• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån klockbutik Göteborg 30/8

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Med hänsyn till att glaset tycks ha krossats i småbitar tror jag inte att det rör sig om polykarbonatglas men jag är ingen kemist. "Vanlig" polykarbonat böjs ju snarare än krossas i småbitar.

Var det inte vanligt glas först och sen en okrossbar ruta, eller har jag missuppfattat?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut som en sådan såg man använder när man skär betonggolv!
Motorkap kallas de :)
image.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Var det inte vanligt glas först och sen en okrossbar ruta, eller har jag missuppfattat?
Jaha du menar så, jag tänkte på det yttre glaset. Plast är väl inte roligt att skära med något klingverktyg skulle jag tro men det tycks ju ha fungerat för dem.

Undrar var klockorna hamnar, förmodligen inte Blocket?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jaha du menar så, jag tänkte på det yttre glaset. Plast är väl inte roligt att skära med något klingverktyg skulle jag tro men det tycks ju ha fungerat för dem.

Undrar var klockorna hamnar, förmodligen inte Blocket?

Precis, de krossade det yttre glaset och skar det fyrkantiga hålet i det inre glaset om jag förstår rätt. Klockorna är nog redan på väg ut ur landet.

När vi hade en inbrottsvåg här uppe så postades allt stöldgods direkt ut ur landet. Om förövarna blir stoppade någonstans så har de ingenting på sig.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Jaha du menar så, jag tänkte på det yttre glaset. Plast är väl inte roligt att skära med något klingverktyg skulle jag tro men det tycks ju ha fungerat för dem.

Undrar var klockorna hamnar, förmodligen inte Blocket?
Säljs säkert i Göteborg till andra kriminella som vill flasha upp på krogen hur framgångsrika de är :)

Edit: Tillägger att jag jobbar i nattklubbsbranschen på helgerna utöver mina studier. Ser en hel del dyra Rolex av vad jag skulle kunna tänka mig är kriminella killar. Kan ha lite fördomar också ska tilläggas.
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Säljs säkert i Göteborg till andra kriminella som vill flasha upp på krogen hur framgångsrika de är :)

Edit: Tillägger att jag jobbar i nattklubbsbranschen på helgerna utöver mina studier. Ser en hel del dyra Rolex av vad jag skulle kunna tänka mig är kriminella killar. Kan ha lite fördomar också ska tilläggas.

Jag är helt hundra på att du har rätt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tråkigt!
Rätt kallt att göra det mitt i rusningen på morgonkvisten. Såg ju ut på videon som det tog en bra stund.
Vore intressant att veta hur stor procent av listpris klockorna kan säljas för i den kretsen. Skulle bli förvånad om det är mer än 10-20 %, vilket gör hela företaget till en rätt dålig affär sett till risk kontra vinst.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Vore intressant att veta hur stor procent av listpris klockorna kan säljas för i den kretsen. Skulle bli förvånad om det är mer än 10-20 %, vilket gör hela företaget till en rätt dålig affär sett till risk kontra vinst.
Säkert 50-60% dock . Sett massor på Ch som endast är nerdragna i pris några tusenlappar pga avsaknandet av cert. Så kommer rånarna undan nu behöver de inte tänka på det där med mat och potatis.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Säkert 50-60% dock . Sett massor på Ch som endast är nerdragna i pris några tusenlappar pga avsaknandet av cert. Så kommer rånarna undan nu behöver de inte tänka på det där med mat och potatis.
Avsaknad av cert är inte det stora problemet.

Dock blir de stöldregistrerade = Ingen AD tar i dom med tång (och andra problem som uppstår med att bära en stulen klocka såklart).
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Menar mer att när man väl köper en Rolex så kollar man ju aldrig upp om den är stulen eller så? Det har iallafall aldrig jag gjort eller tänkt tanken på att göra :)
Det kanske du borde göra.
Det har jag, indirekt - via företaget jag köpte min Rolex av.

Dock bör väl varningsklockor ringa om det är väldigt lågt pris, men det är en annan diskussion.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Riktigt trist. Får bara hoppas att detta i längden inte kommer att påverka oss hederliga som vill titta och känna på klockor.
 
ditt svar leder ju osökt till frågan: hur du kan veta det? ;)
blir ofta tillfrågad om jag kan verifiera äktheten på diverse ur då min omgivning känner till min passion för ur samt blir tillfrågad om jag har klockor att förmedla, för väldigt många spelar kvitto, cert, box ingen roll alls, bara det e en äkta Rolex skiter folk som vill flasha i vilket, de som kommer köpa dessa ur är det mindre nogräknade "fina folket" o gangsters i allmänhet, när jag bodde i Sthlm på 90 talet var det nått liknande rån, 2 veckor efter hade halva gymmet nya Breitling klockor, det e ofta en vanlig missuppfattning att uren skickas utomlands, 20 rolex säljs i Sverige lätt på ett par dar för dom i rätt kretsar, sen säljs dom ut begagnade om några år som klockorna man ser där "cert o box" försvunnit i flytten osv, viktigt att vara medveten om detta så man inte tror att stulna klockor inte säljs i Sverige, finns garanterat många rånade klockor som köpts ovetandes av folk i detta forum.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
blir ofta tillfrågad om jag kan verifiera äktheten på diverse ur då min omgivning känner till min passion för ur samt blir tillfrågad om jag har klockor att förmedla, för väldigt många spelar kvitto, cert, box ingen roll alls, bara det e en äkta Rolex skiter folk som vill flasha i vilket, de som kommer köpa dessa ur är det mindre nogräknade "fina folket" o gangsters i allmänhet, när jag bodde i Sthlm på 90 talet var det nått liknande rån, 2 veckor efter hade halva gymmet nya Breitling klockor, det e ofta en vanlig missuppfattning att uren skickas utomlands, 20 rolex säljs i Sverige lätt på ett par dar för dom i rätt kretsar, sen säljs dom ut begagnade om några år som klockorna man ser där "cert o box" försvunnit i flytten osv, viktigt att vara medveten om detta så man inte tror att stulna klockor inte säljs i Sverige, finns garanterat många rånade klockor som köpts ovetandes av folk i detta forum.
Man blir mörkrädd...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp