Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Quickset förbud mellan 20.00-03.00

Diskussion i 'Diskussion' startad av ChazzReinhold, 30 mars 2015.

1. ChazzReinhold
    Trådstartare

ChazzReinhold Stadsbo

Från:
    Skåne, Stockholm
    I brist på givande litteratur ligger jag och läser instruktionsbok. Jag har hört det tidigare och läser även här att man ska undvika att ändra datum på automatiska urverk mellan 20.00-03.00, för att det kan skada urverket, så långt är jag med. Men vad är det som kan ta skada? För mig känns det som Matrix..

I övrigt noterar jag att min Longines Hydroconquest ändrar datum moturs, trots att det står att man ska vrida medurs i boken.

Trevlig kväll!

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Före 00:00 förspänns en mekanism för att kunna ändra datumet omedelbart vi midnatt. Kan börja vid olika klockslag på olika urverk. Strax efter midnatt när datumet ställts om borde det inte vara någon fara att ställa om. Detta på verk som växlar omedelbart. Andra tar nog ett par timmar på sig att växla och så länge den processen pågår kan det vara skadligt för datummekaniken att tvångsväxla. Regeln är generell för att vara på den säkra sidan och risken för att skada något är också väldigt olika beroende på urverk. Läs på om just din klocka.

Hoppas det blev begripligt Thöna :)

Richispice, ChazzReinhold och christian-h gillar detta.
  3. nissehult

nissehult Friends of KS

Här är en video som visar hur det fungerar på en 7750, och hur datummekanismen "låser" tidställningsmekanismen runt midnatt. För mycket kraft i vridningen där och dåliga saker kommer att ske...

Icaras, MariaE, Mr_Jonas och 2 andra gillar detta.
  4. ChazzReinhold
    Trådstartare

ChazzReinhold Stadsbo

Från:
    Skåne, Stockholm
    Jag ställde quickseten utan att tänka på detta vid 23.00 på kvällen, förutom att quickseten ändras moturs och inte medurs som står i manualen så verkar den ändra datum normalt strax innan 00.00, kan det ha tagit skada eller vad tror ni?

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det finns även urverk där man inte ska ställa tiden på klockan mer än en timma bakåt utan istället ska man alltid ställa tiden framåt.

6. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Tack för videon, mycket bra!

nissehult gillar detta.
  7. ChazzReinhold
    Trådstartare

ChazzReinhold Stadsbo

Från:
    Skåne, Stockholm
    Vad gör vi i den här djungeln?