Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rådgivning Rolex köp.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Moment22, 9 juni 2014.

1. Moment22
    Trådstartare

Moment22 Torpare

Hej kära medlemmar.

Jag skulle behöva hjälp med lite rådgivning då jag är i loopen att inhandla min första Rolex. Jag har två alternativ antingen köper jag den i Sverige fullsett för 45 000:- alternativ en från Chrono24 från en handlare med bra referenser, box, manual osv men den har inget garantikort, den är från 2007 och jag har fått cerftifikat från AD som varifierar äktheten samt trycktest att den är i bra skick. Priset för denna är 39 000:-. Vad anser ni är bästa köpet? Tacksam för all rådgivning

Mvh

Jimmy

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Kan vara en idé att nämna vilken modell det är.

Kanske är det så att inget av dina alternativ är bra.

ZQT, Icaras, Målarn och 5 andra gillar detta.
  3. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Vilken Rolex referens/modell är det frågan om?

Satan va snabb Glassen är ibland..:)

Ernesto och vaniljglass gillar detta.
  4. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Modell? Osv... :)

5. Moment22
    Trådstartare

Moment22 Torpare

Det är en Rolex GMT II :)

6. Per

Per Björklövens finest

Utan cert är alltid oroande på en modern klocka. Litar du på AD:n som verifierat äktheten? Tvivlar inte på att den är äkta men det kan vara spännande att veta att den inte är stulen. Tänk dig klockorna som stals på Rob E för någon vecka sedan. Transport till öst, äkthetsintyg från mindre trygg AD/handlare och vips så sitter du på en stulen klocka som konfiskeras nästa gång du lämnar den på service hos en hederlig AD.

Målar självklart fan på väggen men nya klockor med tillbehör utan cert gör mig lite nojjig. Varför är allt utom cert där? Resten är enkelt att köpa till valfri klocka men cert går inte att ersätta.

6k för att stödja din lokala handlare och vara trygg känns som en no-brainer. Alternativt snika och köpa en ny från en gråhandlare på nätet. Då är du iaf safe till skillnad från det du beskriver. :)

Genta, Guskleto, mace och 5 andra gillar detta.
  7. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Fullset i Sverige skulle jag säga är mer värt än 15% på priset.
    Är det tänkt att bli en keeper för livet?

willbur gillar detta.
  8. Moment22
    Trådstartare

Moment22 Torpare

Tack för alla svar, kommer förmodligen flippa den i framtiden. Därför vill jag inte sitta på en klocka som är svårare att flippa, de känns som ni alla är eniga att den svenska är ett bättre köp.

Beastie gillar detta.
  9. Per

Per Björklövens finest

Mest avsaknaden av cert på en ny klocka som är problemet. Svensksåld eller ej kvittar när det gäller klockor. Ingen bryr sig om sånt när du ska sälja vidare.

vaniljglass gillar detta.
  10. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Den i Swe. Jag skulle iaf premiera fullset med en så 'liten' diff. Dock är jag en fullsetnarko. Sen på utlandsköp tillkommer ofta en dålig valutaimväxling samt transportkostnader.

11. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det behövs lite mera info först. Den i Sverige, hur gammal är den? Från privatperson eller företag? Servishistorik för båda? Den från Chrono24 finns säljaren inom EU eller riskerar du att åka på extra kostnader från Tullen (importskatt, moms och allt vad det är) som kommer att göra den dyrare?
    Om den svenska säljaren är ett seriöst företag så skulle det (lättare att reklamera om det skulle vara något) och avsaknaden av garantikort på den andra vara värt lite mera.
    Men du får även tänka på att många som köper dyra klockor faktist inte har så stor koll på det där med vad som ger bra andrahandspris, Ett garantikort är för många inte mer än en garanti på ett vanligt kvitto så de ser inte någon anledning att behålla de efter två år när garantin har gått ut. Har faktiskt en bekant som slängde garantikorten på sin SMP efter att garantin gått ut för "vad var vitsen med att spara de". Så avsaknad av garantikort behöver inte betyda så mycket om du får med övrigt som kom med när den var ny och om du litar på säljaren.

12. Moment22
    Trådstartare

Moment22 Torpare

Återförsäljaren på chrono24 är inom eu från Tyskland så tillkommer ingen tull samt att de står för värdefrakt. Skicket på den utländska är som nyskick, på den i Sverige är det inga skador men en hel del hairlaines. Jag får dessutom 1 års garanti av utländska företaget.

13. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Du bör kunna handla en ny från Europa för runt 50, kan vara ett annat alternativ.

14. tudors

tudors Bonde

Berätta gärna vad du landar i.

15. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bara det Tyska företaget är trovärdigt så skulle jag välja den om det är som du beskrev.

16. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Ny? 2007a är väl inte nytt;)
    Många fimpar cert efter garantitiden gått ut då det ej längre fyller garantifunktionen

17. Wollen

Wollen Barfly

Sugen på min GMT? Uttagen 4/11-13 på Rob E.
    Skicka PM Moment22

Moment22 gillar detta.
  18. MJ24

MJ24 Friends of KS

Personligen...definitivt den med cert o s v...!

19. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Skulle nog lagt pengarna på en NY från en AD i Sverige om det skiljer sig så lite på priset. Du kan ju försöka också att få ner priset någon tusenlapp eller så, då blir skillnaden ännu mindre.

20. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Om jag hade varit på jakt efter en GMT så hade jag köpt Wollens

Moment22 gillar detta.
  21. Moment22
    Trådstartare

Moment22 Torpare

Tack för alla svar :)

22. Anfield

Anfield Borgare

Personligen skulle jag satsa på en med certifierad om det är en nyare Rolex.

23. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag startade en tråd på forumet där jag önskade hjälp med att köpa en klocka. Tråden resulterade i två nya klockor till mycket bra priser och dessutom en ny polare. Jag rekommenderar dig att göra detsamma.

Mårtenssons ur Brookfield