• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd/inspiration inför köp

Psykel

Patek
Ca 5.200 på sidan jag nämnde förut. now thats love
tmp_5455-C013.407.11.041.00-1046163837.jpg
Kostar 5.200 på klockia.se också, som är AD. Köpte min svarta DS Action där.
 
Tänkte mer på att när det gäller mer exklusiva saker känns mekaniskt ganska givet, jag letar ju efter ett budgetalternativ... men du har nog rätt ändå, det är ju svårt att välja redan som det är så varför väga in ännu fler alternativ... :D
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Tänkte mer på att när det gäller mer exklusiva saker känns mekaniskt ganska givet, jag letar ju efter ett budgetalternativ... men du har nog rätt ändå, det är ju svårt att välja redan som det är så varför väga in ännu fler alternativ... :D
gå in på min diskussion: klocktips för nybörjare hjälp.. Här på ks där har jag fått hjälp och tips. Sen finns det guider här på ks som var till stor hjälp för mej.
 

Buckshot

Panerai
Om du frågar Sveriges samlade klocknördar (ks) så är det automat som gäller. Men rent praktiskt så är ju batteri bättre.
 

Psykel

Patek
Om du frågar Sveriges samlade klocknördar (ks) så är det automat som gäller. Men rent praktiskt så är ju batteri bättre.
Jag accepterar batteri när det medför skoj funktioner, som i min G-Shock (som dessutom är soldriven) eller i exempelvis Sjöö Sandströms Skydiver. Men en batteridriven klocka som bara visar tid och eventuellt dag/datum är lite för trist för min smak.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Jag accepterar batteri när det medför skoj funktioner, som i min G-Shock (som dessutom är soldriven) eller i exempelvis Sjöö Sandströms Skydiver. Men en batteridriven klocka som bara visar tid och eventuellt dag/datum är lite för trist för min smak.
har oxå en batteridriven klocka: g-shock :)
 

Lolle

Panerai
Jag accepterar batteri när det medför skoj funktioner, som i min G-Shock (som dessutom är soldriven) eller i exempelvis Sjöö Sandströms Skydiver. Men en batteridriven klocka som bara visar tid och eventuellt dag/datum är lite för trist för min smak.

Egentligen skulle jag säga att jag håller med dig och tittar själv alltid på automatare, däremot i lägre prisklasser så tycker jag att det kan finnas en poäng att acceptera en kvartz för att få så hög generell kvalitetskänsla som möjligt.

Kan inte sätta fingret på någon exakt prisklass eller avgränsning men om jag bara tänker efter spontant så i prisklass upp till 5-6000 kr så kan det vara värt att hålla det öppet och inte endast fokusera på automatare, tvärtom så skulle jag nästan ofta föredra vissa kvartzklockor i denna prisklass över de automatare som finns för detta pris.

Klockor från 7-8000kr och upp¨t så skulle det för mig däremot vara tvärtom - att det krävs att det ska vara något speciellt med en kvartz för att jag skall se det som ett alternativt.
 

Psykel

Patek
Tycker tvärtom. När batteriet är slut funkar inte klockan. Den automatiska startar så fort du drar upp den.
Batterierna räcker ju några år dock, och det är ju bara att klämma i ett nytt. Sen är ju quartz driftsäkrare och har generellt lägre gångavvikelse. Men som jag sa tidigare, så tycker jag att mekaniska klockor är intressantare och roligare och batteridrift är trevligt när det för med sig roliga funktioner. Skulle vilja se den mekaniska klocka som kan visa både temperatur, barometriskt tryck och ha tre olika dagliga larm. :p
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Batterierna räcker ju några år dock, och det är ju bara att klämma i ett nytt. Sen är ju quartz driftsäkrare och har generellt lägre gångavvikelse. Men som jag sa tidigare, så tycker jag att mekaniska klockor är intressantare och roligare och batteridrift är trevligt när det för med sig roliga funktioner. Skulle vilja se den mekaniska klocka som kan visa både temperatur, barometriskt tryck och ha tre olika dagliga larm. :p
Jo, det gör de ju men just den dagen då batteriet tar slut blir man förbannad. Min Breitling började bete sig väldigt konstigt en gång. Det gick inte att återställa kronografen och klockan betedde sig allmänt skumt. In till AD som inte trodde att det var batteriet (vilket var min gissning) men efter en kontroll var det batteriet som var dåligt och efter byte funkade allt som det skulle.

Vill man ha en klocka som håller tiden på sekunden så är batteri bättre. Men inte alls lika charmigt! :)
 
Vad jobbigt livet kan vara ;)

Snubblade just över detta märke. Vad jag kan se har de bara kvartsarre så i nuläget blir det kanske ingen sån för mig. Jag tyckte dock de var grymt snygga och dessutom har jag en stor kärlek för staden Detroit, skulle kännas fantastiskt att bära något byggt där! Men men, det kan kanske bli ett tips för nån annan som också gillar dem, vad tycker ni?

http://se.shinola.com/shop/watches.html
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Egentligen skulle jag säga att jag håller med dig och tittar själv alltid på automatare, däremot i lägre prisklasser så tycker jag att det kan finnas en poäng att acceptera en kvartz för att få så hög generell kvalitetskänsla som möjligt.

Kan inte sätta fingret på någon exakt prisklass eller avgränsning men om jag bara tänker efter spontant så i prisklass upp till 5-6000 kr så kan det vara värt att hålla det öppet och inte endast fokusera på automatare, tvärtom så skulle jag nästan ofta föredra vissa kvartzklockor i denna prisklass över de automatare som finns för detta pris.

Klockor från 7-8000kr och upp¨t så skulle det för mig däremot vara tvärtom - att det krävs att det ska vara något speciellt med en kvartz för att jag skall se det som ett alternativt.

Jag köper ditt resonemang men bara delvis. Klart man ska titta på kvarts också i det prisspannet.

Dock finns det bra budgetverk som Miyota, ETA och Seikos 7s26 som lätt passar budgeten. Jag tror inte att automat i den prisklassen behöver innebära dålig kvalitet.

Edit: i prisklassen ~5k så är konkurrensen rätt hård med många bra modeller (typ Seiko Sumo och Certinan). Samtidigt återfinns ju ETA-verken i långt dyrare klockor, typ Longines och Tudor för att nämna två exempel. Alltså skulle man behöva lägga rätt mycket mer pengar innan kvalitetsskillnaden höjs nämnvärt?
 

JohnDoe

Rolex
Kvarts eller automat är en svår fråga i prisklassen <10k. Tyvärr måste en automat servas. Det är ett arbete som tar tid. Hur mycket klockan kostade i inköp spelar ingen roll för arbetstiden. Arbetstid kostar pengar. Köper man en klocka för 5k är det kanske inte så kul att lägga ut 3-4k på service efter några år.
 
Köper man en klocka för 5k är det kanske inte så kul att lägga ut 3-4k på service efter några år.

Äh, man kan ju serva t.om Rolex och Omega själv hemma med hjälp av endast en kökskniv och möjligtvis en Dremel, det har jag sett på youtube ;)

Skämt å sido, om nu en klocka kräver service efter några år till en kostnad högre än vad klockan är värd så kan man ju köpa en ny, vilket man kanske hade velat göra vid det laget ändå. Om nu inte klockan blir en kärlek för livet och då struntar man väl i att förhållandet Inköp-servicekostnad är som det är.
 

JohnDoe

Rolex
Äh, man kan ju serva t.om Rolex och Omega själv hemma med hjälp av endast en kökskniv och möjligtvis en Dremel, det har jag sett på youtube ;)

Skämt å sido, om nu en klocka kräver service efter några år till en kostnad högre än vad klockan är värd så kan man ju köpa en ny, vilket man kanske hade velat göra vid det laget ändå. Om nu inte klockan blir en kärlek för livet och då struntar man väl i att förhållandet Inköp-servicekostnad är som det är.
Absolut, bara man är medveten om "problemet". Många som inte tänker på det och blir besvikna.
 

Lolle

Panerai
Jag köper ditt resonemang men bara delvis. Klart man ska titta på kvarts också i det prisspannet.

Dock finns det bra budgetverk som Miyota, ETA och Seikos 7s26 som lätt passar budgeten. Jag tror inte att automat i den prisklassen behöver innebära dålig kvalitet.

Edit: i prisklassen ~5k så är konkurrensen rätt hård med många bra modeller (typ Seiko Sumo och Certinan). Samtidigt återfinns ju ETA-verken i långt dyrare klockor, typ Longines och Tudor för att nämna två exempel. Alltså skulle man behöva lägga rätt mycket mer pengar innan kvalitetsskillnaden höjs nämnvärt?

Absolut du har en poäng jag ville mest ge en annan synvinkel sedan blir mycket i slutändan till viss del en fråga om smak/tycke.

Att köpa en klocka är sällan ett objektivt beslut utan något vi gör på känsla och smak efter ens egna preferenser.

Jag gillar Longines rent subjektivt inom de lägre prisklasserna och då blir priset begränsande så jag accepterar kvarts, andra ser det annorlunda så deras val kan bli Seiko, Orient mfl.
 
Topp