Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Råd omega geneve

Diskussion i 'Vintage' startad av Pontus.L, 12 november 2015.

1. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

1447344696384-2036110649.jpg Hejsan fick dessa klockor av min far idag. De är från hans föräldrar.
    Tyvärr så fungerar inte herruret. Så jag tänkte höra lite om ni kan ha någon aning om vad det skulle kunna kosta att få fart på den? Antar att den inte är värd så många kronor, men jag gillar den. Lite nyfiken på om det kan finnas något värde i damuret?

2. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

1447344795196-194505745.jpg

Denna bilden skulle vara med också

3. UncleBear

UncleBear Borgare

Hej på dig,
    Har en likadan från 1970.
    image.jpg
    Har bytt band till ett bondnato. Lite mer i min smak för en liten peng.
    image.jpg
    Trevlig kväll

Pontus.L gillar detta.
  4. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Enligt min far så skulle min också vara inköpt runt 70! Våra ser ju ganska lika it förutom att min har datum. Om jag läser rätt så gick din service på strax under 2500. För det priset kan jag tänka mig att återuppliva den. Det vore lite skoj att äga en automatare. Fungerade din när du lämnade in den?

5. UncleBear

UncleBear Borgare

Din ser ju ut att ha ok glas och krona (ser inte om det är orginal på bilden).

Är det bara helrenovering betalade jag 1300:-. Klart att du skall återuppliva den. Köp till ett Nato så blir den mindre gubbig!

6. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Skulle tippa på att det är original. Har svårt att se att farfar skulle ha låtit byta något på den. Det här med intresset för klockor är väldigt färskt. Så jag undrar hur stor risken är att urverket är helt slut, dvs svindyrt att fixa?

7. UncleBear

UncleBear Borgare

Jag är absolut ingen expert men det är ju ett enkelt urverk om jag förstått det rätt. Min fungerade inte heller vid köpet och efter renovering och byte av fjäder för 350 kr fungerar den utmärkt. Använder den dock väldigt sällan....

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Alltid svårt att gissa, men så länge som det inte kommit in vatten i den borde det inte vara något problem. Vet inte vad det sitter för verk i den där, men Omegas verk brukar vara stabila och tillgången på reservdelar ofta god.

Pontus.L och UncleBear gillar detta.
  9. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Det låter ju lovande. Bor i en mindre stad, och det som finns i urmakarväg, är klockmaster. Fixar vilken urmakarurmakare som helst detta? Eller bör jag leta i någon större stad efter någon med bra rykte?

10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ont om urmakare i Sverige vad jag vet, kolla upp om det finns någon annan (fristående) urmakare. Annars går det alltid att skicka klockor till Stockholm där du har farfars klocka och ABC som brukar få bra betyg här på forumet.

Skulle inte ha lämnat in till Klockmaster, då de flesta klockmaster inte håller sig med egen urmakare (vad jag vet), utan skickar till en extern verkstad (eller till Omega). Det blir ofta dyrare.

11. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Hittade Nymansur.com i västerås. Det ser ju seriöst ut om man kollar hemsidan. Känns dock som om det kan bli dyrt där.

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
  13. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Tusen tack för tipsen! Ska höra lite med dem du rekommenderade. Lite omständligt att skicka iväg klockan om det nu visar sig att den är helt slut bara. Men vill verkligen ha igång den nu.

eriksson850 och UncleBear gillar detta.
  14. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Skulle gissa ett 562 eller 565 verk . Bra skit med andra ord . Skulle tro att det finns hopp om den .Utsidan ser ju rätt okej ut . Så troligen har den inte varit mycket använd? Vilket gjort att olja m.m torkat . Kanske behöver fjäder bytas men det är inga större summor . Finns generic som är lika bra som original. Jag tror mest på att det är ett 565 .

eriksson850 gillar detta.
  15. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Hehe nr på olika verk säger inte mig så mycket. Men att det skulle vara bra skit låter ju bra. Har faktiskt ingen aning om hur mycket den är använd. Men skulle tippa på dagligen när farfar var vid liv. Iof så va det ett tag sedan han gick bort. Så klockan har nog legat en stund.

16. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    eriksson850 gillar detta.
  17. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Och många fler :)
    Tipsade bara om de jag hört gott om när det gäller vintage omega.

Icaras gillar detta.
  18. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Har bestämt mig för att skicka ner klockan till McGyver. Kändes väldigt prisvärt.

rogart-63, eriksson850 och Icaras gillar detta.
  19. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Det gör du rätt! ;)

20. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Jag fick tillbaka klockan från McGyver idag. Lika bra att uppdatera med en bild av slutresultatet ☺.
    Jag funderar dock på ett brunt läder istället. Vad tror expertisen om det?
    20160210_133303.jpg

Seagle, Spincini, LongCon och 2 andra gillar detta.