Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rätt eller fel?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jensab, 25 maj 2013.

1. Jensab
    Trådstartare

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är det bara jag som tycker det är fel att den som säljer/ har sålt en klocka kommer med den runt armen när man träffas. Detta har hänt mig flera gånger.
    Även vid visning inför köp.
    Jättetrevliga killar men beteendet är surt tycker jag.
    Kommentera gärna!
    / j

2. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Personligen har jag eller skulle aldrig göra så.

3. Charles_

Charles_ Präst

Varför är det fel?

Man vet aldrig vad som kan hända och personligen känns det säkrare att ha den på armen än i en väska.

TomasBc, Lunkan och 80s gillar detta.
  4. JS

JS Friends of KS

De vill väl suga ut de sista ur den :D

Vet inte om det skulle spela så stor roll för mig - de har ju ägt och använt klockan innan försäljningen, om de har på sig den några minuter till gör ju ingen skillnad. Dock ser det ju bättre ut rent estetiskt och säljmässigt om klockan sitter fint i en box vid transaktionstillfället

Jensab gillar detta.
  5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fattar inte frågan, får man inte bära en klocka man äger?

80s och Wollen gillar detta.
  6. Jensab
    Trådstartare

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ok, så det är ett säkerhetstänk?
    Jag har inte sett det så.
    / j

7. JayJay

JayJay Biskop

Jag tycker inte det är konstigt. Emellertid tror jag inte att jag själv skulle göra så.

easy rider gillar detta.
  8. Jensab
    Trådstartare

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    I visst fall för mig har den varit betald och klar!
    / j

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Har man redan 'köpt' den så att säga, betalt eller ej, så kan jag hålla med dig. Men ska man titta och bestämma sig så är det väl vilket som. Själv jade jag nog inte haft den på mig oavsett, lite av en artighetsgrej, men men...

yonsson gillar detta.
  10. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Då förstår jag att det känns konstigt, är ju inte hans klocka längre och kan kännas lite för intimt.

Molle, MKRGG och theargonaut gillar detta.
  11. calzone

calzone Biskop

Jag tycker inte det är några konstigheter :), Man vill ju njuta av klockan sista dagen man äger den.

12. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Jag brukar för säkerhetsskull förvara klockor i kalsongerna, det är ända stället min fru inte kollar, så tänker att ev rånare heller ej kollar där

easy rider, MKRGG, jabla och 9 andra gillar detta.
  13. China

China Guest

Jag tycker det tillhör allmänt hyfs att klockan är ren och fräsch vid en försäljning. Att langa över en varm och svettig klocka direkt från handleden känns helt fel för min egen del.

CaptainOats, Smulan, Obeedoobe och 10 andra gillar detta.
  14. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag har alltid haft mina undanstoppade i box när jag sålt klockor f2f, inte reflekterat något nämnvärt över det... Bara blivit så

15. calzone

calzone Biskop

Håller med. Jag har inte speciellt svettiga händer, men jag tvättar alltid klockan typ 1 timme innan försäljning och bär den på en icke svettig handled så den är fräsch vid leverans :), Men svettiga klockor som nästan oxiderat pga svett undanbedes :p

16. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    håller med dig china

17. Jensab
    Trådstartare

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Visning av denna på måndag.
    Nu, minst 24 timmar på armen för att kolla gången.
    Sen tvätt och tork för att kolla täthet.
    Till slut ner i box för visning.
    Så gör jag iallafall fall.
    / j

yonsson och Asplund gillar detta.
  18. vekktah

vekktah Borgare

Är den betald : ej ok. Visning : svårt att ha synpunkter på det, men ett plus om länken inte är full med klägg och fett. Skulle dock inte påverka mig inför köp. Vid byte rakt av har jag gått med klocka på armen själv och mött samma, kul känsla tycker jag.

19. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Jag hade inte blivit glad om GMTn kom på en handled istället för boxen :)

kapiim, Vintage92, urinvånaren och 2 andra gillar detta.
  20. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Tycker det finns viktigare frågor i världen än om en säljare har på sig (vad som kommer bli) min klocka vid f2f. Vill inte låta sur, men inget jag lägger vikt vid om nu inte klockan sitter på ett helt nytt läderband då tar jag som säljare inte på mig den. Visst är man sjukt svettig, inget jag är, kan det kanske vara bättre ha den i lådan om så finns.

21. Charles_

Charles_ Präst

+1

80s gillar detta.
  22. MJ24

MJ24 Friends of KS

Är klockan redan såld = rengjord i box vid leverans.

Zed gillar detta.
  23. David

David Bödeln

Inte okej om den redan är såld, då ska den ligga i sin box. Annars inga problem.

24. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Så fort jag lägger ut en klocka för försäljning lägger jag undan den. Känns fel att använda den när jag samtidigt ska sälja den (om man skulle slita mer på den osv)

Molle och MKRGG gillar detta.
  25. urinvånaren

urinvånaren Guest

Har själv aldrig sålt en klocka, men däremot köpt ett antal genom åren. Klart att klockan man köper ska ligga fint paketerad putsad ock klar när man köper den.

Vintage92, Målarn, Jensab och 1 annan gillar detta.
  26. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Känner likadant. Roligare att få den i en låda än direkt från en arm!

Målarn gillar detta.
  27. DrDre

DrDre Friends of KS

Om jag skulle sälja den så skulle jag inte bära den på handleden. Det är rent känslomässigt att det känns lite "så där" för köparen att ta något direkt från någon annans kropp eller att man tar över något som ngn annan gör sig av med. Det är ju väldigt mycket elegantare att kunna ta upp den ur väskan i en snygg ask och presentera den lite snyggt.

Frugan vägrar begagnad klocka med motivet att "jag vill inte ha något som ngn annan gör sig av med". Och den känslan blir ju extremt påtaglig att den är begagnad om man tar den direkt från en arm och langar över till någon annan. Och om den har läder och precis suttit på någons arm, så vill man nog inte ens ta på sig den direkt.

Målarn gillar detta.
  28. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Ingen jätte-big deal, men visst hade jag oxå föredragit den i box eller liknande & inte direkt från handleden på säljaren. Själv skulle jag som sagt leverera den i box, eller liknande; framför allt om affären redan är "klar".

29. alfgren

alfgren Biskop

Jag lovar att inte berätta för Steeve. ;)
    'För visst är det väl honom du ska visa klockan för? (Har tipsat honom om din klocka nämligen).

Jensab gillar detta.
  30. AgE

AgE Bonde

Riktigt märkligt att ha den på armen tycker jag, såvida det inte är uttalat att det bara handlar om att titta och känna på den. Vid själva säljtillfället ska den ligga i boxen, punkt. Att ha den på armen är ju lite som att komma gåendes i ett par skor man ska sälja och ha med ett par utbytesdojor. Om den är såld och betald tycker jag inte att det är okej att bära den alls fram till överlämnandet.

Mårtenssons ur Brookfield