• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd och tips ang. Rolex Datejust 16233

Johan S

Omega
Hej!

Jag är ny här på forumet och börjar med att be om ursäkt ifall jag har postat på fel ställe.

Jag har under ett längre tag varit på jakt efter en Datejust 16233 TT med jubileelänk. Jag ser gärna att klockan är tillverkad mellan 97-2002 och helst med en svart urtavla. Jag har dock inte hittat någon här i Sverige, tyvärr verkar det som att jag får rikta blicken utomlands. Eftersom jag tidigare bara kört vintage Omega känner jag mig en smula fundersam kring att köpa på nätet.

I dagarna när jag surfade runt sprang jag på en ganska trevlig pjäs i Holland (den ser enligt mina lekmanna ögon bra ut). Klockan är från 2000 och säljes till ett pris jag tycker känns ok. Urtavlan är blå och inte svart men jag gillade den. Säljarna kändes som ett seriöst företag och de har skött korrespondensen klanderfritt än så länge och de ger ett års garanti på klockan.

Men som oinvigd i Rolexträsket behöver jag lite hjälp, jag vet att jag vill ha originalbox och cert, samt att klockan inte ska kännas allt för polerad. Jag vet att man ska kolla ref och serienr vid bandhornen så de stämmer överens med länk och boett. Vad mer behöver jag tänka på? Alla tips mottages gärna gällande köp av 16233.

Klockans länk är 21cm och det vet jag är för långt, är det möjligt att korta jubileelänken?

Nu vet jag att det är svårt att bedöma en klockad skick bara på några bilder, speciellt när urverket inte syns. Kanske kan någon i varje fall ge mig en hjälpande kommentar om poleringen mm.

Eller ska jag bara helt enkelt coola ner mig tills jag hittar en i Sverige som motsvarar mina önskemål?

Allt gott
/Johan

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Johan S

Omega
Den var verkligen inte rolig. Om inte bilderna ljuger så är inte visarna ok och tavlan ser äldre ut än 2000. Länken skall vi inte tala om.

Då stämde mina farhågor, jag misstänkte att länken var slapp och att visarna såg slitna ut. Tack för hjälpen. Säljaren sa att bilderna var sämre än i verkligheten men jag vete tusan om jag vill köpa en klocka under de premisserna.
 

Johan S

Omega
Jag följer era råd och letar vidare, nu har jag nog bestämt mig för att första Rollen ska köpas F2F så jag kan se den och klämma på den. Jag misstänker att jag måste ha ett visst antal inlägg och dyl. innan jag kan posta i köpestråden, så är det någon som har ett fint ex till salu (helst full set) så kan jag vara snabb till tusen.

Tack än en gång för hjälpen!
 
Hej! Välkommen till detta fina forum! Av bilderna att döma vill jag också tillägga att den ser duktigt polerad ut, vilket man iofs kan förvänta sig, men när bandhornen börjar se alltför vassa ut kanske det är läge att ta sig en funderare.
 

adress

Friends of KS
Tycker den ser gräslig ut. Håll dig till Sverige i första hand. Koncentrera dig på klockan - modell och skick. En urtavla går att byta till exakt den färg du vill ha hos en AD. Kostnad 4-6 tusen inkl arbete. Den dagen du ev säljer - kan du byta tillbaka - om köparen vill ha original. Så skulle åtminstone jag resonera.
Lycka till.
 

Johan S

Omega
Eventuellt har jag hittat en som enligt mig är ett ganska fint exemplar, priset ligger strax över 35 000:- Klockan i sig är från 1992 och länken från 1994. Tyvärr inga originalboxar eller cert men ett äkthetsintyg från den som sålde klockan till honom här i Sverige. Jag är som person tyvärr lite pedant och vill egentligen ha allt som ska höra till, eller i varje fall originalboxar. Jag har aldrig haft Rolex tidigare och frågorna är då, kommer jag tappa lite av den magin det innebär att packa upp de gröna lådorna och är det värt att vänta på en annan deal, ska jag helt enkelt köpa en 1603 som är full set trots att jag vill ha safirglas, kommer jag märka stor skillnad på just dessa modeller?

Många frågor men det brinner i knutarna om jag ska ha den till mitt bröllop på lördag!
 

tissoter

Audemars
Hej!

Jag är ny här på forumet och börjar med att be om ursäkt ifall jag har postat på fel ställe.

Jag har under ett längre tag varit på jakt efter en Datejust 16233 TT med jubileelänk. Jag ser gärna att klockan är tillverkad mellan 97-2002 och helst med en svart urtavla. Jag har dock inte hittat någon här i Sverige, tyvärr verkar det som att jag får rikta blicken utomlands. Eftersom jag tidigare bara kört vintage Omega känner jag mig en smula fundersam kring att köpa på nätet.

I dagarna när jag surfade runt sprang jag på en ganska trevlig pjäs i Holland (den ser enligt mina lekmanna ögon bra ut). Klockan är från 2000 och säljes till ett pris jag tycker känns ok. Urtavlan är blå och inte svart men jag gillade den. Säljarna kändes som ett seriöst företag och de har skött korrespondensen klanderfritt än så länge och de ger ett års garanti på klockan.

Men som oinvigd i Rolexträsket behöver jag lite hjälp, jag vet att jag vill ha originalbox och cert, samt att klockan inte ska kännas allt för polerad. Jag vet att man ska kolla ref och serienr vid bandhornen så de stämmer överens med länk och boett. Vad mer behöver jag tänka på? Alla tips mottages gärna gällande köp av 16233.

Klockans länk är 21cm och det vet jag är för långt, är det möjligt att korta jubileelänken?

Nu vet jag att det är svårt att bedöma en klockad skick bara på några bilder, speciellt när urverket inte syns. Kanske kan någon i varje fall ge mig en hjälpande kommentar om poleringen mm.

Eller ska jag bara helt enkelt coola ner mig tills jag hittar en i Sverige som motsvarar mina önskemål?

Allt gott
/Johan

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Boxen lär inte heller vara rätt
 

Mike

Cartier
Mitt råd är att inte stressa fram ett köp även om du vill ha den till bröllopet.
Bättre att vänta så du hittar ett ex du är nöjd med.
I övrigt så äger jag själv två 1601or som jag är toknöjd med. Gillade också safirglas i början men med tiden har plexi helt klart tagit över..
 

Johan S

Omega
Jag har letat ganska länge och inte hittat någon som uppfyller mina krav och egentligen är jag mest en "vintagekille" så egentligen passar kanske en plexi och lite äldre klocka mig bättre. dry är en 16013 som är alternativet inte 1603 som jag tidigare skrev.
 

adress

Friends of KS
Jag har letat ganska länge och inte hittat någon som uppfyller mina krav och egentligen är jag mest en "vintagekille" så egentligen passar kanske en plexi och lite äldre klocka mig bättre. dry är en 16013 som är alternativet inte 1603 som jag tidigare skrev.

Kaplans har ganska mycket inne nu. I deras butik på Biblioteksgatan kan du kolla/ köpa. Det hinner du innan lördag eftersom du bor i Stockholm.
 

adress

Friends of KS
Har för mig att jag såg DJ 16013 på deras hemsida i veckan. Kanske var klockauktionen som kommer nu snart. Du får flytta på bröllopet - eller ta nya tag efter........ Lycka till - både med bröllop - och klocka. Köpte en för 3 veckor sedan - utan bröllop.
image.jpg
 

Johan S

Omega
Har för mig att jag såg DJ 16013 på deras hemsida i veckan. Kanske var klockauktionen som kommer nu snart. Du får flytta på bröllopet - eller ta nya tag efter........ Lycka till - både med bröllop - och klocka. Köpte en för 3 veckor sedan - utan bröllop.
image.jpg

Tack och grattis till ditt köp, den ser fin ut! Jag har fler klockor men det hade varit härligt med en ny klocka till bröllopet, jag väntar hellre och köper en som stämmer överens med mina önskemål. Stressa fram ett köp brukar aldrig bli bra.
 

Johan S

Omega
Jag börjar snart ge upp letandet då det inte verkar dyka upp något i Sverige. Den här stämmer bra överens med mina önskemål. Dock har jag inte kontaktat säljarna då jag är osäker på hur stor risk det är att man åker på 25% moms mm. Någon som är duktig som kan ge ett utlåtande om handel från staterna (jag har sökt och läst lite på forumet angående köp från USA), Capetown och klockan (trots dåliga bilder) innan jag inleder korrespondens med dem angående service, garantier mm.

http://www.capetownstore.com/Mercha...R&Quantity=1&Screen=PROD&Product_Code=CDC1749

Allt gott!
/Johan
 

Johan S

Omega
Nu behöver jag snabb hjälp! Vad tror ni om den här? Servicehistorken var okänd och enligt dem skulle den inte vara polerad. Dock är den utan cert och priset är 25000:-. Slå till eller inte?!

Tack på förhand!
/Johan
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Carlton

Cartier
Tycker inte den ser särskilt kul ut för det priset. Tråkiga lumesläpp på tavlan exempelvis. Är tavlan skitig eller bara en skugga?

Med det sagt så är jag ingen expert på modellen och dess prisnivå utan ville främst framföra det där med lumesläppen =)
 

Johan S

Omega
Tycker inte den ser särskilt kul ut för det priset. Tråkiga lumesläpp på tavlan exempelvis. Är det en fläck mitt på tavlan eller bara en skugga?

Med det sagt så är jag ingen expert på modellen och dess prisnivå utan ville främst framföra det där med lumesläppen =)

Tack för hjälpen! Jag har aldrig haft en Datejust och har därför supersvårt att avgöra av bilder hur skicket är på dem.
 

Carlton

Cartier
Tack för hjälpen! Jag har aldrig haft en Datejust och har därför supersvårt att avgöra av bilder hur skicket är på dem.

Som sagt så är jag inte heller särskilt duktig men det var det första jag tänkte på. Finns andra som är 1000 gånger mer kunniga, vi får se om någon dyker upp :)
 

Johan S

Omega
Vi får h
Som sagt så är jag inte heller särskilt duktig men det var det första jag tänkte på. Finns andra som är 1000 gånger mer kunniga, vi får se om någon dyker upp :)

Vi får hoppas att nån hjälper till lite, sen när jag zoomar in på bilderna tycker jag att det ser ut som det är ett par dings på den strax under bezelen på höger sida. Jag känner mig även osäker på hur tight länken är. Help needed som sagt!
 

Johan S

Omega
Letandet är över! Jag hittade en i Kalifornien som föll mig precis i smaken, det blev en 16013 med tight länk från 1986 med svart urtavla som jag hade önskat. Rolexbox och äkthetsintyg från Inköpsstället som var en AD följde med vilket kändes bra, samt att de lämnade ett års garanti. Fourtané hette handlaren och ägaren Josh var supertrevlig och gick med på att betala halva skatten.
 

Johan S

Omega
Tycker den ser bra ut. Är det 14 eller 18 K ?
Köpte du på plats - eller via nätet. Hur mycket blev det totalt ? :pompus:
Tack! Det kändes som ett bra beslut. Det är 18K, köpte den på plats och summa sumarum blev det 33 nästan på pricken. Kanske lite dyrare än vad jag hade tänkt lägga för en som inte var full set men då det var hos en AD kändes det ok att lägga nån lapp extra. Bemötandet var klanderfritt och efter ett tag då jag märkte att en sprint satt lite löst gick jag tillbaka, trots att ägaren hade gått hem för dagen kom han tillbaka med sin pappa fast de satt och åt middag med familjen och fixade den. Han tog sig tid och frågade om den fortfarande kändes bra i övrigt, "förlängde" länken ett snäpp samtidigt som vi snackade vintage och visade en riktig raritet som var full set och låg på hans kontor.
 
Topp