Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Quartzklocka <2000 kr

Diskussion i 'Diskussion' startad av Caveman, 17 februari 2015.

1. Caveman
    Trådstartare

Caveman Torpare

Hej alla,

Jag är ny här på forumet, och jag har med intresse läst gamla inlägg tittat på era bilder osv, så nu är jag plötsligt kommet till att intressera mig för klockor:).

I den förbindelse behöver jag lite hjälp/inspiration. Efter att ha läst tidigare rekommendationer här på forumet köpte jag en Seiko SKX009, som min första "riktige" klocka. Gillar verkligen den robuste stil och kvaliteten. Vad jag har kommet fram till är, att en automat inte funkar för mig, då jag inte använder den varje dag och den därför hela tiden stannar.
    Jag vill därför höra om någon kan rekommendera en liknande klocka (ingen begagnad) fast med Quartz urverk och i samma prisläge: Seiko, Orient, annat? (köpt utomlands på nätet förstås) med samma kvalitetskänsla? Får man evt. någon bra chronograf til det pris?

Tackar!

2. Sorubim

Sorubim Biskop

swedesoc och Gummo gillar detta.
  3. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
  4. Sorubim

Sorubim Biskop

5. Havre

Havre Bonde

En riktigt snygg quartz-kronograf som går att hitta begagnad för dem pengarna är Tissot PRC200;
    Vit:

Svart:

6. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Seiko ska371
    En kinetic-dykare för strax under 2000.

image.jpg

jhm gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  8. Sorubim

Sorubim Biskop

Jag har sett i den tråden att folk prövat en massa varianter, bla en watchadoo med moddade ändlänkar för att sluta snyggt mot boetten (om jag inte minns fel). Det är bara att avsätta några timmar till att bläddra igenom. :)

Gummo och yonsson gillar detta.
  9. Chatastropher

Chatastropher Stadsbo

Från:
    Straight outta Skälby
  10. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Köp en likadan men quartz om du gillar modellen

yonsson gillar detta.
  11. Sorubim

Sorubim Biskop

Hittade den här bilden i den tråden - Länk från Seiko Monster med moddade ändlänkar, flyter ju ihop ganska bra:

Och här den watchadoo-modden jag nämnde:

(Bilderna lånade från Watchuseek förstås)

911flyer och Chatastropher gillar detta.
  12. 911flyer

911flyer Bonde

Skön tråd!

Det finns massor att beta på. Av erfarenhet måste därför även jag be dig kolla vidare på seiko och utöka din samling. Seiko är mästare på budgetklockor. Deras byggkvalite är mycket bra som du också insett. Med det som gör seiko till ett självklart val är att deras klockor är genuint maskulina och om man väljer en annan slankare klocka förlorar man stuket lite. Seiko solar som SORUBIM postade högre upp i tråden är ju förbannat läcker och skulle ge dig två riktigt maskiluna och dominanta seikoklockor i din kollektion. SKX är ju en klassiker så den får du behålla. :)

Här är en jag tycker mixar upp lite jämfört med din nuvarande SKX och den erbjuder 6 månaders gångreserv.

2006.- inklusive frankt.

http://www.watchhubs.net/kinetic-watches/430-seiko-scuba-divers-kinetic-mens-ska427p1-ska427.html

Kör på och posta gärna klockorna du tittar på så vi också kan hjälpa dig göra rätt val. 2000.- är en bra budget och du kan få mycket för pengarna. Men skulle du tex köpa en invicta så kommer du istället förlora vartenda krona.

Lycka till i klockjungeln! :)

13. Sorubim

Sorubim Biskop

Tyvärr så kan jag inte se dom där visarna utan att tänka...

I'll get my coat.

yonsson, Doncorleone, Rookie och 4 andra gillar detta.
  14. 911flyer

911flyer Bonde

[emoji23][emoji106]

Doncorleone och Sorubim gillar detta.
  15. 911flyer

911flyer Bonde

Man ska akta sig 10 i sex.

Doncorleone gillar detta.
  16. Caveman
    Trådstartare

Caveman Torpare

Tackar för alla tips. Är nu rätt sugen på en SSC017 som Sorubin länkar till. Gillar även klockan som 911flyver (samma som finns i ljus rostfri variant utgår jag från) länkar till är för stor/robust på något sätt till mina tunne armar :) Är det de två bästa Seiko alternativer i det prisläge?

17. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Seiko eller Citizen skulle jag säga ger mest för pengarna. Mellan de två hade jag kört på Citizens Eco-drive, dvs ljusladdade...
    Kolla watchhubs.com eller creationwatches.com om Du vill beställa från utlandet...

18. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Precis som Camo00 tipsar om så säger jag: Köp en Citizen Nighthawk Eco Drive. Du blir inte missnöjd. Drivs av solljus=inget batteribyte. Klockan är robust med 200 m WR. Urtavlan är fantastiskt välgjord om man jämför priset. Något skramlig länk men väldigt bekväm. Du bör få en en ny för typ 200 USD.

Bilder:
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

andrkavr, yonsson och Camo00 gillar detta.
  19. Caveman
    Trådstartare

Caveman Torpare

Night
    Nighthawken är verkligen fin! Men är den inte stor eller? Jag är 178 hög, och har väl inte de tjockaste armar, så vill inte se löjlig ut med allt för stor klocka:)

20. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Såg att du har en SKX009, bild nedan på en SKX007 brevid Nighthawken.
    Den har korta luggar så den sitter enligt mig som också har smala handleder bra! Den har ingen yttre vridring så den kan uppfattas som stor. Mekaniskt går den bra och tappar inte mycket tid, och lumen är bra men SKX är snäppet vassare.
    image.jpg image.jpg
    image.jpg

21. Hassler

Hassler Bonde

Från:
    Stockholm
    Vill du ha nytt så kör på Seiko. Väldigt bra klocka för pengarna!

22. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag skulle nog ha slagit till på något vintage, gärna med integrerade länkar!

Omega constellation tex

23. Sorubim

Sorubim Biskop

Jag gillar den svarta med gula detaljer:

Bild lånad från watchuseek.com.

(Diggar din avatar btw, Rust Cohle är absolut en favoritkaraktär! :cool: )

24. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Snygg klocka det där! Skruvad krona?!

25. Sorubim

Sorubim Biskop

Japp. Och skruvade låsningar på chronograph-knapparna (heter det så?) också.

Hittade en videoreview här:

Doncorleone gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield