• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd om reparation - Rolex 1601

fredrikb

Cartier
Hej,

Min trotjänar-Rolex (DJ 1601 från 1974) stannade plötsligt och lämnades in till Rob E för kontroll och kostnadsförslag. Har nu fått följande förslag från dem:

Service: 6 000 kr
Set med visare (repiga, missfärgade): 800 kr
Rotor (skadad): 1 100 kr
Set med skruvar (skadade): 600 kr
Krona (sliten): 400 kr
Balansaxel (sliten): 1 700 kr
Boettmellandel (utbyte, frätskadad)*: 13 200 kr
Bakboett (frätskadad)*: 1 200 kr
Länksida (bruten länk)**: 2 600 kr
Totalt 27 600 kr
* Boettmellandelen och bakboetten är frätskadade, om de delarna inte byts kan vi inte garantera att klockan blir vattentät. Boettemellandelen kommer att få ett nytt serienummer efter bytet.
** Länksidan vid kl 6 måste bytas, en länkbit har gått av och det går inte att bara byta den biten.

Att länken var skadad visste jag, så inte mycket att snacka om. I övrigt har jag dålig koll. Rob är väl seriösa så jag får lita på deras utvärdering. Dock är ju detta en bra bit över vad klockan är värd, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den. Klockan har inget affektionsvärde för mig (har bytt till mig den), men jag gillar den verkligen. Är också rätt novis på detta med klockservice, vintage, reparationer etc.

Vad skulle ni göra i min situation? Tacksam för tips!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Vilken jävla nota i förhållande till priset på en 1601.
Vad är det som GÅR att undvika? Visarna går ju skippa, och kanske kronan? Det är ju jävligt lite som "går" dra bort.
Jag har aldrig låtit en 1601 nudda rinnande vatten. Har bara tvättat med dukar och tops osv. Dvs att den inte är vattentät hade inte gjort mig något.
Om så är fallet kan man ju även skippa bakboetten. Och länken, går den leva med i nuvarande skick?

Men det är fortfarande bara 2400:- (alt 5000:- om man räknar bort länken) att dra bort. Så ska det göras kan du ju lika gärna göra allt....
 
  • Like
Reactions: JLW

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade levt med att klockan inte blir tät och beroende på hur slitna visarna är hade jag behållit dem också. Då hade man ju kunnat räkna bort 15 200kr

Frätskadad = korrosion gissar jag
 

fredrikb

Cartier
Ingen aning varför den blivit frätskadad...

Om man inte bryr sig om vattentätheten, borde man inte då kunna skippa även boettmellandelen? Där ligger ju de stora pengarna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hade skippat boettmellandel, boettlock och visare. Sedan om den inte blir tät efteråt hade jag fått leva med det... Alternativt säljer du klockan som reparationsobjekt som den är och köper ett nytt exemplar (du skrev att du inte hade några emotionella känslor för den). Om den säljs som reparationsobjekt ska du vara tydlig och ärlig om vad som är fel med klockan.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Ingen aning varför den blivit frätskadad...

Om man inte bryr sig om vattentätheten, borde man inte då kunna skippa även boettmellandelen? Där ligger ju de stora pengarna.
Så hade jag också gjort, och hållit den borta från vatten. Kanske också behålla visare? Beroende på hur resten av klockan/urtavlan ser ut så kanske det kan vara ok med patinerade visare? Kan man inte hitta beg länkbitar istället för att byta länksida?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är inte Rob tillräckligt seriösa för att jag ska kunna skippa det?
Jo, Rob är nog seriösa, men jag tror att det är lätt att ibland dra till med lite mer, för att vara på den säkra sidan, då man ger garanti på ett vintageur. Inte på grund av att urmakaren är oseriös, men kanske för att de bedömer att det är det mest passande tillvägagångssättet i just denna situation. Att tro att varje urmakare ska avsätta tid för att förklara för varje enskild kund om alla olika alternativ, är nog en utopi, även om det såklart vore att föredra. Bl.a. detta diskuterades i denna gamla tråd, som var ju uppe för ett tag sedan... https://klocksnack.se/threads/dyr-service.29770/
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Att ens föreslå att byta mellanboetten tycker jag är på gränsen till oseriöst. För att garantera vattentätheten måste den antagligen bytas. Skulle nöja mig med service och de slitna verksdelarna. Då hamnar du väl på ca 8-9.000 kr. Kanske kolla med DrWatch som har stor vana att serva Rolex. Tror det kostar knappt 4.000 kr för en service.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har klockan tagit i vatten ?
Borde det inte i så fall gå på någon typ av hemförsäkring alt sakförsäkring

Jag bara spekulerar nu, vet inte hur det funkar men tappt du tex klockan i golvet så kan det i sig göra så att klockan blir otät och tar in vatten och skadar boett. Ett sånt ärende torde bli ett försäkringsärende. Men som sagt. Jag är osäker men kolla med ditt försäkringsbolag.
 

DrKlocka

Audemars
Har klockan tagit i vatten ?
Borde det inte i så fall gå på någon typ av hemförsäkring alt sakförsäkring

Jag bara spekulerar nu, vet inte hur det funkar men tappt du tex klockan i golvet så kan det i sig göra så att klockan blir otät och tar in vatten och skadar boett. Ett sånt ärende torde bli ett försäkringsärende. Men som sagt. Jag är osäker men kolla med ditt försäkringsbolag.
Kan säkert stämma, men behövs väl ofta någon slags drulletillägg på hemförsäkringen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, jag vet inte men det kan vara värt att kolla med försäkringsbolaget och ställa frågan i vart fall
Låter ju snarare som väldigt långsökt och på gränsen till bedrägeriförsök på en så gammal klocka. Att en så gammal klocka rostar har ju inte att göra med otur.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kan säkert stämma, men behövs väl ofta någon slags drulletillägg på hemförsäkringen?

Jag har hemförsäkring hos LF och de kallar det Allriskförsäkring och gäller lösöre upp till 100k i värde. Dock krävs värderingsintyg på saker värda 10k och upp.

Som sagt, jag vet inte men det kan vara värt att kolla med försäkringsbolaget och ställa frågan i vart fall

Jag tror den typ av skada uppstår över tid, tyvärr är det ganska vanligt på vintage DJs.
Men det skadar ju aldrig att fråga försäkringsbolaget, ibland kan även dessa överaska positivt:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Luuuugn Berras........förstå att Rob har svarat ur ett urmakarperspektiv.......vilket de skall göra. De radar upp vad de anser behöver göras för att få klockan i gott skick igen......det är upp till ägaren att välja allt......eller delar av förslaget. De har hittat brister i klockan, det vore ju oseriöst att inte uplysa ägaren om dessa?

Att boett och baklocket behöver bytas för att kunna garantera vattentäthet........ kan ju bero på ska "pitting"....den kanske är tät ändå. Men det går inte att komma om 8 mån och gnälla om den tagit in vatten med samma boett/baklock. Dvs...Rob går skadefria då de påpekat ev fel och brister.

Jag hade servat verket, bytt balansaxel och krona.......sedan varit nöjd med att den inte går att bada med.......
 
Senast ändrad:
Topp