• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Räser/cigg-paketöppning (och en fråga om vilken strap?)

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha... tack för infon. Så det är just exakt en sådan du har, eller fanns det andra varianter?

Just 1163 finns i flera varianter. Vill man läsa en full genomgång av denna och andra Autavior (och Heuers i stort) är ett besök på http://www.onthedash.com att rekommendera.

Just Viceroy-modellen är lite speciell. De första modellerna som kom (v-ref) togs som redan nämnts fram i samarbete med ciggmånglarna på Viceroy som en promoklocka med särskilt utseende som skiljde från de andra 1163'orna (visarna och tavlan om jag minns rätt).

Om jag förstått saker och ting rätt så blev det därefter lite rörigt med referenserna på de efterföljande modellerna där fabriken blandade friskt bland delarna. Jag har sett att det varit lite hipp som happ på de senare modellerna. Detta i kombination med en del aftermarket inserts etc. Finns mycket att läsa på OntheDash, bara att grotta ner sig... :)

Grattis till en trevlig Heuer!
 

maxmol

Panerai
Räknar man om 200 USD från 1972 till idag så är det samma köpkraft som 1 117 USD. Skickade man in en kartongflärpen fick man den för motsvarande 490 USD. Så uppenbarligen har vi investerat rätt för framtiden :)

(speciellt om man röker?)
 

GurraG

Cartier
Galet fin, grattis! Från den tiden då det inte var farligt att röka...

Och en Caliber 11 dessutom. Snabb fråga: köpte en Hamilton Chrono-matic med samma urverk i för nå'n månad sen och den "klackar" rättså högt när man skakar på den. Microrotorn har ju ett lite speciellt ljud och även moderna automater "klackar" en aning men jag tycker ljudet är lite väl högt och funderar på att nå'n kanske skakat loss under frakt. Hur låter Autavian?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Galet fin, grattis! Från den tiden då det inte var farligt att röka...

Och en Caliber 11 dessutom. Snabb fråga: köpte en Hamilton Chrono-matic med samma urverk i för nå'n månad sen och den "klackar" rättså högt när man skakar på den. Microrotorn har ju ett lite speciellt ljud och även moderna automater "klackar" en aning men jag tycker ljudet är lite väl högt och funderar på att nå'n kanske skakat loss under frakt. Hur låter Autavian?

Nu har jag lyssnat in mig på den. Om du med klackande menar att det låter som att rotorn sitter lite löst runt axeln, så klackar den. Låter som att det finns lite slack där, lite smårassligt. Annars är det enda som hörs ett fint högfrekvent ljud ungefär som när man drar nageln snabbt över en finräfflad metallyta. Typ.
Inget som jag upplever som ett "klack".
Fasen, nu skulle man egentligen dela lite ljudklipp här. :)
 

GurraG

Cartier
Nu har jag lyssnat in mig på den. Om du med klackande menar att det låter som att rotorn sitter lite löst runt axeln, så klackar den. Låter som att det finns lite slack där, lite smårassligt. Annars är det enda som hörs ett fint högfrekvent ljud ungefär som när man drar nageln snabbt över en finräfflad metallyta. Typ.
Inget som jag upplever som ett "klack".
Fasen, nu skulle man egentligen dela lite ljudklipp här. :)

Ja, det är så satans svårt att beskriva ljud. "Dra nageln snabbt över finräfflad metallyta" var en bra beskrivning för microrotorns ljud. Det finns där och känns som det ska. Det jag beskriver som "klackande" är ett annat ljud som bara uppstår när man skakar klockan i en riktning. (Jag har inte klockan på mig idag och jag kommer inte ihåg vilket.) Jag blev lite orolig häromsistens och gick hem och lyssnade på mina andra ur. Min Monaco från 2009 har samma typ av ljud men det låter som om saker rör sig en mindre distans, samma sak med min Hamilton Intramatic från förra året med ett nytt ETA-verk som är ännu tystare.

Problemet är ju att det är så svårt att avgöra om nå't faktiskt är fel, eller om det helt enkelt är så att det rör sig lite mer i en fyrtio år gammal klocka. Sen må det ju vara samma verk i Autavian men caset är större och rubustare.

Måste nog gå till en trevlig urmakare och be dom öppna och kolla, om inte annat för att lugna mina nerver...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Ja, det är så satans svårt att beskriva ljud. "Dra nageln snabbt över finräfflad metallyta" var en bra beskrivning för microrotorns ljud. Det finns där och känns som det ska. Det jag beskriver som "klackande" är ett annat ljud som bara uppstår när man skakar klockan i en riktning. (Jag har inte klockan på mig idag och jag kommer inte ihåg vilket.) Jag blev lite orolig häromsistens och gick hem och lyssnade på mina andra ur. Min Monaco från 2009 har samma typ av ljud men det låter som om saker rör sig en mindre distans, samma sak med min Hamilton Intramatic från förra året med ett nytt ETA-verk som är ännu tystare.

Problemet är ju att det är så svårt att avgöra om nå't faktiskt är fel, eller om det helt enkelt är så att det rör sig lite mer i en fyrtio år gammal klocka. Sen må det ju vara samma verk i Autavian men caset är större och rubustare.

Måste nog gå till en trevlig urmakare och be dom öppna och kolla, om inte annat för att lugna mina nerver...

Om det skiter sig med urmakaren så kan du få skaka på min klocka över en kopp kaffe. :D
 

GurraG

Cartier
Om det skiter sig med urmakaren så kan du få skaka på min klocka över en kopp kaffe. :D

Tack, uppskattar erbjudandet. Problemet är att jag befinner mig i Boston 10-11 månader om året. Men jag har hittat en liten urmakare som verkar trevlig och kunnig inte så långt från kontoret, så nu ska jag bara lyckas hitta tid att åka nå'n dag eftersom dom stänger redan fem...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Tack, uppskattar erbjudandet. Problemet är att jag befinner mig i Boston 10-11 månader om året. Men jag har hittat en liten urmakare som verkar trevlig och kunnig inte så långt från kontoret, så nu ska jag bara lyckas hitta tid att åka nå'n dag eftersom dom stänger redan fem...

Ja, det är inte direkt mina kvarter. :)
 
Topp