Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Råd/feedback med val av kring köp av första "fin-klockan".

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rova, 25 augusti 2016.

1. Rova
    Trådstartare

Rova Torpare

Hallå där, det här blir väl min första post på forat.

Klockan jag har idag är en Seiko Orange Monster på länkarmband, som förvisso är en väldigt trevlig klocka men inte särskilt elegant eller smidig.
    Tänkte därför köpa min första "fin-klocka" och lutar mer åt det lite dressade hållet snarare än dykarur.

Min budget är ca 15.000 och det är en automatisk klocka med en relativt ren urtavla (datumvisare på sin höjd som "extrafunktion") som jag är ute efter. Storleksmässigt så hade jag tänkt mig kanske 36-40mm.

Två modeller jag tittat på är http://www.klockia.se/longines-master-collection-l2.518.4.78.3 och http://www.klockia.se/longines-heritage-l4.795.4.78.2
    Tycker flagship är väldigt stilig men mastern är lite mer intressant med den lättrade urtavlan och de blå visarna.
    Kommer troligen att köpa mastern, om jag inte kommer på andra tankar, från Rob Engström om de inte är allt för omedgörliga att matcha klockias pris någorlunda. Rob E's listpris är strax under 17 000.

Andra märken jag kollat igenom sortimentet på är rado, oris, tag heuer, tissot och tudor men har inte riktigt hittat något som faller mig i smaken.

Vad tycker ni? Är det något jag helt har missat?

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

2. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Ja, en De Ville Prestige kanske kan passa ? Listar visserligen på runt 29k men går att få billigare än så; jag fick loss en fin och oanvänd för makalösa 16k, uttagen år 2014 och med kaliber 2500D tickande i sitt inre. Ett fynd. Prestige-serien är Omegas instegsklockor i De Ville-kollektionen; nummer två från vänster på bilden nedan.

Vänligen
    Forumets undersköterska

MånsT gillar detta.
  3. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Longines Legend Diver

4. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Eller spara lite mer:

5. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Sinn 556i spik.

6. xevz

xevz Bonde

Från:
    Stockholm
    Lite lågflygande alternativ kan tänkas vara Junghans och Frederique Constant, de har några rejält snygga modeller. :)

7. Rova
    Trådstartare

Rova Torpare

De Ville var lite läcker på något sätt med den djupblåa tavlan och nyanserna på siffrorna men det är något jag inte gillar med Omegas klockor som jag inte kan sätta fingret på. Dessutom tror jag den tyvärr hamnar något över min budget.

Legend Divern, Junghans, GMT, har lite för röriga urtavlor för min smak, men annars trevliga även de.
    Sinn, longines och tudor påminner mig lite för mycket om min Seiko som jag redan har.

Kanske ändå är så att jag innerst inne redan har bestämt mig :angel:

8. Såkkett

Såkkett Bonde

Vad ligger en Tudor Style på idag?
    Finns väl numer även med fluted bezel fall man går igång på det.

9. freddan

freddan Torpare

Nu är det kanske mer funktioner än du efterfrågar men junghans Max Bill chronoscope i vitt är en förjäkla fin modell som är riktigt ren i sina former. Flirtar klart med 50-talet men även lite med speedmaster. Dressad med läder och kan nog sporta till det lite mer på Nato. Har varit sugen länge på en sådan

10. Rova
    Trådstartare

Rova Torpare

Jo den är stilren och tjusig, men som du säger så är urtavlan lite för rörig för det jag söker just nu.

Mårtenssons ur Brookfield