• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd inför fabriksproduktion av klockor

C

chrisslyG

Guest
Hej igen KS!

Tack för visat intresse, tråden har uppenbarligen fått både ena och andra sortens svar! ;)

Låt mig börja beta av er svar:
@Rasmus Andersson
Ta det med en nypa salt. 1000-3000 kr är en grov bedömning av vad de kommer gå för, sen om de sorteras som låg, mellan eller lyxklasser är en annan femma. Jag la ig på det priset, för det är var jag vill ligga. Jag anser att en lågbudgetklocka går för under tusenlappen.
En stor del av den tänkta målgruppen ska vara studenter och ungvuxna, alltså de som ofta inte har tillräcklig budget för att kunna lägga 10k+ på en snygg klocka. Sen om jag ska vara helt ärligt tror jag de skiter i om de klassas som mellan eller lyxklocka. :)

Nej, jag är inte ute efter att köpa billigt och sälja dyrt så hold your horses...

Nej, jag har inte sagt att jag har pengar och personal, utan att jag har KOLL på ekonomi och personalrelaterade frågor (läs styrning, upplägg osv - INTE att jag har pengar..)

Precis som du hade valt att börja kontakta firmor osv, så börjar jag här. För vem ska jag kontakta om jag inte vet vem jag söker?


Sist men inte minst kan jag inte älska din pessimistiska inställning till bedömt allt med tanke på att du tycker detta är ett misslyckat projekt efter mitt första inlägg, i min första tråd, i min första undersökning om hur och vad som ska göras.
PS. Du är inte bjuden på releasepartyt ;)

@FrankyFourFingers
Tack för tipset, men är mer ute efter produktionsdelen. Tack ändå!! :happyhappy:

@mofo
Tack för tipset! Ska absolut höra av mig till honom!! Bugar och bockar! :D
För övrigt tackar jag för visat förstående och för att du uppenbarligen har förstått vad jag menar!!

@DrDre
Wow, stort tack!!!!
Snygg klocka har du också :cool:

@Snårtas
Tack för givande feedback! Självklart (?!??) vet jag hur en förhandling går till. Uppenbarligen framgick det inte att jag menade fabriksspecifika förhandlingar, om det var något utöver det vanliga man bör tänka på.

@tissoter
Ber så hemskt mycket om ursäkt för min frånvaro, jag höll nästan på att glömma mina två jobb jag ägnar en del tid på.....

@Andersbackstrom
Tack!!! :p

@point1
Tack för tipset, men vill gärna göra så mycket som möjligt själv!

@BoEtt
Tack!!!! Superbra tips! :cool:



Och vidare till min fortsättning..

Jag förstår såhär i efterhand att det tydligen är ett vanligt fenomen att folk startar trådar här i hopp om att vara nya DW. Självklart kan det vara ett mål för alla företag men sannolikheten för att man en dag ska stå där är, om man ska vara helt ärligt, högst osannolik. Jag är väl medveten om vad som krävs av en person (vare sig utbildning eller bransch) för att lyckas, men jag antar att time will tell hur det kommer att gå för mig.

Vad jag gör just nu är bara att så brett som möjligt börja skrapa ihop så mycket information om så mycket olika grejer som det bara går. Allt är viktigt! Allt är bra! Efter detta kommer jag att gå vidare i processen att kontakta fabriker för att be om olika offerter och för att se vad de kan göra för mig.
Förhoppningsvis kan jag få ut några prototyper inom ett halvår/års tid för att kunna bestämma mig för vad som ska vara och inte var på den färdiga produkten. Allting kommer skötas genom olika fokusgrupper på stan för att få så oberoende resultat som möjligt.

Jag är galet motiverad för detta och har velat göra det länge. Jag förstår mycket väl om ni har svårt att ta tråden seriöst och låter er som tror att detta kommer gå i stöpen, tro det. Jag vet att jag iallafall kommer göra så mycket jag kan för att hela tiden kunna ta det ett steg längre.

Stort tack till alla som gett mig tips!!!! Det är DETTA som räknas på riktigt!!!!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej igen KS!

Tack för visat intresse, tråden har uppenbarligen fått både ena och andra sortens svar! ;)

Låt mig börja beta av er svar:
@Rasmus Andersson
Ta det med en nypa salt. 1000-3000 kr är en grov bedömning av vad de kommer gå för, sen om de sorteras som låg, mellan eller lyxklasser är en annan femma. Jag la ig på det priset, för det är var jag vill ligga. Jag anser att en lågbudgetklocka går för under tusenlappen.
En stor del av den tänkta målgruppen ska vara studenter och ungvuxna, alltså de som ofta inte har tillräcklig budget för att kunna lägga 10k+ på en snygg klocka. Sen om jag ska vara helt ärligt tror jag de skiter i om de klassas som mellan eller lyxklocka. :)

Nej, jag är inte ute efter att köpa billigt och sälja dyrt så hold your horses...

Nej, jag har inte sagt att jag har pengar och personal, utan att jag har KOLL på ekonomi och personalrelaterade frågor (läs styrning, upplägg osv - INTE att jag har pengar..)

Precis som du hade valt att börja kontakta firmor osv, så börjar jag här. För vem ska jag kontakta om jag inte vet vem jag söker?


Sist men inte minst kan jag inte älska din pessimistiska inställning till bedömt allt med tanke på att du tycker detta är ett misslyckat projekt efter mitt första inlägg, i min första tråd, i min första undersökning om hur och vad som ska göras.
PS. Du är inte bjuden på releasepartyt ;)

@FrankyFourFingers
Tack för tipset, men är mer ute efter produktionsdelen. Tack ändå!! :happyhappy:

@mofo
Tack för tipset! Ska absolut höra av mig till honom!! Bugar och bockar! :D
För övrigt tackar jag för visat förstående och för att du uppenbarligen har förstått vad jag menar!!

@DrDre
Wow, stort tack!!!!
Snygg klocka har du också :cool:

@Snårtas
Tack för givande feedback! Självklart (?!??) vet jag hur en förhandling går till. Uppenbarligen framgick det inte att jag menade fabriksspecifika förhandlingar, om det var något utöver det vanliga man bör tänka på.

@tissoter
Ber så hemskt mycket om ursäkt för min frånvaro, jag höll nästan på att glömma mina två jobb jag ägnar en del tid på.....

@Andersbackstrom
Tack!!! :p

@point1
Tack för tipset, men vill gärna göra så mycket som möjligt själv!

@BoEtt
Tack!!!! Superbra tips! :cool:



Och vidare till min fortsättning..

Jag förstår såhär i efterhand att det tydligen är ett vanligt fenomen att folk startar trådar här i hopp om att vara nya DW. Självklart kan det vara ett mål för alla företag men sannolikheten för att man en dag ska stå där är, om man ska vara helt ärligt, högst osannolik. Jag är väl medveten om vad som krävs av en person (vare sig utbildning eller bransch) för att lyckas, men jag antar att time will tell hur det kommer att gå för mig.

Vad jag gör just nu är bara att så brett som möjligt börja skrapa ihop så mycket information om så mycket olika grejer som det bara går. Allt är viktigt! Allt är bra! Efter detta kommer jag att gå vidare i processen att kontakta fabriker för att be om olika offerter och för att se vad de kan göra för mig.
Förhoppningsvis kan jag få ut några prototyper inom ett halvår/års tid för att kunna bestämma mig för vad som ska vara och inte var på den färdiga produkten. Allting kommer skötas genom olika fokusgrupper på stan för att få så oberoende resultat som möjligt.

Jag är galet motiverad för detta och har velat göra det länge. Jag förstår mycket väl om ni har svårt att ta tråden seriöst och låter er som tror att detta kommer gå i stöpen, tro det. Jag vet att jag iallafall kommer göra så mycket jag kan för att hela tiden kunna ta det ett steg längre.

Stort tack till alla som gett mig tips!!!! Det är DETTA som räknas på riktigt!!!!
Lycka till nu och håll oss gärna uppdaterade i processen.
 

Platinum

Cartier
Jag är också självklart intresserad och hoppas det kommer gå bra för dig. Vad jag saknar är fortfarande information kring projektet. Vad för typ av urverk har du tänkt använda? Vad för typ av klockor har du tänkt göra? Vad ska vara unikt för dina klockor (läs: Varför ska jag köpa ifrån dig och inte ifrån någon av de redan etablerade femhundratusen bolag som finns)?

Det hör även till ovanligheterna att starta företag som har någon typ av produktion eller liknande där man själv inte har en susning om hur varken marknaden eller produkterna fungerar, därav känns det som att du vill ta in ett företag från exempelvis Kina som har alla produktionmedel tillgängliga för att levera klockor. Dessa sätter du sedan ditt bolags namn på och vips, där har du din produkt. Det känns som att du är relativt nära uppstart i och med att du börjar prata prototyper inom ett år men då bör man väl ändå ha en del av dessa detaljer redan klara?

Prisklassen och du den definieras är oviktigt (för mig), försökte mig på ett uselt skämt som gick ut på att klockor för 30k+ är vardagsmat här..

Med all välmening bör du ändå kunna förstå mig och vad jag i grund och botten menar. Jag hoppas att du kan visa att jag har fel och att det kommer gå bra för dig. :)

Uppdatera oss gärna ifall det blir något av det här (och gärna fler detaljer innan du börjar likt dessa jag har skrivit ovan).
 
Du säger att hans plan verkar vara att tjäna pengar, är det inte grunden för de flesta företag?
Skillnaden här är att du säger att han kommer hit för att köpa klockor på forumet och sedan sälja vidare.
Det du nämner har inget med TS sk. affärsidé att göra!

Jag önskar TS lycka till, ber även om ursäkt om jag reagerade dåligt, tycker bara att man allt mer ser negativt beteende mot nykomlingar som söker hjälp!
Det sa han väl ändå inte, han sa köpa billiga klockor och sälja dyrt och då åsyftas nog snarare via kinesisk fabrik ala alibaba och inte via KS.
 

Platinum

Cartier
Det sa han väl ändå inte, han sa köpa billiga klockor och sälja dyrt och då åsyftas nog snarare via kinesisk fabrik ala alibaba och inte via KS.

Exakt, vad jag menade var inte att köpa på KS och sälja dyrare någon annanstans utan att köpa billigt från Kina och sälja dyrare i Sverige som premiumprodukter typ.
 
Topp