Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Råd inför köp av Rolex GMT eller Submariner.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joakim Andersson, 28 juli 2014.

1. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Håller för tillfället på och leta efter en Rolex Submariner eller GMT Master II och skulle gärna ta lite råd från folk med mer erfarenhet. Är främst ute efter en Svart/röd GMT Master II men en svart sub funkar alldeles utmärkt det också. Vad bör jag tänka på? Förutom de mest uppenbara sakerna som att inte betala i förskott med Western Union.

Box och papper, hur nödvändigt är det?
    Servicehistorik?
    Köpa utomlands? Italien?
    Max 35-40k, vad kan jag förvänta mig för skick etc.?
    Tips på någon bra butik eller en specifik klocka som matchar mina krav?

2. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Box/papper är onödigt enligt mig när det gäller en äldre klocka som en Coke du kikar på.
    Det är helt och hållet upp till var och en, vissa ska endast ha med box och papper, andra bryr sig inte. Jag själv är ute efter klockan och vet att jag skulle bara slarva bort boxen & certet så det är lika bra att jag köper utan.
    Service historik är ju alltid bra att ha! Precis som när man köper en bil. Men om det är en dealbreaker eller ej får du ju avgöra själv.

35-40k, du kan förvänta dig ett helt okej skick. Köpte min 16713 för pengarna där omkring och den är fin med några dings, men det förväntar man sig nästan på en 23 år gammal klocka. Dock något hårt polerad i sin livstid tror jag (är ingen expert) men generellt sett så tycker jag den är riktigt fin. Men mycket på den var bytt 2012, innan jag köpte den, så den kan ju ha sett ut som ett vrak en gång i tiden.

Joakim Andersson gillar detta.
  3. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Har bland annat hittat en begagnad sub här på Klocksnack, servad 2014 hos Rob Engström vilket är trevligt. Men inga andra tillbehör etc. Just nu lutar det nog åt den, blir helt snurrig av alla värdelösa hemsidor som företagen som säljer begagnade klockor sitter med. Går ju knappt att slutföra ett köp.

4. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Skulle definitivt välja den servade 16800 här på K&S istället för att gå på chrono24 om du är ute efter en safir-sub.

gurta_g och jabla gillar detta.
  5. Guillbert

Guillbert Friends of KS

WilhelmV, ZQT och Sullstrom gillar detta.
  6. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Italien? Då gissar jag på att du kollar på chrono24. Skippa det italienska postverket, och kör dhl/ups/fedex istället. Mycket bättre. Och köp säljaren inte klockan.

Servicehistorik är alltid bra att ha, så slipper du eventuella fel. + att kanske åka på en service vid köp är inte det roligaste man kan göra.
    Släng ut en annons här på ks under köp & sälj, sätt dina krav och börja fiska. Det är en början.

16800 suben som ligger ute är riktigt fin, testade den för några dagar sedan.

Annars, om du nu ser på en äldre 16710 gmt master så kan du byta insert på den till t.ex coke, pepsi eller svart. Och dom är relativt lätta att hitta och är rätt billiga. Så om du hittar rätt modell men inte rätt insert kan det vara värt att köpa en och sedan köpa ett coke insert efteråt. Annars, läs guiden Guilbert länkade till. Riktigt bra guide! :)

Randel gillar detta.
  7. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Box/papper är inte så viktigt på en äldre klocka, det ökar däremot priset så hoppa över det. Dock måste jag tilläga att en nyare klocka utan box/papper skulle jag vara försiktig med att köpa, kan vara OK men kan lika gärna vara stulen.
    Det bästa är att köpa via KS om du hittar en här, mera säkerhet om du kan se referenser på säljaren och möta honom personligen. Normalt är det inte något problem att köpa utomlands men det är enklare och trevligare att göra upp med någon personligen.
    Tänk bara på att om du skulle handla från ett land utanför EU så åker du på tullavgift och moms.
    35-40 får du ganska mycket att välja på så du kan mycket väl hitta något i bra skick men kanske inte i mint. Har du möjlighet att köpa en ny servad inom din budget så gör det så vet du att det inte kommer gå åt några extra pengar på det inom ett antal år framåt.

8. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Tack för många bra svar, ska slänga ut en köpes här på KS så fort jag skramlat ihop tillräckligt med inlägg. Sen ska man bara bestämma sig om det ska bli en Rolex eller IWC Portuguese också, men det löser sig snart. Kommer ha båda om inte allt för lång tid antagligen.

9. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tittade lite på annonsen på den där 16800 som alla pratar om och kan bara hålla med. Tror den är ett bra köp. Nästan så jag blev lite sugen själv om det inte vart för att datum på Subs inte är min favorit, tycker den är snyggare utan.

Om du vill ha mera vinatge look så har Ernesto en 5513 ute till försäljning, jag har en likadan men nyare och gillar den skarpt. Men den är dyrare än 16800:an och kanske lite för mycket vintage för en del.

Joakim Andersson gillar detta.
  10. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Ja, 16800 verkar mycket trevlig. Han som säljer är bortrest i veckan, annars hade jag slagit till nu på en gång :)

Sökte lite info om det här företaget men hittade inget: http://aquatimerwatches.com/ Någon som vet om de går att lita på?

11. JayJay

JayJay Biskop

Då är det väl bara att vänta eller? Har du hittat rätt klocka så är en vecka ingenting. Finns många här inne som letar efter rätt objekt i månader eller år.
    Vill inte skriva dig på näsan men det känns som att du kanske har onödigt bråttom. Ta det lite lugnt av njut av resan att hitta rätt modell och objekt är mitt råd.

Lycka till!

12. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Absolut, men snabbt är bättre än långsamt iaf :) Nej, men det lutar starkt åt den. Service hos Rob E. med garanti väger tungt samtidigt som den är i fint skick. Det enda som oroar mig är att länken har en del stretch, hur visar sig det när man använder klockan? Om jag skulle störa mig på det, vad kostar det att åtgärda?

13. JayJay

JayJay Biskop

En lätt stretchad länk sitter skönare än en ny tycker jag. Blir den för stretchig ser det dock bara risigt ut. Det går att renovera länkar (eller köpa ny/annan). Tråd om renovering finns här: http://www.klocksnack.se/threads/renovering-av-stretchig-länk.12095/#post-215941

14. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Känns inte som du behöver gå utomlands för de modellerna.
    Särskilt inte med den budget du satt upp.
    Klockorna dyker upp lite då och då men hamnar kanske vid 40k för yngre kompletta
    exemplar.
    Lycka till!
    /j

15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tycker GMT:n är en mycket mångsdigare klocka än subben, försök prova båda live innan du bestämmer dig.

Hebbe och Icaras gillar detta.
  16. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Håller med Jabla. Äger själv en 16710 och tycker inte den går jämföra med en sub direkt. Pröva innan är mitt tips. (oxå roligare att man kan byta inserten o på så vis få fler klockor i en) eller så köper du både sub o GMT ;)

jabla gillar detta.
  17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hade inte köpt en 16800, speciellt inte med massa delar utbytta. Om du nu inte känner för att snåla, då är det ett bra köp.

Servicehistorik är irrelevant. Vad som spelar roll är hur urverket mår.
    Be säljaren om info på tidshållning och amplitud, så vet du det du behöver veta.

Jag hade köpt en nyare med luminova och SEL (solid endlinks). Dessa finns på A-serien och framåt. (Runt 2000)
    Box och papper är såklart intressant, men det påverkar ju även priset.
    Gissar att du får betala typ 40 för en fin 16610/16710 med box och papper från 2000 och framåt. 35-ish för en utan box och papper.
    Äldre modeller är några tusenlappar billigare.

Brukar dyka upp på forumet med jämna mellanrum, men chrono24 funkar också om man har lite koll. Euron är väl lite hög just nu, så det kanske lönar sig att köpa i sverige.

(hade själv valt en 16710 om jag var du)

Hebbe och Jensab gillar detta.
  18. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Bra svar, tack. Att urtavla+visare är bytt sänker värdet på klockan gissar jag?

Vad tror du/ni om den här?

https://www.chrono24.se/rolex/gmt-m...arch/index.htm&watchCategories=&watchTypeId=U

19. Hebbe

Hebbe Friends of KS

20. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

21. Hebbe

Hebbe Friends of KS

22. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Kolla blocket! Verkar finnas ett par GMT nu

23. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

24. Hebbe

Hebbe Friends of KS

25. Joakim Andersson
    Trådstartare

Joakim Andersson Bonde

Det ska jag nog bli, paketöppning kommer direkt när DHL får för sig att leverera. Onsdag verkar det luta mot!

Hebbe gillar detta.
  26. mjian

mjian Bonde

Lånar tråden lite, men rubriken passar så bra :) kan nån tipsa om var man kan läsa på om de olika Rolex-modellerna? Så man kan lära sig lite

27. mjian

mjian Bonde

Bumpar denna

28. kaell

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Google :happyhappy:

Floduttern gillar detta.
  29. mjian

mjian Bonde

Självklart första jag gjorde. Kommer bara annonser. Men ok, bra karl reder sig själv! Får fortsätta.

30. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Mårtenssons ur Brookfield