• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd till amatör?

Lapo Elkann

Cartier
Tänkte köpa mig en ny Rolex, väljer mellan grön sub, svart/blå gmt eller tt sub med blå utavla. Hur tänker ni? För/Nackdelar med de olika uren? Första riktiga klockan, vad ska jag tänka på, min ambition är att ha den länge och vill därför ha nått tidlöst. Vilken handlare (i sthlm) bör jag använda mig av? Mkt stollar i branschen? Kommer det nya urverk i dessa modeller snart? Läste att Rolex visat upp nått nytt verk på Basel...Värt att vänta? Skall man rentav kanske gå på något annat märke? Tacksam för tips.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Välkommen till forumet! Har haft alla tre alternativ du räknar upp och har gillat allihop. Tycker att alla tre är rätt tidlösa men ttn sticker ju ut mest såklart. Det nya urverket sitter endast i nya DD. Ett tips är att du gör ett besök hos forumsponsorn Rob Engström och klämmer lite på de olika klockorna. Lycka till! :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Om du ska ha den länge så hade jag satsat på 116710BLNR.
Gröna subben kommer man tröttna på efter ett tag, och 116613 funkar ju alltid men för mig är det mer en sommarklocka. Så personligen hade jag kört på en GMT om det är en keeper. Alternativt en Seadweller 4000 om man vill ha något tooligare.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Köp vilken som av någon på forumet som har fått bra betyg i Goodguys & Badguys så spar du en slant och slipper vänta på klockan. Vad det gäller valet av klocka så är jag helt övertygad om att du kommer sälja klockan oavsett vilken det blir i syfte att prova andra. Lycka till!
 

Lapo Elkann

Cartier
Tackar! Verkar vara ett trevligt ställe det här. Även om vi går under samma benämning har jag tyvärr inte samma goda ekonomi som den kedjerökande italienaren så jag får nog börja med ett av uren... Vore därför praktiskt om jag kunde använda klockan 365 per år, så ett renodlat sommarur är inte vad jag söker. Uppskattar den blå urtavlan mkt men kanske är en tt lite osvenskt? Hade jag haft råd hade jag kört på vitguld med blå urtavla men det är inte aktuellt. Är tt'n mindre tålig? Går den ha som bruksklocka eller är stål då att föredra? Är begagnat värt att kika på när man har knappa kunskaper eller är det bättre att gå på nytt så man vet vad man får? Verkar som många på forumet är ganska negativt inställda till tt, finns det fog för det? Intressant att höra att man tröttnar på hulken. Skall knata ner till Rob, ryktas också att Tony på luxury är en trevlig pöjk, kanske ska jag prata med honom...
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tackar! Verkar vara ett trevligt ställe det här. Även om vi går under samma benämning har jag tyvärr inte samma goda ekonomi som den kedjerökande italienaren så jag får nog börja med ett av uren... Vore därför praktiskt om jag kunde använda klockan 365 per år, så ett renodlat sommarur är inte vad jag söker. Uppskattar den blå urtavlan mkt men kanske är en tt lite osvenskt? Hade jag haft råd hade jag kört på vitguld med blå urtavla men det är inte aktuellt. Är tt'n mindre tålig? Går den ha som bruksklocka eller är stål då att föredra? Är begagnat värt att kika på när man har knappa kunskaper eller är det bättre att gå på nytt så man vet vad man får? Verkar som många på forumet är ganska negativt inställda till tt, finns det fog för det? Intressant att höra att man tröttnar på hulken. Skall knata ner till Rob, ryktas också att Tony på luxury är en trevlig pöjk, kanske ska jag prata med honom...


Personligen gillar jag tt och speciellt den blåa sunbursttavlan, den funkar året runt. Tycker absolut att tt'n går att ha som bruksklocka men självklart kommer mittlänkarna att få sig en hel del repor med tiden. Har haft Hulken i ca 5 månader och inte tröttnat än :)
 

Lapo Elkann

Cartier
Lite hairlines på länkarna förstår jag att det blir, det räknar jag med, den skall användas. Ville bara försäkra mig om att guldvarianten inte är alltför ömtålig, guld är väl trots allt ett mjukare material. Vad säger ni om svart/blå vs helsvart GMT. Eller kanske rentav en svart sub. Tycker de helsvarta uren blir lite alldagliga men är det kanske helsvart man skall gå på för att få ett så tidlöst ur som möjligt? Svart kanske också är mer användningsbar? Hoppas dock inte det, för skulle gärna vilja ha något lite färg i klockan.... Kan säkert bli som Guskleko säger, att man säljer efter ett tag även om man tänker sig ha klockan länge. Förmodar att klockan tappar mer i värde ju dryrare den är, hur mkt skulle ni säga att man tappar om man säljer tex en välskött tt efter 2år vs en GMT som ju är ett lite billigare alternativ?
 

Rivalen

Rolex
Mellan de tre och den skall vara ny: GMTn / Rob E / Spara alla papper och boxar / Polera den ALDRIG. Lev lycklig i alla dagar!
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Välkommen!

Själv tycker jag att GMT BLNR är den trevligaste av de du funderar på och mest gångbar(diskret) men samtidigt lite färg och liv och det är även den klockan jag själv skulle valt.

Mvh
 

tissoter

Audemars
Tänkte köpa mig en ny Rolex, väljer mellan grön sub, svart/blå gmt eller tt sub med blå utavla. Hur tänker ni? För/Nackdelar med de olika uren? Första riktiga klockan, vad ska jag tänka på, min ambition är att ha den länge och vill därför ha nått tidlöst. Vilken handlare (i sthlm) bör jag använda mig av? Mkt stollar i branschen? Kommer det nya urverk i dessa modeller snart? Läste att Rolex visat upp nått nytt verk på Basel...Värt att vänta? Skall man rentav kanske gå på något annat märke? Tacksam för tips.

ROB ENGSTRÖM!
 

Rivalen

Rolex
Ok Rivalen. Vilken färg bör man välja enligt dig? Helsvart eller svart/blå? Så till den viktigaste frågan... Blir jag lyckligare efter inköpet?

Jag väljer helsvart. Den lyckan som ligger i att planera ditt inköp skall du dra ut på så länge du har lust, för den skall inte underskattas. Som jag känner det så tar det en tid att bli lycklig efter inköpet. Du är euforisk när du hämtar ut den, men sen kan du komma in i en vardetsåmärkvärdigt-svacka, men den borde vara övergående om du gav dig gott om tid vid valet när du köpte med tanken att behålla. Börjar du redan fundera på att flippa, där har jag ingen erfarenhet.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Låter rimligt! Lutar mao åt en GMT BLNR. Menar ni att självaste Batman har en sådan eller vadan benämningen?


Nä bara färgerna. Alla vet att Batman bär Jeager LeCoultre Reverso!

5787940-8631925.jpg
 

Lapo Elkann

Cartier
Min ambition är att trivas med klockan en längre tid då jag misstänker att det inte är en helt lönsam aktivitet att ägna sig åt att flippa nya klockor. Känner mkt väl igen de faser Rivalen beskriver, just därför vill jag verkligen vara säker på min sak innan jag slår till, ren njutning att gå o fundera och väga för/nackdelar. Vore tex mkt tråkigt att gå på en grön sub och vakna ett halvår senare och inse att man inte har några skjortor som matchar... Mitt senaste inköp var ett Quartzur på myrorna som jag fick för 40spänn eftersom de inte visste om klockan fungerade, slägde i ett nytt batteri för en hundring och kan fortfarande 6månader senare känna stor glädje över mitt fynd, hoppas på nått liknande med Rollen även om prisklassen är en annan....
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tackar! Verkar vara ett trevligt ställe det här. Även om vi går under samma benämning har jag tyvärr inte samma goda ekonomi som den kedjerökande italienaren så jag får nog börja med ett av uren... Vore därför praktiskt om jag kunde använda klockan 365 per år, så ett renodlat sommarur är inte vad jag söker. Uppskattar den blå urtavlan mkt men kanske är en tt lite osvenskt? Hade jag haft råd hade jag kört på vitguld med blå urtavla men det är inte aktuellt. Är tt'n mindre tålig? Går den ha som bruksklocka eller är stål då att föredra? Är begagnat värt att kika på när man har knappa kunskaper eller är det bättre att gå på nytt så man vet vad man får? Verkar som många på forumet är ganska negativt inställda till tt, finns det fog för det? Intressant att höra att man tröttnar på hulken. Skall knata ner till Rob, ryktas också att Tony på luxury är en trevlig pöjk, kanske ska jag prata med honom...

Hej och välkommen hit.
Hade kört på 116710 med svart insert.Tror du kommer tröttna på den svartblå ringen.
Eller en SD. :)
 

CLT

Rolex
För mig hade valet varit lätt. 116710BLNR alla dagar i veckan. Mer liv i den än en svart och roligt med GMT. Det ända minus är att det är lång väntetid på en BLNR om du tänkt köpa ny.

Men det är nog helt klart värt att vänta på.
 

Smack

Omega
Tackar! Verkar vara ett trevligt ställe det här. Även om vi går under samma benämning har jag tyvärr inte samma goda ekonomi som den kedjerökande italienaren så jag får nog börja med ett av uren... Vore därför praktiskt om jag kunde använda klockan 365 per år, så ett renodlat sommarur är inte vad jag söker. Uppskattar den blå urtavlan mkt men kanske är en tt lite osvenskt? Hade jag haft råd hade jag kört på vitguld med blå urtavla men det är inte aktuellt. Är tt'n mindre tålig? Går den ha som bruksklocka eller är stål då att föredra? Är begagnat värt att kika på när man har knappa kunskaper eller är det bättre att gå på nytt så man vet vad man får? Verkar som många på forumet är ganska negativt inställda till tt, finns det fog för det? Intressant att höra att man tröttnar på hulken. Skall knata ner till Rob, ryktas också att Tony på luxury är en trevlig pöjk, kanske ska jag prata med honom...


Har aldrig pratat med Tony på luxurywatches när jag varit där, han är säkert mycket trevlig. Mitt intryck har dock varit att de ligger lite högt i pris i många fall. Begagnat köper du billigare här på forumet och ska du ha nytt skulle jag gå till Rob... Smaksak dock. Välkommen!
 

Lapo Elkann

Cartier
Intressant recesion av 116710BLNR. Kan inte annat än instämma, en mkt fin klocka. Väger lite över mot en svart/blå då jag gillar blått och färgen gör att klockan känns lite sportigare än den svarta men ändå elegant nog att ha på kvällen. Vad innebär volymmodell i dessa sammanhang? Finns det risk att min frisör har en likadan? Ser nästan dagligen svarta sub's på jobbet men sällan jag sett en tvåfärgad gmt, kanske är jag bara ouppmärksam för den verkar ju sälja bra. TT'n har jag också sett en del på plan, borde inte den vara mer ovanlig eller är de kanske alla dussinmodeller.... Känner inte att jag måste vara unik men att ha samma ur som snubben i thaikiosken är inte att föredra, man han har väl iofs AP.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen in i värmen:)

Fundera på vilken modell du vill ha om ett år. Av modellera att döma så gör det inget om det sticker ut lite. Jag har det trista smak att vara extremt förtjust i rätt enkla modeller så jag skulle gå på en vanlig 116710 om det är maxicase du vill ha.

Tänk på att köpa en klocka som funkar till hur du lever, hur du klär dig osv. Vissa modeller är snygga på bild men kanske inte i verkligheten.

Personligen anser jag att en av de snyggaste nya klockor är 114060. Jag hade vidgat vyerna lite och kikat på den, eller 116610 om du vill ha datum.

Skall du köpa nytt eller beg?

Som sagt, fundera lite då det ändå är en skaplig slant som du skall ut med :)
 
Topp