• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd om reparation - Rolex 1601

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Luuuugn Berras........förstå att Rob har svarat ur ett urmakarperspektiv.......vilket de skall göra. De radar upp vad de anser behöver göras för att få klockan i gott skick igen......det är upp till ägaren att välja allt......eller delar av förslaget. De har hittat brister i klockan, det vore ju oseriöst att inte uplysa ägaren om dessa?

Att boett och baklocket behöver bytas för att kunna garantera vattentäthet........ kan ju bero på ska "pitting"....den kanske är tät ändå. Men det går inte att komma om 8 mån och gnälla om den tagit in vatten med samma boett/baklock. Dvs...Rob går skadefria då de påpekat ev fel och brister.

Jag hade servat verket, bytt balansaxel och krona.......sedan varit nöjd med att den inte går att bada med.......
+1!
En gammal datejust 1601 är väl ändå inget man dyker från tian med på armen.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag hade aldrig stört mig på att en 1601 var otät, jag låtsas som att alla äldre klockor är det.
Så kör på standard service och byt delarna i verket som behövs bytas, behåll boetten osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu får du allt läsa mitt inlägg och lite lagtext innan du kommer med såna påstående om försökt till bedrägeri
Plocka ut pipan och läs själv. :D
"På gränsen till" skrev jag. Att ringa försäkringsbolaget och säga att den kan ha blivit otät för att man tappat den tycker i alla fall inte jag är moraliskt ok på en klocka som kan vara otät på grund av rost.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Som flera tidigare sagt, behåll visare och boett. Acceptera att den (kanske) inte är 100% tät. Fixa resten.
 

fredrikb

Cartier
Tack för bra respons! Lutar åt att jag ber dem göra service, byta skruvar/rotor/balansaxel och låta resten vara som det är.

Men av nyfikenhet - vad tror ni att den skulle vara värd som reparationsobjekt?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för bra respons! Lutar åt att jag ber dem göra service, byta skruvar/rotor/balansaxel och låta resten vara som det är.

Men av nyfikenhet - vad tror ni att den skulle vara värd som reparationsobjekt?
Runt 10.000 kr tycker jag borde göra den attraktiv. Beroende på skick, tavla, mm förstås.
 

lightningii

Breitling
ville anbefalt kun en service av urverket, jeg hadde også sjekket med andre enn kun rolex servicesenter, ganske sikker på at du kan få service på urverket billigere..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror den troligtvis är värd (eller iaf skulle gå för) lite mer. Väldigt ofta går inte renoveringsobjekt så mycket billigare än funktionella diton.
Kanske 15 men det förutsätter att den ser schysst ut utvändigt.
Om säljaren är ärlig med alla punkter på servicelistan tror jag inte på att TS får ut 15 för den. Det finns många DJ i hyggligt bra skick runt drygt 20k.
 

fredrikb

Cartier
Liten uppdatering: Kollade med försäkringsbolaget där jag har stora hemförsäkringen med drulle och allt vad det heter. Blev bra bemött, men som förväntat ersätter de inte den här typen av skador. Inget konstigt egentligen.

Kontaktade Dr Watch (som nämndes här i tråden) och han svarade att han skulle fixa det där "till en bråkdel av kostnaden som Rob föreslår". Låter ju nästan för bra för att vara sant...och då är det ju ofta det. Erfarenheter?
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Liten uppdatering: Kollade med försäkringsbolaget där jag har stora hemförsäkringen med drulle och allt vad det heter. Blev bra bemött, men som förväntat ersätter de inte den här typen av skador. Inget konstigt egentligen.

Kontaktade Dr Watch (som nämndes här i tråden) och han svarade att han skulle fixa det där "till en bråkdel av kostnaden som Rob föreslår". Låter ju nästan för bra för att vara sant...och då är det ju ofta det. Erfarenheter?
det är bara att köra på Drwatch är bra inget att tveka på lämna in den och sen uppdatera oss
 

Lamco

Breitling
Liten uppdatering: Kollade med försäkringsbolaget där jag har stora hemförsäkringen med drulle och allt vad det heter. Blev bra bemött, men som förväntat ersätter de inte den här typen av skador. Inget konstigt egentligen.

Kontaktade Dr Watch (som nämndes här i tråden) och han svarade att han skulle fixa det där "till en bråkdel av kostnaden som Rob föreslår". Låter ju nästan för bra för att vara sant...och då är det ju ofta det. Erfarenheter?
Hej!
Hur gick det med klockan? Blev det DrWatch och blev du nöjd?
 
Topp