Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rånad på familjeklockan Red Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Baahz, 26 juli 2015.

1. Baahz
    Trådstartare

Baahz Torpare

Hej forumet.

Det är under väldigt tråkiga omständigheter som jag skriver här. Natten till idag (lördag den 25e juli) blev jag av med min älskade ögonsten, en vintage Rolex Submariner (Red 1680). En klocka som gavs till min far på hans 18års dag och som sedan skickades vidare i generationen till mig på min 18års dag (är idag 26 år).

Det började som en helt vanlig kväll. Jag var och hälsade på en kompis i Helsingborg och tillsammans gick vi ut på stan under kvällen. Vi spenderade kvällen på en bar/klubb som heter Kol och vi bestämde oss för att kliva ut en stund och gå en sväng. Det var mycket folk ute på stan och en kvinna kom fram mot oss och frågade om vi hade cigaretter att bjuda på. Det var en äldre kvinna som talade engelska, jag gav henne cigarett och hon gick med oss en liten bit. Jag minns hur jag reflekterade över att hon var lite extra närgången men tänkte inte så mycket mer på det i stunden. Efter ungefär en minut så vek hon bort från oss väldigt tvärt och det tog inte mer än 30sekunder innan jag insåg att min klocka var borta. Fort som fan vända vi oss om och började leta efter henne, men hon hade hunnit in i folkhavet och katastrofen var ett faktum. Jag blev precis av min högst värderade ägodel, ingen annan klocka eller summa pengar kan ersätta den emotionella kopplingen jag hade till den klockan.

Polis patrullerade på plats som de vanligtvis gör på natten i sådana festområden och vi rapporterade in stölden. Naturligtvis fanns det i princip ingenting de kunde göra i stunden mer än att ta signalement på kvinnan och göra en stöldanmälan. Nu sitter jag här, dagen efter, och i min förtvivlan vänder mig till er både för tips men nog framförallt för att skriva av mig lite. Jag sitter och bevakar några av de vanligare köp/sälj-sidorna men tjuven kan ju knappast vara så korkad. Skulle inte förvåna mig om klockan redan har lämnat sverige. Vad tycker ni jag ska göra? Hur kan jag öka mina chanser att få återse min käraste?

På baksidan av klockan finns en gravering: "B. Hagander". Jag bifogar några bilder på den.

ensam.jpg

Den högra
    sidebyside2.jpg
    Den högra
    sidebyside1.jpg

2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Väldigt trist att höra, om du har serienumret nedtecknat så bör du kontakta Rob Engström och Nymans ur, de har listor över stulna ur.

Ako gillar detta.
  3. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Fyfasiken vilken tråkig historia! Ja det är väl bara att fortsätta hålla koll på de vanligaste marknadsplatserna.

4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ajajaj vad hemskt lider med dig! Har inga tips förutom att du kanske kan lägga ut denna text på några internationella forum med och hålla koll internationellt.

Fredgusta och Jimpa gillar detta.
  5. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ytterligare en tråkig historia på KS om förlorad klocka. Förstår din förtvivlan då det inte bara var en värdefull klocka utan också ett arvegods inom familjen. Mer än polisanmälan och anmälan till försäkringsbolag samt rapportering så att ingen kan lämna in den för ex service utan att upptäckas. Jag hoppas du får tillbaka klockan, håller verkligen tummarna.

6. Divemaster

Divemaster Friends of KS

Från:
    westcoasten
    Riktigt tråkigt!!

7. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Mycket tråkigt att höra. Den klocka kommer inte på Svenska marknad. Tycker det låter som professionella ficktjuvar ( nu en kvinna ) .Är 100% säker på att hon/dom kommer från Rumänien .Dom flesta är tiggare, men det finns några som gör andra grejer. Har en granne i huset som importerar folk från Rumänien för att stjäla ,på kvällar kommer dom med stöldgods, till honom.
    Den klocka blir svår att hitta .Fan vad snabb hon måste ha varit med fingrarna .

8. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Supertråkigt, prata med ad som tidigare inlägg sa, tror även det finns en databas över stulna rolex där du kan anmäla serienr . Även anmäla serienr till polisen.

paradis gillar detta.
  9. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag fattar inte hur de bär sig åt... Men jag har funderat ut ett sätt som jag tror skulle försvåra rejält för dem. Och nej, det är inte att lämna klockan hemma om ni nu trodde det.

10. Brogren

Brogren Friends of KS

Usch, stackare. Hoppas verkligen den kommer till rätta.

11. Goose

Goose Friends of KS

För jäkligt. Beklagar verkligen det inträffade. Det var ingen vanlig klocka det.

12. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
  13. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

I detta läge hade jag inte räknat med att polisen kommer hitta den.

Med tanke på det sentimentala värdet hade jag själv försökt tala med tiggare osv och försökt få info för att få köpa tillbaka den.
    Tror det är ända sättet att få tillbaka den tyvärr.

14. Danken

Danken Friends of KS

Från:
    Sigtuna
    Jag beklagar sorgen!
    Man förstår hur snuskigt duktiga ficktjuvar är om de lyckas stjäla en klocka som sitter på armen. Jag hoppas den kommer tillrätta men jag är tyvärr skeptisk till det.

15. Marhoi

Marhoi Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mycket tråkigt att höra, lider med dig. Verkar dock som du blivit bestulen snarare än rånad, men det är väl visserligen inte läge att vara anal över ord och dess definitioner.
    Hoppas du får tillbaka klockan!

16. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Fy fan vad tragiskt! Särskilt med ett sånt affektionsvärde.
    Håller tummarna för att den hittar hem.

17. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Och du har kontaktat polisen så att de kan sätta stopp för verksamheten som pågår hos din granne?

Klockan bytte säkert över till en medhjälpare redan ett par sekunder efter att hon lämnat er, så även om ni hittat henne så hade hon inte haft klockan kvar.. Tråkigt när sådan händer men tyvärr så är vi vansinnigt lättmanipulerade, och det är lätt att avleda uppmärksamheten och plocka av en person nästan vad som helt utan att de märker det.

18. jandan

jandan Friends of KS

Mycket tråkigt! Bra att du inte blev skadad!!
    Hoppas verkligen att den hittas.

19. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Undrar om det är lika lätt att stjäla en klocka på läderband som på stållänk? Det känns spontant svårare på läderband så det är kanske den typen av klockor man ska bära sena/blöta kvällar.

20. Xalle

Xalle Friends of KS

Mår dåligt över alla dessa tråkiga historier i landet falukorv...Beklagar förlusten :(

21. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Fick på riktigt nära på en tår när jag läste ditt inlägg. Beklagar verkligen!

JLW gillar detta.
  22. Rookien

Rookien Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fan vad sjukt, alldeles för mycket sådana här historier nu för tiden.

23. Lunkan

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fy fan! Jag var själv på KOL exakt för en vecka sedan (grymt ställe i övrigt måste jag verkligen säga som inbiten stockholmare) och hade själv på mig min smurf.

Lider med dig, hoppas klenoden hittas och kommer till rätta!

24. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Jävligt trist för dig! Beklagar!

När jag läser den här typen av skittrådar får jag ibland lust att sälja av alla klockor man äger!

Man knegar ihop en klocka som kan ta ett bra tag, sedan på ett par sekunder har någon jävla tattare snott klockan. Fy fan!

I ditt fall låg det också en hel del själ i den klockan också! :rage:

Andrew85 gillar detta.
  25. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    helvete då att det ska finnas folk med så förbannat låg moral. blir så jävla arg. jävla smuts!
    råkade nästan själv ut för det för ett par veckor sedan.

26. Babinus

Babinus Friends of KS

Är du säker på att det endast var kvinnan som var nära dig under hela kontakten? Ficktjuvar opererar oftast minst två. En distraherar, en annan tar prylen. Kan någon annan ha slunkit förbi riktigt nära medan du tog upp cigarretten? Sedan kan hon ju ha gått en bit med dig för att ge kumpanen tid att försvinna. Ficktjuvar är ofta så skickliga att man inte ens tar notis om att de kommit nära. Den som distraherar håller sig längre vid offret. Om offret upptäcker att något är borta hittar man inget hos den som distraherat.

Inte för att detta hjälper dig när olyckan redan skett. Kan bara beklaga.

27. KenKun

KenKun Biskop

Vad fan är det som händer!!??

Verkar som att man ska passa sig extra mycket under sommaren...
    Var du väldigt berusad? Både jag och tjejen fingrade lite på min Sub, och tjuven måste ha varit väldigt fingerfärdig. Har ju sett klipp där de visar hur man gör, men då är det oftast på klockor med band.

Måste vara riktigt svårt med länk?
    Beklagar, riktigt tråkig historia :(

Senast ändrad: 26 juli 2015
  28. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Icaras gillar detta.
  29. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Riktigt tråkigt att höra :(.
    Rödsub med gravering växer inte på träd, men troligtvis krängs den utomlands med bytt/kraftigt polerat boettlock.

30. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
Mårtenssons ur Brookfield