• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

oismatte

Omega
Hej!

Skall införskaffa min första automat och funderar på mellan alternativen nedan. Min fråga är hur hade ni gjort? Tänker på vad som är mest värt, att ha två klockor så man kan variera, eller att ha en lite finare.
Alt 1: Longinges Hydroconquest, automatisk 41mm med blå urtavla.
Alt 2: Seiko skx007 + Tissot Le Locle med vit urtavla

Tacksam för svar!
Allt väl,


Se bilder (från google).
seiko-skx007k2-.jpg longines-hydroconquest-automatic-mens-watch-l37414966.jpg T006.407.11.033.00_6.png
 

filthywatch

Cartier
Jag skulle köra på hydroconquesten , men visst , det är alltid roligt å kunna byta klocka när man känner för det. Men av min erfarenhet så funkar longines klockan till det mesta.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Frånsett det tämligen långa måttet bandhorn till bandhorn har jag bara gott att säga om Hydron. Sålde min för att delfinansiera min Speedy. Ganska korkat egentligen, då jag helt plötsligt stod utan en stadig dykare (räknar inte riktigt Oris 65 till detta), vilket gjorde att jag köpte en Seiko Blå lagunen-turtle istället.

Jag har ingen personlig erfarenhet av SKX (är väl den enda här som inte har det). Däremot tycker jag att kvalitetskänslan Hydroconquest kontra min nya Turtle är påtaglig. Uppdraget, AR, vridring, länken (!), känslan överlag är så, så mycket bättre på Hydron. Och då är min Seiko dubbla pengen jämfört med SKX ovan.

Jag är ändå nöjd med Seikon, det är inte det, men det är mest porrtavlan som gör det för mig.. :)

Har ingen erfarenhet av Le Cocle, men föredrar själv Certinas formspråk framför Tissot.

Gå på Hydron, spara pengar, och köp därefter nästa klocka för att komplettera den. Kompromissa inte för kompromissandets skull.

Hydron på länk och Hirsch James nedan:
20170503_170651.jpg

Copy of 20170304_113443.jpg
 

Leif

Cartier
Jag hade gått på Longines. Märket är kanske det mest bang for the money märket du kan få. Grym kvalité, otrolig design och sanslöst bra pris.
 

oismatte

Omega
Frånsett det tämligen långa måttet bandhorn till bandhorn har jag bara gott att säga om Hydron. Sålde min för att delfinansiera min Speedy. Ganska korkat egentligen, då jag helt plötsligt stod utan en stadig dykare (räknar inte riktigt Oris 65 till detta), vilket gjorde att jag köpte en Seiko Blå lagunen-turtle istället.

Jag har ingen personlig erfarenhet av SKX (är väl den enda här som inte har det). Däremot tycker jag att kvalitetskänslan Hydroconquest kontra min nya Turtle är påtaglig. Uppdraget, AR, vridring, länken (!), känslan överlag är så, så mycket bättre på Hydron. Och då är min Seiko dubbla pengen jämfört med SKX ovan.
Jag är ändå nöjd med Seikon, det är inte det, men det är mest porrtavlan som gör det för mig.. :)
Gå på Hydron, spara pengar, och köp därefter nästa klocka för att komplettera den. Kompromissa inte för kompromissandets skull.

Hydron på länk och Hirsch James nedan:
20170503_170651.jpg

Copy of 20170304_113443.jpg

Tanken är i sådana fall att kunna byta till ett läderband och alternera, och jag måste säga att det ser väldigt snyggt ut på Hydron. Tack för ditt svar och bilderna!
Det är ett svårt beslut för mig då jag även gillar baksidan på Tissot Le Locle. Hydron har ju stängd, men den är också mycket stilren.
 

Bilagor

  • 649645_101121093951_Tissot_Auto_White.JPG
    649645_101121093951_Tissot_Auto_White.JPG
    37.4 KB · Visningar: 48

Script

Cartier
Hade kört på Hydron och sedan köpt lite olika armband till som du kan alternera med. Kan ofta ändra karaktären på en klocka helt.
 

Snake

Omega
Köp hydron, fortsätt spara och köp nästa klocka när du har råd att köpa en som du verkligen vill ha. Jag har själv gjort det motsatta, köpt lite billigare för att även ha råd med ngt annat och jag har alltid ångrat mig och grämt mig över att jag snålade in och inte köpte det jag egentligen ville ha. Det är samma sak med tatueringar, man gör en liten och tänker att " den räcker nog". En vecka senare ångrar man att man inte gjorde en dubbelt så stor.
 
Har ingen direkt erfarenhet av någon av uren, men röstar för Longines här. Jag tror att du får en mer gedigen klocka för pengarna som fungerar väl i de flesta situationer. Sedan kan du komplettera vidare med det du känner saknas. :)
 

Hamma

Omega
Hydron känns relativt allround så jag skulle nog ha kört på den och känt efter om det fortfarande fanns behov av något dressigare istället för att köpa två billigare klockor på en gång.
 

Anand

Omega
om du är sugen på något mer dressat kan du ju köpa hydron sen komplettera med en dressig seiko 5 för en billig peng. finns modeller liknande tissot:n för 7-900kr med öppen baksida och som faktiskt är bra mycket pang för pengarna.
 

Vegaman

Breitling
Hydroconquest för mig. Det är en gedigen, lite skönt tung klocka. Känns seriös och är riktigt snygg/toolig på ett manligt vis.
 
Okej spännande @Model_Citizen, vad hade du för synpunkter på den?

Jag har en Conquest 38 mm sedan tidigare (gillar dykare under 40mm), som jag tycker är helt suverän och en Longines är kanske the most brand for the buck du kan få. Detta är anledningen till att jag kikade på en Hydroconquest.

I princip alla mina dykare är Vostok Amphibior, bra klockor, men som accessoar betraktat lite som att ha en rysk traktor på armen; 100% toolig funktion. Har tyvärr sett många snygga dykare i sommar och har blivit sugen på en dykare med bättre finish och utstrålning och då landar valet självklart på Longines som en av toppkandidaterna, eftersom jag redan vet vad jag kan förvänta mig. Enda minusen jag ser med Hydroconquest är att länken inte håller samma klass som klockan (ett vanligt problem) och att den har aluminiuminsert i dykarringen. Den tävlar just nu med en Chris Ward Trident som känns som mer bang for the buck + ser bättre ut i såväl länk som insert i jämförelse med Hydroconquest, men är ett svagare varumärke.

long.jpg
 

Schill

Cartier
Hade som många andra valt att köra på Longines. Bra etablerat och väldigt välkänt märke som ligger otroligt bra för priset har jag uppfattat det som :) Sedan kanske någon har en annan åsikt men men:) Hoppas du blir nöjd med valet du gör
 

Norrman

Cartier
Säger så här, Köpte själv en skx 009 som första klocka. Bra pris, alround, passar på många band/länkar, tycker den är galet snygg.
Men DU ska köpa den klockan som du känner mest för, man ska älska en klocka. Den klockan som du går och tänker på, tittar in videos på, den du läser recension efter recension om. Det är den du ska köpa. Ett klockköp ska inte göras med hjärnan utan med hjärtat!!!! :heart:

Ps: För vem med hjärna skulle lägga flera tusentals kronor på detta smått bisarra intresse:rolleyes:
 

oismatte

Omega
Säger så här, Köpte själv en skx 009 som första klocka. Bra pris, alround, passar på många band/länkar, tycker den är galet snygg.
Men DU ska köpa den klockan som du känner mest för, man ska älska en klocka. Den klockan som du går och tänker på, tittar in videos på, den du läser recension efter recension om. Det är den du ska köpa. Ett klockköp ska inte göras med hjärnan utan med hjärtat!!!! :heart:

Ps: För vem med hjärna skulle lägga flera tusentals kronor på detta smått bisarra intresse:rolleyes:
Väl valda ord. Det behövdes höras, tack!
 
Topp