• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RÅNAD PÅ PAM312

jhm

Panerai
Om jag inte märker det så uppstår ju inte situationen men om någon försöker ta, i det här fallet en klocka av dig så får du, enligt mig:), använda det våld som krävs för att försvara dig mot det brottsliga angreppet. Det blir ju betydligt knepigare om du kommer på det strax efteråt men att det är uppenbart vem som har gjort det och vem som har klockan. Jag vet inte hur stark rätten är att återta något som är stulet, minns att den ändrades för en massa år sedan, du kanske kan det på rak arm.


I regel får du aldrig återta något, som fråhänts dig genom brott, det får bara polisen göra. Dock har jag svårt att tro att du skulle straffas, om du "snor tillbaka" en klocka precis efter att du rånats. Däremot vet jag folk som råkat illa ut, när de stulit tillbaka sin egen cykel, som de hittade på stan en vecka senare och så har det sett ut åtminstone sen sextiotalet.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Laga självtäkt tror jag det heter, har för mig att det var inom ett dygn tidigare men att det har ändrats.
 

Jonte73

Audemars
I regel får du aldrig återta något, som fråhänts dig genom brott, det får bara polisen göra. Dock har jag svårt att tro att du skulle straffas, om du "snor tillbaka" en klocka precis efter att du rånats. Däremot vet jag folk som råkat illa ut, när de stulit tillbaka sin egen cykel, som de hittade på stan en vecka senare och så har det sett ut åtminstone sen sextiotalet.
Jodå du får återta din egendom .
Brb 24 kap 1§ reglerar nödvärnsrätten där du har rätt att återta din egendom med våld
på bar gärning.
 

jhm

Panerai
Från Lawline:

"Vad gäller för att det ska vara fråga om "laga självtäkt" nu för tiden? Vad skiljer detta från brottet "självtäkt"? Jag har hör att begreppet "färsk gärning" betyder inom 24 timmar, men inte hitta någon säker källa. Har begrepp så som "lösker man" och "flyktrisk" fortfarande något med saken att göra eller är det förlegat? Finns det några prejudikat eller i alla fall rättsfall i lägre rätt där detta har prövats i modern tid, eller några andra relevanta rättskällor utöver lagtexten? Stämmer det att Väktare och Ordningsvakt kan träda i offrets ställning och återta gods även då ett "envarsgripande" ej kan komma i fråga, t.ex. om de tillfälligt tappat kontakt med gärningsmannen? Det går självklart bra att omformulera frågan för att det ska bli tydligare eller enklare att besvara.

SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina juridiska frågor!
Självtäkt innebär att man olovligen rubbar annans besittning av egendom för att själv taga sig rätt, 8 kap 9 § Brottsbalken (BrB). Om din cykel blir stulen och du en vecka efter ser cykeln fastkedjad, får du således enligt reglerna om självintäkt inte själv återta cykeln. Cykelns besittning måste återställas av någon som är behörig, exempelvis polisen i detta fall.
Med laga självtäkt menas att man själv, med laga stöd, återtar egendom som blivit stulen eller som man tappat. Enligt brottsbalkens promulgationslags (BrP) 14 § och 16 § p.6 föreligger laga självtäkt endast vid tre tillfällen:

1. om förövaren är lösker man

2. om förövaren är misstänkt att vilja rymma

3. där stulet gods å färsk gärning finnes

Begreppet lösker man syftar på en lösdrivare. Detta är ett gammalt juridiskt begrepp och jag har inte funnit någon praxis från senare tid beträffande just detta begrepp. Inte heller har jag funnit något som visar hur flyktrisken ("om förövaren är misstänkt att vilja rymma") behandlas i svensk rätt.
Enligt denna lag föreligger laga självtäkt "där stulet gods å färsk gärning finnes". Med färsk gärning avses att det högst gått 24 timmar från tillfället för tillgrepp och återtagandet. Har det gått mer än 24 timmar när den som själv tar tillbaka stulet gods gör han/hon sig skyldig till självtäkt (8 kap 9 § BrB).

Observera att nödvärn får användas för att återta stöldgods på bar gärning (24 kap 1 § BrB). Med bar gärning avses då någon just nu håller på att utföra en gärning.
Enligt ovannämnda lag får annan än offret återta egendom på färsk gärning om han/hon kan träda i offrets ställe, exempelvis polisen."
 

Edin

Panerai
I regel får du aldrig återta något, som fråhänts dig genom brott, det får bara polisen göra. Dock har jag svårt att tro att du skulle straffas, om du "snor tillbaka" en klocka precis efter att du rånats. Däremot vet jag folk som råkat illa ut, när de stulit tillbaka sin egen cykel, som de hittade på stan en vecka senare och så har det sett ut åtminstone sen sextiotalet.


Om man då i detta fall ringer till polisen, och dom då skulle avfärda det, hur ska man då gå tillväga? Initialt känns det som om det aldrig är något som polisen skulle åka på och det känns ju tämligen udda då försäkringsbolagen och försäkringstagaren närapå står helt utan möjlighet till en annan lösning än att brottet går ostraffat...
 

jhm

Panerai
Om man då i detta fallringer till polisen, och dom då skulle avfärda det,hur ska man då gå tillväga? Initialt känns det som om detaljrik är något som polisen skulle åka på och det känns ju tämligen udda då försäkringsbolagen och försäkringstagaren närapå står helt utan möjlighet till en annan lösning än att brottet går ostraffat...


Jag skrev i regel, men som du ser i min komplettering, så är detta undantaget vid nödvärnssituation och på bar gärning. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om vi då en av de situationer jag läst om på forumet, ett flertal personer kommer fram till dig och "trixar" och du inser efter någon minut att du blivit rånad på din klocka. Du ser personerna i fråga och när du närmar dig dem så springer de åt olika håll. Är det fortfarande bar gärning? färsk gärning?

Vem har klockan? Äh skit i det, du springer ikapp den minsta av dem och delar ut ett par smällar och vill ha tillbaka klockan... Har du tur har den personen klockan och du är hjälten. Har du otur har du valt fel person, det finns ingen klocka, du har misshandlat en person, kanske olaga frihetsberövat, ... Jag vet att polisen på gatan säkert kan hitta en pragmatisk lösning på frågan men vad gäller juridiskt?
 

Jonte73

Audemars
Om vi då en av de situationer jag läst om på forumet, ett flertal personer kommer fram till dig och "trixar" och du inser efter någon minut att du blivit rånad på din klocka. Du ser personerna i fråga och när du närmar dig dem så springer de åt olika håll. Är det fortfarande bar gärning? färsk gärning?

Vem har klockan? Äh skit i det, du springer ikapp den minsta av dem och delar ut ett par smällar och vill ha tillbaka klockan... Har du tur har den personen klockan och du är hjälten. Har du otur har du valt fel person, det finns ingen klocka, du har misshandlat en person, kanske olaga frihetsberövat, ... Jag vet att polisen på gatan säkert kan hitta en pragmatisk lösning på frågan men vad gäller juridiskt?

Du skall se mt hela tiden samt bruka det våld som är proportionerligt för att kunna ta tillbaka din
egendom.
Alltså inte ge han en extra smäll typ.
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Om vi då en av de situationer jag läst om på forumet, ett flertal personer kommer fram till dig och "trixar" och du inser efter någon minut att du blivit rånad på din klocka. Du ser personerna i fråga och när du närmar dig dem så springer de åt olika håll. Är det fortfarande bar gärning? färsk gärning?

Vem har klockan? Äh skit i det, du springer ikapp den minsta av dem och delar ut ett par smällar och vill ha tillbaka klockan... Har du tur har den personen klockan och du är hjälten. Har du otur har du valt fel person, det finns ingen klocka, du har misshandlat en person, kanske olaga frihetsberövat, ... Jag vet att polisen på gatan säkert kan hitta en pragmatisk lösning på frågan men vad gäller juridiskt?

Jonte hann före, men here goes...

Springer du i kapp dem efteråt för att misshandla dem, utan att de misshandlat dig innan, har jag mycket svårt att se att det skulle ses som något annat än just misshandel. Generellt (om jag inte minns fel) gäller vid nödvärn, att man inte använder mer våld än situationen kräver för att försvara dig. Du kanske skulle fråga någon som är duktig på straffrätt, t ex vår juridikstuderande "Pacta sunt servanda" (vet inte hur man pingar någon här), då min juridiska kunskap ligger mer åt avtal och affärsjuridik. :)
 

Jonte73

Audemars
Nödvärnsrätten har alla medborgare.
Man har rätt att bruka våld för att förhindra en pågående eller överhängande brottslig gärning.
Här ingår rätten att återta din egendom på bar gärning.

Våldsanvändandet regleras av behovs och proportionalitetsprincipen.
Alltså finns behovet att använda våld samt hur mycket våld behöver du använda för att
förhindra brottet.

Våld är inte alltid att slå någon, att hålla i eller tvinga någon att tex öppna sin hand med hjälp av din hand räknas juridiskt också som våld.
 

Akerhage

Cartier
Viklås/länk och ha sitt paraply (det regnar ju ändå alltid i detta skitland) i samma hand, då borde det ju bli svårt/omöjligt?

Riktigt tråkigt att man ens ska behöva tänka sig för bara för man vill gå ut med sin klocka på ex krogen eller ut och äta på kvällarna. Hade varit bra information få höra lite storys från vad försäkringsbolagen har sagt om specifika fall här på brädan.
 

Frosse

Cartier
Jag vet att det förhåller sig så, men kan inte förstå det. Om någon rånar mig och jag ger dem på truten, och det blir jag som blir fälld för något i tinget, så borde det tekniskt sett inte spela någon roll om det var en fjäderbatong, eller om jag råkade hitta en bit stålrör eller en kraftig pinne på stan, som jag sedan försvarade mig med. Skulle det bli lagligt (kommer ju aldrig att hända) så skall jag köpa två. :D

Än så länge får du nöja dig med att straffas enligt Brott mot knivlagen om du bär batong på allmän plats :)
 

Max N S

Omega
Polisen nedlåter sig väl inte till simpelt spaningsarbete?

Dem verkar ju ha gott om tid att plocka folk för att pissa utomhus en lördagkväll, för nedskräpning utav några pommes ifrån en kebabtallrik och avsluta med att kasta dig i fyllecell för att du sedan har en diskussion ang våldtäkt statistiken och hur många som går ouppklarade..

Nej usch, svensk polis har en lång väg att gå innan dem får min respekt. Men blir väl bättre nu när dem påbörjat kvotering in på Polishögskolan..............:facepalm:

Sen finns det ju självklart några bra, men dem kan inget göra för att "så är det" fyfan..
 

Jonte73

Audemars
Dem verkar ju ha gott om tid att plocka folk för att pissa utomhus en lördagkväll, för nedskräpning utav några pommes ifrån en kebabtallrik och avsluta med att kasta dig i fyllecell för att du sedan har en diskussion ang våldtäkt statistiken och hur många som går ouppklarade..

Nej usch, svensk polis har en lång väg att gå innan dem får min respekt. Men blir väl bättre nu när dem påbörjat kvotering in på Polishögskolan..............:facepalm:

Sen finns det ju självklart några bra, men dem kan inget göra för att "så är det" fyfan..

Svensk polis går på knäna och jobbar ihjäl sig.
De har det stentufft därute på många sätt och förtjänar all respekt.

Det är den politiska viljan som saknas !
Vidare så har polisen dragit åt olika håll med alltför vattentäta skott emellan de olika distrikten.
Detta har medfört att effektiviteten brustit.

Med den nya organisationen hoppas man kunna lösa mycket av de problem som satt krokben för de som vill och kan inom polisen.

Fler poliser som får göra det poliser skall är vad som behövs.
Och respekt till de som gör vad de kan därute.
 

Max N S

Omega
Svensk polis går på knäna och jobbar ihjäl sig.
De har det stentufft därute på många sätt och förtjänar all respekt.

Det är den politiska viljan som saknas !
Vidare så har polisen dragit åt olika håll med alltför vattentäta skott emellan de olika distrikten.
Detta har medfört att effektiviteten brustit.

Med den nya organisationen hoppas man kunna lösa mycket av de problem som satt krokben för de som vill och kan inom polisen.

Fler poliser som får göra det poliser skall är vad som behövs.
Och respekt till de som gör vad de kan därute.

Du har säkert rätt. Men i mina ögon, och min erfarenhet utav den svenska polisen är dem rent odugliga.

Det enda seriösa jag haft med dem att göra förutom små saker på fyllan sena nätter är en misshandel där det fanns vittnen utav händelsen, och vakter som hade sett gärningsmännen innan(då dem blev nekade inträde på krog) ändå las ärendet ner utan att egentligen påbörjats.

Det jag säger är att MIN respekt har dem inte förtjänat och det utav egna erfarenheter.
Skiter också allt för oftast vad som står i aftonblaskan om poliserna, då jag i många fall där anser att dem gör vad som krävs men blir stoppade utav att det är "moraliskt" fel enligt media.
Känns som att polisen är mer inne för att vara så "duktiga" som möjligt än att faktiskt göra precis det som krävs för att lösa samhällsproblemen med ökad kriminalitet som faktiskt är påväg att hända i vårt land.
 

Jonte73

Audemars
Du har säkert rätt. Men i mina ögon, och min erfarenhet utav den svenska polisen är dem rent odugliga.

Det enda seriösa jag haft med dem att göra förutom små saker på fyllan sena nätter är en misshandel där det fanns vittnen utav händelsen, och vakter som hade sett gärningsmännen innan(då dem blev nekade inträde på krog) ändå las ärendet ner utan att egentligen påbörjats.

Det jag säger är att MIN respekt har dem inte förtjänat och det utav egna erfarenheter.
Skiter också allt för oftast vad som står i aftonblaskan om poliserna, då jag i många fall där anser att dem gör vad som krävs men blir stoppade utav att det är "moraliskt" fel enligt media.
Känns som att polisen är mer inne för att vara så "duktiga" som möjligt än att faktiskt göra precis det som krävs för att lösa samhällsproblemen med ökad kriminalitet som faktiskt är påväg att hända i vårt land.

Som sagt det är politikerna som bestämmer vad som skall prioriteras.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag lider med dig. Så tråkigt! Jag brukar vara rätt uppmärksam på om någon lagt märke till klockan och om de "förbereder" sig. Hoppas det ordnar sig med försäkringsbolaget. Har du otur behöver man en extra försäkring, typ drulleförsäkring.
 

jhm

Panerai
Haha nej det var väl för väl. Själv går jag alltid runt med en makrill på fickan som ja lätt kan svinga mot förövare.


Utmärkt, då makrill än så länge inte faller under brott mot knivlagen. Men skulle det vara så att den är lite gammal, och lagom stinky, så kan det kanske bli ett ofredande, även om du skulle daska loss med makrillen i en nödvärnssituation?! :D
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Dem verkar ju ha gott om tid att plocka folk för att pissa utomhus en lördagkväll, för nedskräpning utav några pommes ifrån en kebabtallrik och avsluta med att kasta dig i fyllecell för att du sedan har en diskussion ang våldtäkt statistiken och hur många som går ouppklarade..


Fy fan. Tycker det är riktigt illa att en polisman inte ställer upp på en seriös diskussion om uppklarningsprocenten för våldtäktsanmälningar. Framför allt en lördagsnatt med en full yngling som nyss pissat på trottoaren och sedan kastat sin kebabtallrik i marken eftersom han blev sur för att han blev tillsagd. En sådan polisman förtjänar absolut ingen respekt i min bok. Svin är dom allihop.
 
P

Philippe Stern

Guest
Om personen i fråga avlägsnar klockan från din handled utan att använda fysiskt våld så har du inte någon laglig rätt att klappa till honom med batongen.
Korrekt. Men moraliskt rätt. Gud vad jag hade brytt mig lite just då om det hänt och hade en batong i handen. Joe DiMaggio och Norrmalmspiketens baseballsliga hade varit så impade.
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp