• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd, första klockköp

97522583

Breitling
Hej, novis på forumet och skulle behöva bolla tanken med några som har erfarenhet av klockor så därför vände jag mig hit. :)

Är inne på min första klocka. Har haft intresse flera år men aldrig riktigt tagit tag i det. Läst diverse forum o rådgivningar och kommit fram till att jag vill köpa från AD, jag har smala handleder så det har gjort att jag tittat och provat på klockor som är på 40mm eller mindre.

mina två huvudfrågor är eg
1. Dels lite med hur mycket tjockleken påverkar (tycker ni som använder dagligen) intrycket. Har provat klockor och har svårt o göra egen bedömning.
2. Funktioner, jag vill inte ha ngn renodlad kostymklocka men ändå stilrent. Tänker ffa om alternativ 3 och 4 nedan är för mycket. Tycker själv kronografer känns ibland ''mycket'' eller vad man ska kalla det även om det onekligen är något speciellt med kronografer. Grovt letar jag efter klockans motsvarighet till ett par bruna halvbrogues från crockett and jones.

Dom klockor jag har funderat på mest är eg 4 st (alla med brunt läder):

Master ultra thin.
http://www.jaeger-lecoultre.com/content/dam/rcq/jlc/10/53/29/2/1053292.png.crop.full.high.png

master moon ultra thin i stål. (medveten om att att orginalet är i svart armband men går ju att fixa utan problem från JLC)
http://images.static.watchclub.com/...er-moon-ultra-thin-full-set-59991-402x402.jpg

Master Calender i stål (medveten om armband måste ändras)
http://people.timezone.com/staff/Parr/SIHH2013/JLC/JLC20.jpg

Master chronograph i stål. (medveten om armband måste ändras)
http://i76.photobucket.com/albums/j5/_PSAN_/Ure/JLC2_zpsait134gi.jpg

Prismässigt kan jag väl sträcka mig lite högre om det är något som jag verkligen gillar.

Andra märken och förslag är såklart välkommet.

Väl mött
/J
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen! Mycket bra! Klart du ska ha en JLC, du har lyckats pricka rätt direkt så uteslut alla andra dumma förslag du kan få här nedan. :D

1: Angående tjockleken är det en smaksak. Tunna mekaniska klockor är coola för att de är jobbiga att tillverka men alla de du nämner (förutom kronografen) skulle jag klassa som tunna mekaniska klockor. En tunn klocka är inte heller alltid en bekväm klocka, jag tycker en för tunn och för lätt klocka kan sitta lite för klistrad på handleden vilket är ganska obehagligt.

2: Detaljer sticker ut mer på bild än IRL, personligen tycker jag MUT Moon är rätt tråkig IRL men grym på bild, den blir för detaljlös IRL och det blir för mycket tomrum på tavlan IRL.

Master Calendar (vilken lär bli min nästa "dyra" klocka) tycker jag är precis lagom avvägd både storleksmässigt och detaljmässigt IRL. På mig sitter den klockrent och jag upplever den absolut inte som tjock.

En sak man inte bör glömma är att JLCs ljusa tavlor är ganska tråkiga i butiksljus medan de är grymma i vanligt dagsljus, om det finns möjlighet sp studera tavlorna i vanligt dagsljus.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Bjussar på en inspirationsbild.
 

LJS

Omega
Personligen tycker jag dressur ska vara tunnare. När en JLC till exempel överstiger 12mm blir det lite för mycket. Detta kan ju självklart se olika ut från modell men även hur din handled ser ut. Av dessa så skulle jag lägga mina riksdaler på Master Calendar, den såg väldigt imponerande ut när jag såg den i person (genom monter, men i alla fall) :angel:
 

Calfen

Panerai
JLC är ett kul val men testa alla modeller väl innan köp då måtten på klockan mer är en riktlinje tex så upplever jag ap roo 42 mm större än hublot Classic fusion 45 mm :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen tycker jag dressur ska vara tunnare. När en JLC till exempel överstiger 12mm blir det lite för mycket. Detta kan ju självklart se olika ut från modell men även hur din handled ser ut. Av dessa så skulle jag lägga mina riksdaler på Master Calendar, den såg väldigt imponerande ut när jag såg den i person (genom monter, men i alla fall) :angel:
Det beror ju på vad det är för typ av klocka, tycker inte min JLC-kronograf är för tjock men den manuella evighetskalendern ser ju alldeles för tjock ut (i alla fall på bild).
image.jpeg
 

97522583

Breitling
Till alla först: Tack för sån fin respons, trodde inte jag skulle få sånt positivt bemötande med tanke på jag är ny här.

Välkommen! Mycket bra! Klart du ska ha en JLC, du har lyckats pricka rätt direkt så uteslut alla andra dumma förslag du kan få här nedan. :D

Master Calendar (vilken lär bli min nästa "dyra" klocka) tycker jag är precis lagom avvägd både storleksmässigt och detaljmässigt IRL. På mig sitter den klockrent och jag upplever den absolut inte som tjock.
Tack, kul att höra från folk som har ungf samma smak som en själv. Hur ser du på lädret? Har generellt väldigt väldigt väldigt svårt för svart läder (exkl begravning) men kanske bara jag som är för ortodox med färger?

Skönt med månfas på sin första klocka, jag gillart.
Eller hur, allt är bra, framåt framåt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Till alla först: Tack för sån fin respons, trodde inte jag skulle få sånt positivt bemötande med tanke på jag är ny här.


Tack, kul att höra från folk som har ungf samma smak som en själv. Hur ser du på lädret? Har generellt väldigt väldigt väldigt svårt för svart läder (exkl begravning) men kanske bara jag som är för ortodox med färger?
Jag gillar svart läder. Gör man inte det så kan man ju precis som du säger att byta ut det lätt. Jag har nog aldrig köpt en klocka utan att byta till annat läder/länk/gummi, en del i charmen är ju att jaga den perfekta matchningen.

Logistiskt vore väl brunt läder till ljus tavla och svart läder till svart tavla. Det enda negativa med dressklockor är väl att de bör sitta på läder för att se bra ut, exempelvis kronografen ovan kan man ju köra på läder, canvas eller nato utan att det blir knas och därmed kan man variera sig lite. Med enbart en dressklocka blir man ju lite begränsad.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Av alternativen tycker jag att du ska köra på Master Calendar, den är riktigt vacker och datumfunktionen är praktisk; dessutom av någon anledning så passar den rent estetiskt på urtavlan. Annars delar jag Yonssons åsikter, tunnare och tunnare är inte nödvändigtvis bättre. Tjockleken kommer inte att vara ett problem på någon av de där klockorna :) Bra val!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu äger jag ingen JLC men kan nämna att jag allt som oftast använder ett svart läder från Bulang & sons till min Rolex datejust 16200. Nu har den grå urtavla visserligen och jag tycker det passar otroligt bra. Men som sagt, allt är en smaksak.
Bjuder på två armbandsbilder.
DSC_0210-01.jpeg

DSC_0232-01.jpeg
 

97522583

Breitling
Tack för feedbacken. Återkommer med bilder när allting är klart. Blir väl prel juni/juli när man har lite mindre på jobbet och slipper stressa och kan tänka igenom allt ordentligt.
 
Topp