• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rådgivning sökes, byta min Longines mot Oris?

Hej!
Fick en förfrågan om klockbyte, är det ett bra byte för min del att byta min Longines hydroconquest 41mm mot en Oris culture classic date 42mm? Båda klockorna är från början på detta år.

FRÅGORNA:
1: Hur är andrahandsvärdet på Orisen?
2: Är det en bra affär eller eller likvärdig affär för min del med bytetet?
Klockan jag ev kan byta mot
5e75574c-eafe-4ddc-9eb5-7af9b36437be.jpg
896a1e0b-a67f-4810-a81b-80ff2c60d033.jpg



Och här är MIN klocka.
IMG_9338.JPG


Tack på förhand! :)
 

richard1991

Cartier
Tror att andrahandsvärdet är ungefär lika, däremot tror jag HCn är lättare att sälja.
Tycker Orisen är snyggare men för stor för den typen av klocka.
 

Dubbes

Cartier
Hej!
Fick en förfrågan om klockbyte, är det ett bra byte för min del att byta min Longines hydroconquest 41mm mot en Oris culture classic date 42mm? Båda klockorna är från början på detta år.



Spontant skulle jag inte byta. Om du inte har blivit blixtförälskad i Orisen.
Som stark Oris-vän vet jag också att det är inte helt lätta på andrahandsmarknaden.
Longines är det och det är ju den du köpt från början så det måste betyda att du gillar den,
 

Lolle

Panerai
Mot en Oris Aquis hade jag bytt men inte mot en Classic såvida inte du vill ha just en sådan.

Inte en dålig klocka på nåt sätt och inget katastrofalt byte men som andra sagt mer svårsålt när du vill byta klocka framöver.
 
Tack för alla bra svar än så länge, står lite och väger.. det som gör det hela svårt är som ni säger 42mm är lite stort, personligen har jag inte har så stora handleder.
 

månljus

Panerai
Förmodligen då hela klockan upptas av tavlan medan HCn har vridningen. (Spekulation)
Instämmer i att den troligtvis kommer upplevas större, hur mycket större är dock svårt att säga. Men har samma erfarenhet med bara tavla kontra tavla + vridning. Hur du än gör borde du i alla fall testa klockan innan alternativt ha bra returmöjligheter.
 

swedentrade

Breitling
Har haft en Hydro och en Oris Artelier date (är väl modellen innan culture?)
Sålde Hydron och behöll Orisen som nu får bo på natoband över sommaren.
Tycker personligen att Orisen är snyggare och känns genomtänkt i sin design. Sticker väl ut hakan när jag säger att Hydron känns billigt byggd med rasslig länk, knepiga kronskydd och budgetkänsla i vridringen.
Byt om du tycker om Orisen, är ju inga större belopp det handlar om iaf.
 

Gripen

Omega
Har ställts inför dilemmat att behöva välja mellan 2 produkter förr. Jag brukar lösa det genom att köpa båda. Kanske inte det mest förnuftiga resonemanget men vem har sagt att förnuft är kul, det är lite mer kul att köra "Jag tar båda"! :D
DSC_0153.JPG

DSC_0145.JPG
 
Topp