• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd inför stundande 1680 Rolex inköp

_robban

Cartier
2-Faktor
God middag allesammans
På gång att införskaffa mig en årsklocka, en klocka som är född samma år som jag är. Iof har jag en Seiko 6309-7040 som är född samma år och månad som mig själv men vill även ha en Rolex dito. Som det är nu så är det en plexi subb meddatum som gäller efter att ha varit fast besluten en tid att en utan datum var det som gällde.

Hur som helst, har tittat runt lite och hittat en 1680 på Chrono24 som verkar (eller?) ok och rimligt prissatt (eller?)
De bilder som finns idag är de som finns just via Chrono24 : http://www.chrono24.se/rolex/submariner ... ab=details

Till mina frågor som jag behöver er hjälp med
Polerad och original: vad kan ni utifrån bilderna säga om polering och inte. Att den blivit putsad på lite under sina 35 år är väll en självklarhet men är den ok i era ögon ändå?
Pris: är priset som de satt 40' rimligt för en 1680 med länk ifrån denna tidsperiod dvs 1977?
Annat: missar jag kanske något helt och är helt väck - upplys mig gärna för vill lära mig

//Robert
 

Janne b

Breitling
Rent spontant känner jag i magtrakten att vore det jag skulle jag leta fram ett ex här hemma som är mer slitet och som jag kan få för under hälften av priset. Sedan skulle jag låta renovera den till det skick som jag önskade. Att köpa produkter där någon annan gjort samma sak och sedan skall kamma hem vinsten är inte min dtil i vart fall. Dessutom tycker jag att 40 000 låter mycket för en sådan beggad klocka, speciellt när du själv inte har någon möjlighet att kolla upp vad du köper. Men, är man Rolextokig så kostar det väl antar jag. Personligen har jag inte förstått storheten i relation till priset vad gäller det klockmärket, men det är jag det :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Janne b skrev:
Rent spontant känner jag i magtrakten att vore det jag skulle jag leta fram ett ex här hemma som är mer slitet och som jag kan få för under hälften av priset. Sedan skulle jag låta renovera den till det skick som jag önskade. Att köpa produkter där någon annan gjort samma sak och sedan skall kamma hem vinsten är inte min dtil i vart fall. Dessutom tycker jag att 40 000 låter mycket för en sådan beggad klocka, speciellt när du själv inte har någon möjlighet att kolla upp vad du köper. Men, är man Rolextokig så kostar det väl antar jag. Personligen har jag inte förstått storheten i relation till priset vad gäller det klockmärket, men det är jag det :D

Under hälften får du inget slitet ex för.. är tavla och boett körda så är de inget som går att renovera..
 

_robban

Cartier
2-Faktor
DrDre skrev:
Om jag vore som du skulle jag ta en titt på denna. Känns som en rätt vettig klocka till ett rätt vettigt pris. OBS, jag har inte sett klockan live och känner inte heller säljaren.

http://www.timetotalk.se/viewtopic.php?f=5&t=3484


Mjo sett denna och kontaktat säljaren. Men om vi då tar denna som du nu länkar till, poleringen på denna vad tror ni om den? Jag personligen tycker att man ser kanske lite för mycket av bandstiften titta ut eller är jag bara nojig?
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Janne b skrev:
Rent spontant känner jag i magtrakten att vore det jag skulle jag leta fram ett ex här hemma som är mer slitet och som jag kan få för under hälften av priset. Sedan skulle jag låta renovera den till det skick som jag önskade. Att köpa produkter där någon annan gjort samma sak och sedan skall kamma hem vinsten är inte min dtil i vart fall. Dessutom tycker jag att 40 000 låter mycket för en sådan beggad klocka, speciellt när du själv inte har någon möjlighet att kolla upp vad du köper. Men, är man Rolextokig så kostar det väl antar jag. Personligen har jag inte förstått storheten i relation till priset vad gäller det klockmärket, men det är jag det :D
En 1680 för under hälften av det priset är nog bara att fetglömma tyvärr...


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
_robban skrev:
DrDre skrev:
Om jag vore som du skulle jag ta en titt på denna. Känns som en rätt vettig klocka till ett rätt vettigt pris. OBS, jag har inte sett klockan live och känner inte heller säljaren.

http://www.timetotalk.se/viewtopic.php?f=5&t=3484


Mjo sett denna och kontaktat säljaren. Men om vi då tar denna som du nu länkar till, poleringen på denna vad tror ni om den? Jag personligen tycker att man ser kanske lite för mycket av bandstiften titta ut eller är jag bara nojig?
Tyckte att kronskydden så rätt tunna ut också. Såg den andra på förra GTG:n. Såg helt ok ut.
 

Pleximannen

Cartier
_robban skrev:
DrDre skrev:
Om jag vore som du skulle jag ta en titt på denna. Känns som en rätt vettig klocka till ett rätt vettigt pris. OBS, jag har inte sett klockan live och känner inte heller säljaren.

http://www.timetotalk.se/viewtopic.php?f=5&t=3484


Mjo sett denna och kontaktat säljaren. Men om vi då tar denna som du nu länkar till, poleringen på denna vad tror ni om den? Jag personligen tycker att man ser kanske lite för mycket av bandstiften titta ut eller är jag bara nojig?

Bandhornen: lite svårt att se ur de vinklarna. Helst skulle man ju vilja fingra på den eller åtminstone få fler bilder ur fler vinklar. Baserat på bilderna så kan jag tycka att den ser ok ut i förhållande till priset.

Kronskydden: inte de fetaste man sett men helt ok om man inte letar toppexemplar tycker jag. Jag tycker inte att de ser tunnare ut än exemplaret hos handlaren på Chrono24 som du länkade till.

Visst går det att hitta bättre exemplar men då kostar det också mer, generellt sett.

Janne B: visa oss gärna en risig 1680 för halva priset ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Pleximannen skrev:
_robban skrev:
DrDre skrev:
Om jag vore som du skulle jag ta en titt på denna. Känns som en rätt vettig klocka till ett rätt vettigt pris. OBS, jag har inte sett klockan live och känner inte heller säljaren.

http://www.timetotalk.se/viewtopic.php?f=5&t=3484


Mjo sett denna och kontaktat säljaren. Men om vi då tar denna som du nu länkar till, poleringen på denna vad tror ni om den? Jag personligen tycker att man ser kanske lite för mycket av bandstiften titta ut eller är jag bara nojig?

Bandhornen: lite svårt att se ur de vinklarna. Helst skulle man ju vilja fingra på den eller åtminstone få fler bilder ur fler vinklar. Baserat på bilderna så kan jag tycka att den ser ok ut i förhållande till priset.

Kronskydden: inte de fetaste man sett men helt ok om man inte letar toppexemplar tycker jag. Jag tycker inte att de ser tunnare ut än exemplaret hos handlaren på Chrono24 som du länkade till.

Visst går det att hitta bättre exemplar men då kostar det också mer, generellt sett.

Janne B: visa oss gärna en risig 1680 för halva priset ;)
Förtydligande: Kronskydden på den på Chrono24 ser betydligt tunnare ut än den på TTT:s köp&sälj. Den fingrade jag lite snabbt på på förra GTG:n, och den kändes som sagt helt ok.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
1680 från just 77 är det ingen bristvara på. Om du följer upp den på ch24 så bör du fråga efter fler bilder. Gärna på serie nr samt på verket så du ser om caset är angripet av sk pitting. Dvs rost och uppäten metall. Gäller kanske oavsett vilken än du spanar på. Vrf har en bra regel.....ingel bild på serie nr.....ingen annons.

Plexit på ch24 exet är ju lustigt. Inget jag sett tidigare på en 1680 att plexit skulle ha så rundkant att det förvränger sekundtracket och swiss texten så mycket. Polerat, eftermarknad alt kameravinkel.....men räcker för att jag hör sirener i fjärran....
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Först vill jag säga stort tack till alla kommentarer och synpunkter.
Jag är lite novis på detta med vintage rolex och är ju som jag märker väldigt lätt att missa något.

Är ju ingen som helst stress på detta med att köpa klocka ifrån '77 utan vill ju hellre vänta ett tag för att få tag i rätt objekt. 40' är då min limit för det hela och tycker / hoppas jag borde hitta något bra för denna peng.
 

Pleximannen

Cartier
Jag kan tycka att exemplaret på TTT ser rätt skapligt ut. Tror det blir svårt att hitta nåt märkbart bättre för att man lägger till 2k. Toppexemplar med fetfontinlägg, mer eller mindre opolerat etc. kostar mer. Det är iaf min uppfattning men jag kan ha fel.
 

Janne b

Breitling
Nåja, jag skall villigt erkänna att jag är långt ifrån att vara en värderare på klockor, då speciellt Rolex. Nu var det väl inte meningen att man skulle bokstavstolka mig direkt, utan det var bara en slags taktiktanke som dök upp plötsligt ;) Nåväl, men nu har jag faktiskt läst på flera ställen att det tycks gå trögt att sälja dyra kvalitetsur till vettiga priser om man ser till nypriset. Har ingen uppfattning om hur mycket man kan pruta på en "halvrisig" Rolle men jag är rädd för att om säljaren samtidigt har supit upp matpengarna man kan göra riktiga klipp! En klocka som submarine är ju inte direkt ovanlig eller revolutionerande om jag säger så ;) Har nära anhöriga och bekanta som har märket, bland annat GMT 11 och han har slutat att bära sin klocka eftersom han är trött på alla som frågar "är den äkta". I mina ögon har en sådan produkts värde sjunkit ordentligt. Men, var och en har ju sin speciella anledning till att köpa sig ett ex och det är väl bra då.
JB
 

Pleximannen

Cartier
Janne b skrev:
Nåja, jag skall villigt erkänna att jag är långt ifrån att vara en värderare på klockor, då speciellt Rolex. Nu var det väl inte meningen att man skulle bokstavstolka mig direkt, utan det var bara en slags taktiktanke som dök upp plötsligt ;) Nåväl, men nu har jag faktiskt läst på flera ställen att det tycks gå trögt att sälja dyra kvalitetsur till vettiga priser om man ser till nypriset. Har ingen uppfattning om hur mycket man kan pruta på en "halvrisig" Rolle men jag är rädd för att om säljaren samtidigt har supit upp matpengarna man kan göra riktiga klipp! En klocka som submarine är ju inte direkt ovanlig eller revolutionerande om jag säger så ;) Har nära anhöriga och bekanta som har märket, bland annat GMT 11 och han har slutat att bära sin klocka eftersom han är trött på alla som frågar "är den äkta". I mina ögon har en sådan produkts värde sjunkit ordentligt. Men, var och en har ju sin speciella anledning till att köpa sig ett ex och det är väl bra då.
JB

Om det är några klockor som håller värdet bra och är lättsålda så är det nog Rolex. Köper man begagnat så behöver man inte förlora några som helst pengar. Jag uppfattar dem inte som svårsålda ens i dagens klimat, och priserna rasar inte direkt, kanske mycket beroende på att listpriserna på nytt går upp över tid och på så sätt håller andrahandsmarknaden under armarna. Tror inte att man kan pruta i den utsträckning som du antyder - försöka kan man så klart men jag tror att det krävs rejält med tur och tålamod (eller tull och momsfusk) för att göra ett klipp.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Janne b skrev:
Nåja, jag skall villigt erkänna att jag är långt ifrån att vara en värderare på klockor, då speciellt Rolex. Nu var det väl inte meningen att man skulle bokstavstolka mig direkt, utan det var bara en slags taktiktanke som dök upp plötsligt ;) Nåväl, men nu har jag faktiskt läst på flera ställen att det tycks gå trögt att sälja dyra kvalitetsur till vettiga priser om man ser till nypriset. Har ingen uppfattning om hur mycket man kan pruta på en "halvrisig" Rolle men jag är rädd för att om säljaren samtidigt har supit upp matpengarna man kan göra riktiga klipp! En klocka som submarine är ju inte direkt ovanlig eller revolutionerande om jag säger så ;) Har nära anhöriga och bekanta som har märket, bland annat GMT 11 och han har slutat att bära sin klocka eftersom han är trött på alla som frågar "är den äkta". I mina ögon har en sådan produkts värde sjunkit ordentligt. Men, var och en har ju sin speciella anledning till att köpa sig ett ex och det är väl bra då.
JB

Om det är några klockor som håller värdet bra och är lättsålda så är det nog Rolex. Köper man begagnat så behöver man inte förlora några som helst pengar. Jag uppfattar dem inte som svårsålda ens i dagens klimat, och priserna rasar inte direkt, kanske mycket beroende på att listpriserna på nytt går upp över tid och på så sätt håller andrahandsmarknaden under armarna. Tror inte att man kan pruta i den utsträckning som du antyder - försöka kan man så klart men jag tror att det krävs rejält med tur och tålamod (eller tull och momsfusk) för att göra ett klipp.

+1 eller att det är stöldgods..

Något som däremot gör mig nyfiken är, var vistas alla ni som ständigt får frågan om den är orginal?
 

Pleximannen

Cartier
Spencer66 skrev:
+1 eller att det är stöldgods..

Något som däremot gör mig nyfiken är, var vistas alla ni som ständigt får frågan om den är orginal?

Intressant fråga. Att få frågan så ofta att man slutar bära klockan liksom. Det är väldigt ofta. Jag köpte min första Sub 2002 och det enda som har hänt mig är följande:

Passerade några gatuförsäljare i Bangkok som ville sälja på mig den vanliga smörjan. En hejdade sig själv... ungefär så här:

"Sir, you want fake Rol... oh I see you have real one. Very nice."

Vissa har uppenbarligen bättre koll än man kan tro :)
 
Topp