• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd kring köp av Omega Speedmaster Date

Hej!

Vill börja med att säga att jag har dålig koll på kvalitetsklockor och är i princip helt grön inom ämnet. Jag har under den senaste tiden börjat intressera mig allt mer och mer för kvalitativa armbandsur och skulle vilja ha en klocka till vardags/jobb.

Jag har fastnat för Omega Speedmaster Date och gillar främst designen, PRO är förvisso snyggare men jag tycker den blir för stor på mina små handleder. Då känns 40 bättre rent proportionerligt. Då jag som sagt är ny tänker jag mig något runt 15k och således begagnat. Vad är rimligt pris tycker ni? Har surfat lite på chrono24 och hittat dessa:



http://www.chrono24.se/omega/limite...er=1&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

http://www.chrono24.se/omega/speedm...er=1&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

Tack på förhand!

Adam
 

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Hej och välkommen!
Prismässigt ligger de väl okej på de du länkar till, tänk på att köp utanför EU medför tull och moms.
Jag tycker personligen du ska gå på en Pro istället, jag har smala handleder med tycker den sitter helt okej. Man kan byta ut länken mot ett racingband och få den att sitta ännu tajtare.

mvh, Jonas
 
Jag tycker att Speedamaster Date är grymt fina och prisvärda klockor. Men visst, Pro är ju lite vassare, med tanke på klockans ikoniska status, men så klart dyrare. Samtidigt ska man ha klart för sig att verket i Pro är mekanisk, handdraget, till skillnad från Date som är en automatare. Och det kanske kanske kan vara värt att ta i beaktning.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Skulle rekommendera dig att gå på en Speedy Pro direkt eftersom den håller i längden.
Jag tror, personligen, att om du köper en Speedmaster Date kommer du att ångra dig inom relativt kort tid.
Dessutom tror jag en Date är betydligt mindre efterfrågad på andrahandsmarknaden om du nu skulle vilja sälja igen.
Så, prova väldigt noga innan du bestämmer dig, och tänk till på om du inte skall gå på en Speedy Pro istället.
Min åsikt...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Pro är som sagt större, och om du vill ha en lite mer dressig klocka, så är Daten med sina 39 mm mer åt det hållet. Gillar du utseendet på Speedyn, utan att tänka så mycket på att du ska kunna ha den som kostymklocka, så ger Pro med dess storlek ett sportigare/tuffare intryck, och funkar fint även på smalare handleder IMHO.
 
Vilken fantastisk respons! Ni verkar i princip eniga om att Pro är vägen att gå. Håller till på västgötaslätten så får helt enkelt ta mig till klockbutiken och testa utbudet igen :)

Kmr nog avvakta lite, känna efter och försöka sätta mig in lite mer i vad som skiljer de olika modellerna och bilda mig en egen uppfattning.
 

Redtooth

Breitling
Pro är som sagt större, och om du vill ha en lite mer dressig klocka, så är Daten med sina 39 mm mer åt det hållet. Gillar du utseendet på Speedyn, utan att tänka så mycket på att du ska kunna ha den som kostymklocka, så ger Pro med dess storlek ett sportigare/tuffare intryck, och funkar fint även på smalare handleder IMHO.

Att inte glömma är att de nyare date klockorna mäter 40mm, har 1164 verket samt är COSC certade.

Pro är manuella och date automatisk.
Pron har hesalite (plexi) glas vilket är rena skiten enligt min mening, dock måste man inneha båda ;) trots allt en ikon " first watch on the moon "

Tror nyare pro finns med safirglas istället för hesalite.

Av båda klockorna använder jag min date mest.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
42mm är inte så stort egentligen så pröva och se vad du tycker. Tänk också på användningsområdet innan köp
 

Beech

Cartier
Interessant tråd, var själv inne på lite samma spår. Måste nog ta och testa dom en gång innan man bestämmer sig som ni säger.
 

Depp-Erik

Cartier
Ursäkta att jag kapar tråden här men har en fråga som ändå passar in lite i sammanhanget.

Är det någon generell skillnad på de Omegamodeller som heter professional och de som inte gör det? T.ex. att de som heter professional alltid har någon viss egenskap.
 
Som du hör är det generella rådet att gå på en Speedmaster Professional (givet att du är ok med storleken). En gyllene medelväg kan annars vara att köra en First Omega In Space (FOIS) Speedmaster, en återutgivning av en Speedy-variant som föregick den klassiska Professionalmodellen. FOIS är 39mm, dock kanske en budgetknäckare, men värd att kolla.
Vill också tillägga att automaticvarianten som du kollat in på intet sätt är ett dåligt val om du gillar den bättre. Inte lika het på begagnatmarknaden som Pro, men det behöver ju inte vara en nackdel...

Min FOIS
12487771254_49f7d7dd76_b.jpg
 

poormans

Rolex
enklast att köpa det du gillar

det är lätt att flippa en beggad speedy date om du vill ha en speedy pro längre fram
som ett alternativ har du även speedy reduced ser ut som en pro men är automatisk men utan datum och tror den är 39-40mm

se bara till så de går bra för kronografverken är dyra att serva om det inte är ett 7750 men de brukar dra iväg de med nuförtiden

här är en v mina gamla speedy reduced skall vara någon "japan edition" (tillverkad för någon japansk varuhuskedja)
 
poormans Vad innebär service och hur ofta bör man göra det? Lämnar man in för service efter en viss tid "bara för att" se till klockan eller gör man det om det slutar fungera av någon anledning? Vad landar det som oftast på? Förmodar att det handlar om timdeb och ev material?
 

Icaras

Rolex
poormans Vad innebär service och hur ofta bör man göra det? Lämnar man in för service efter en viss tid "bara för att" se till klockan eller gör man det om det slutar fungera av någon anledning? Vad landar det som oftast på? Förmodar att det handlar om timdeb och ev material?

I runda slängar... Oljor i urverket torkar efter en tid, har du otur slungas den torkade oljan runt i urverket - urverket presterar sämre och behöver således en rengöring. Allt eftersom tiden går så slits också delarna i verket (givetvis fortare om verket är smutsigt), dessa delar byts vid service.

Har dålig koll på servicepriser men skulle tro att runt 4000kr utan delar är nog inte orimligt hos AD. Priset beror helt på vilket urverk det är.

Brukar väl röra sig om ca var 5:e år. Men många väntar tills de märker av att klockan går för sakta eller för fort innan klockan skickas på spa ;)
 
Topp