• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd om rolexköp

meuller

Omega
Det är mycket rolextrådar nu...
Det är att jag efter sommaren har tänk att införskaffa mig min första "riktiga" klocka(äger en vintage Geneve).
Efter en gtg och kläm på max 5513 blev jag sugen och har läst om den en del. Det är mycket hos den som tilltalar mig men frågan är om det är ett bra förstaköp?
Så ska jag försöka hitta en 5513 men den fina boetten, plexit och den skönt rassliga länken eller bör man köra safe med en 14060/114060 eller kanske 16610 som är lite tråkigare imo.

/seb
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad ska du ha klockan till?

Är du ute efter en bruksklocka som tål bad och allt annat; 114060 utan tvekan.

Är det vintage och målade index du vill ha, kör på en 5513.
 

meuller

Omega
Vad ska du ha klockan till?

Är du ute efter en bruksklocka som tål bad och allt annat; 114060 utan tvekan.

Är det vintage och målade index du vill ha, kör på en 5513.

Som sagt så gillar jag ju den lite mindre boetten och patina. Din nya är ju en riktig killer!!:nailbiting: Men tycker även att 114060 är fin och känns lite lyxigare med vitguldsindex, stabil länk osv. Gah! Kan ingen bestämma åt mig?:banghead: Fö ligger 114060 lite högre i pris va?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som sagt så gillar jag ju den lite mindre boetten och patina. Din nya är ju en riktig killer!!:nailbiting: Men tycker även att 114060 är fin och känns lite lyxigare med vitguldsindex, stabil länk osv. Gah! Kan ingen bestämma åt mig?:banghead: Fö ligger 114060 lite högre i pris va?

114060 glänser ju lite mer än en gammal klocka. Den ligger på drygt 40k.

5513 ligger runt 30 och uppåt. För riktigt fina ex brukar det bli över 40k också.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Som sagt så gillar jag ju den lite mindre boetten och patina. Din nya är ju en riktig killer!!:nailbiting: Men tycker även att 114060 är fin och känns lite lyxigare med vitguldsindex, stabil länk osv. Gah! Kan ingen bestämma åt mig?:banghead: Fö ligger 114060 lite högre i pris va?
Mer charm i en vintage samt lite ovanligare. Men det är en tung kvalitetskänslai de nya - vintage kan kännas lite rassliga i jämförelse. Så det beror på vad som är viktigast för dig.

Många börjar med de nya varianterna och glider sedan över till vintage när intresset och kunskapen ökar...
 

Rivalen

Rolex
Att köpa en bra 114060 borde vara lättare än at köpa en korrekt 5513? Om en korrekt 5513 i 35-40k klassen ökar i värde mer eller mindre än en 114060?

Jag sitter med en 114060 på armen just nu och den är som en smekning att bära, inte minst pga divers extension som gör att du lätt kan finjustera runt handleden.

Om du känner dig trygg med att köpa en 5513 - kunskapsmässigt - eller köper den av någon känd säljare här på forumet - så...

Annars en 114060 - den är go, men kanske lite mer bling och ingen Bond-faktor?

:D
 

meuller

Omega
Det ända som klämmer lite är att 40k är lite överkant i min budget. ~30k känns mer rimligt. Är student och jobbar bara på sommaren. Sammanfattningsvis: för dålig kunskap för ett bra 5513-köp och för fattig för en 114060 = en 16610?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det ända som klämmer lite är att 40k är lite överkant i min budget. ~30k känns mer rimligt. Är student och jobbar bara på sommaren. Sammanfattningsvis: för dålig kunskap för ett bra 5513-köp och för fattig för en 114060 = en 16610?

16610 är inte särskilt rolig om du frågar mig..

Om du ber någon om hjälp här på forumet, så kan du säkert hitta en hyfsad 5513.

Det finns ju även 5513 med vitguldsindex om det lockar. Dessa brukar gå att hitta lite billigare.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Det ända som klämmer lite är att 40k är lite överkant i min budget. ~30k känns mer rimligt. Är student och jobbar bara på sommaren. Sammanfattningsvis: för dålig kunskap för ett bra 5513-köp och för fattig för en 114060 = en 16610?
Fast 16610 är tråkig som attan...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vintage såklart! En 5513 går att använda som bruksklocka, vilken följaktligen är den kategorin som krutet bör läggas på IMHO.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Nu tycker jag du tar i lite. En väldigt, väldigt fin allroundklocka, om än lite väl vanlig.
Alltså jag skiter fullständigt i hur vanliga saker är. Är dom tråkiga så är dom=)

Visst, en jättefin allroundklocka, men av submariners är det den absolut tråkigaste.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
6200!
Passion-2011-Rolex-Submariner-Reference-6200-Side-by-Side.jpg
 

Pleximannen

Cartier
En 5513 med vitguldsindex kan nog vara ett bra alternativ. Det är aldrig fel att stämma av här innan du slår till på ett objekt - better safe than sorry =)
 

max

Dancing Queen
Trevligt :) Bara att säga till om du blir osäker och vill klämma mer på den.
Är väldigt nöjd med min 5513 och tycker den fungerar till det mesta jag företar mig och det den inte passar till (typ bygg osv) skulle jag inte använda en safirrolex till heller. Alltså tycker jag personligen bara att det är tycke och smak som avgör, prova båda och känn efter vad som skulle passa just dig bäst.
Skulle du fastna för 5513 så finns det en liten summering här http://www.klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/
Med en budget på 30-35 så skulle jag personligen gå på en med vitguldsindex, de är lite billigare vilket medför att du kan få en i bra skick medans de målade generellt tenderar att vara lite mer slitna i den prisklassen.
Surfa annonser på de modeller du är intresserad av, googla, läs och spara bilder. Titta igenom bilderna ofta så får du ganska snabbt en uppfattning om vad det är du vill ha egentligen och vad du ledsnar på.
Lycka till och hör som sagt var av dig om du vill prova den igen!
 

meuller

Omega
Trevligt :) Bara att säga till om du blir osäker och vill klämma mer på den.
Är väldigt nöjd med min 5513 och tycker den fungerar till det mesta jag företar mig och det den inte passar till (typ bygg osv) skulle jag inte använda en safirrolex till heller. Alltså tycker jag personligen bara att det är tycke och smak som avgör, prova båda och känn efter vad som skulle passa just dig bäst.
Skulle du fastna för 5513 så finns det en liten summering här http://www.klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/
Med en budget på 30-35 så skulle jag personligen gå på en med vitguldsindex, de är lite billigare vilket medför att du kan få en i bra skick medans de målade generellt tenderar att vara lite mer slitna i den prisklassen.
Surfa annonser på de modeller du är intresserad av, googla, läs och spara bilder. Titta igenom bilderna ofta så får du ganska snabbt en uppfattning om vad det är du vill ha egentligen och vad du ledsnar på.
Lycka till och hör som sagt var av dig om du vill prova den igen!

Jag har lusläst din eminenta tråd om 5513:smug:
Lutar nog åt 5513 med vitguldsindex, lagom pris, mycket snygg, lagom vanlig och en kul historia bakom. Du kommer nog få ett PM när det är dags för köp. Stort tack!
 
Topp