• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd till nybörjare

Bgswe

Breitling
Hej jag heter Louise och skulle behöva lite hjälp. Jag är total klockoskuld men planerar att ge min man en klocka i bröllopsdagspresent och vid googling hittade jag fram till Er och insåg att ni sitter på massor av kunskap så jag hoppas på lite tips.
Jag letar efter en klocka i 5000 kr klassen, det jag vet att han vill ha är en klassisk klocka med metallarmband, "ren" uttala i svart och gärna visare med lumen. Jag blev rekommenderad victorinox, trodde det var knivar, ochsedan har jag tittat på certina. Dem jag har tittat på är
Victorinox Alliance 241473 (quartzur)
Certina ds caimano Automatic c017.407.11.053.00
Certina ds caimano Automatic C017.407.110.057.00

Jag vore jättetacksam för råd, klockor är viktigt för min man
Tack
 

Wiliamo

Panerai
image.jpeg

Certina DS Action Diver alla gånger. Kan inte gå fel!
 

Wiliamo

Panerai
Man gifter sig väl bara en gång, varför inte skämma bort honom ordentligt?
Fast det är väl ganska subjektivt och ett väldigt irrelevant argument i frågeställningen. Alla kanske inte vill eller har ekonomiska möjligheter att lägga större summor på en klocka. Att ge någon något för 5k kan man väl ändå se som en fin gest som 1-årig bröllopspresent. Det går dessutom att hitta mycket som både är fint och håller en hög kvalitét i den prisklassen.
 

Subby

Rolex
Hej jag heter Louise och skulle behöva lite hjälp. Jag är total klockoskuld men planerar att ge min man en klocka i bröllopsdagspresent och vid googling hittade jag fram till Er och insåg att ni sitter på massor av kunskap så jag hoppas på lite tips.
Jag letar efter en klocka i 5000 kr klassen, det jag vet att han vill ha är en klassisk klocka med metallarmband, "ren" uttala i svart och gärna visare med lumen. Jag blev rekommenderad victorinox, trodde det var knivar, ochsedan har jag tittat på certina. Dem jag har tittat på är
Victorinox Alliance 241473 (quartzur)
Certina ds caimano Automatic c017.407.11.053.00
Certina ds caimano Automatic C017.407.110.057.00

Jag vore jättetacksam för råd, klockor är viktigt för min man
Tack
Seiko SARB033
Orient Star Classic
Seiko SARX033
 

Knypplarn

Cartier
Fast det är väl ganska subjektivt och ett väldigt irrelevant argument i frågeställningen. Alla kanske inte vill eller har ekonomiska möjligheter att lägga större summor på en klocka. Att ge någon något för 5k kan man väl ändå se som en fin gest som 1-årig bröllopspresent. Det går dessutom att hitta mycket som både är fint och håller en hög kvalitét i den prisklassen.
Har inte sagt någonting om gesten. Hon nämner dock att mannen är klockintresserad (i varje fall att klockor är viktigt för honom). Vad har han för klockor i dagsläget? Jag skulle tycka det var ganska märkligt om min sambo gick och köpte en klocka jag uttryckligen inte önskat mig. Har han redan en okej samling finns det en risk för att den fina gesten mest kommer samla damm i en låda.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har inte sagt någonting om gesten. Hon nämner dock att mannen är klockintresserad (i varje fall att klockor är viktigt för honom). Vad har han för klockor i dagsläget? Jag skulle tycka det var ganska märkligt om min sambo gick och köpte en klocka jag uttryckligen inte önskat mig. Har han redan en okej samling finns det en risk för att den fina gesten mest kommer samla damm i en låda.
Jag skulle iofs bli överlycklig, och bära, om min köpte en klocka till mig även om det var en casio för 150 spänn eftersom det bevisar att hon tar mitt intresse på allvar. Men det är bara jag det.
 

tissoter

Audemars
Vet vi något mer om sambons andra klockor? :) Jag tycker båda dina alternativ är bra, men vad kör han för stil? Kläder osv.
 

Wiliamo

Panerai
Och om hon kommit hem med en DW eller en Diesel på 52mm?
Men på riktigt - vad är det för nivå? Om du läste trådstarten ser du tydligt att hon är ute efter en riktig klocka till sin man, hon ger själv förslag på bland annat Certina. Då har hon väl ändå kommit långt i sin tankeprocess och är antagligen inte intresserad av DW eller Diesel. Lägg ner med förlöjligande istället för att hjälpa till.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Och om hon kommit hem med en DW eller en Diesel på 52mm?
DW absolut om hon köpte den som present. De är inte fula. Bara överprisade för att vara kinakvarts och generiskt tråkiga.
Diesel hade aldrig kommit på fråga eftersom hon inte köper extremt fula grejer.

Sen hade det inte blivit så iaf om hon likt ts frågat här innan köp. ;)
 

tissoter

Audemars
Känns som vi glider från topic lite, Men TS kanske skulle kunna ge oss lite mer information så vi kan hjälpa till med förslag :)
Några frågor jag skulle ställa mig själv.

Vad har min man för stil? Kläder etc.
Gillar han länk eller läder på armbandet?
Guld eller stål design?
Nytt eller begagnat?
Ska denna klocka användas till något speciellt tillfälle? Exempelvis, arbete,fritid,sport
Är märke viktigare än design?

Lite och börja med iaf :) Fyll gärna på så vi kan hjälpa Louise med detta.
 

Bgswe

Breitling
Oj tack för så många svar.
Jag skulle beskriva honom som casual till vardags men med faiblesse för kostym vid tillfällen. Han har en äldre certina till vardags nu, en vintage omega eller en rado till fest. Ny Omega är planen när han fyller 40 nu är det en ny vardagsklocka jag är ute efter. På länk för det vill han ha, han är inte typen som gillar en stor dykarklocka
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Longines gör fina klockor. Ligger lite högre i pris än gränsen TS har satt. Dock inte denna som jag tycker fungerar bra i de flesta sammanhang. Fräscht med ljus tavla är det också.
image.jpeg
 

tissoter

Audemars
Oj tack för så många svar.
Jag skulle beskriva honom som casual till vardags men med faiblesse för kostym vid tillfällen. Han har en äldre certina till vardags nu, en vintage omega eller en rado till fest. Ny Omega är planen när han fyller 40 nu är det en ny vardagsklocka jag är ute efter. På länk för det vill han ha, han är inte typen som gillar en stor dykarklocka
Är din man medlem på KS :) haha
Funkar begagnat eller ska det vara helt nytt?
Longines har mycket bra i den prisklassen, Hydroconquest ex. speciellt om du letar beg.
 
Topp