Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rånad på klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Marquise, 3 mars 2016.

1. Marquise
    Trådstartare

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet
    Jag läste någonstans att mobiler blir mindre attraktiva stjäla då de blir svårare att sälja. Men eftersom personrån inte precis sjunker så kom jag att tänka på klockor (självklart) och vad man gör om något norpar den en mörk lördagkväll? Vid nya klockor har man ju kvitton och liknande med begagnade? När man köper begagnat så kanske man inte ens får en låda om den är tillräckligt gammal, vad gör man då och man vill få försäkringspengar eller liknande?

2. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det finns ju massa saker man kan ha gjort för att styrka sitt ägande av klockan. För det första är värderingsbevis, t ex från Kaplans någonting som kan styrka att man haft klockan i sin ägo. Visst, det kostar en slant, men om man är rädd om att förlora klockan kan det vara värt att göra det. Jag har även hört att det hjälper ifall man har bilder och/eller video på klockan. Helt enkelt din back-log med wristshots och alla videos du tagit på klockan och dens fina movement kan användas för att stärka att du haft den. Att ha serienumret nedskrivet är ju också stort plus (men det får du ju indirekt med ett värdebevis).

Någon annan som kom och tänka på något som jag missat? Kanske någon inom branschen som vet exakt vad som gäller?

3. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Anteckna serienummer.
    Ta kvitto.
    Dokumentera med foto.
    Håll dig nykter i dåliga kvarter.

ErikGBG, Arsius11, rillesnille och 6 andra gillar detta.
  4. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nu har jag aldrig blivit av med en klocka så kan inte ge något säkert svar på vad försäkringsbolagen säger men säkrast borde vara att ha värderingsintyg från värderingsman som är auktoriserad hos svenska handelskammaren. Sedan borde det vara en fördel med så mycket dokumentation som möjligt på att man äger klockan i form av kvitton och fotodokumentation (gäller förövrigt allt som är dyrare som man har hemma)

5. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Pratade med Folksam idag gällande min hemförsäkring (Stor) som täcker upp till 80k utanför hemmet. Enligt tjejen jag pratade med så räckte det att att du har bilder på dig tillsammans med klockan, bank/swish kontoutdrag, cert osv som kan styrka att klockan är din och att den är äkta. Man måste inte ha värderingsintyg med andra ord.

Triumf, Arsius11, rillesnille och 3 andra gillar detta.
  6. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra att höra med tanke på att värderingsintyg kostar några kronor. Däremot så är mitt förtroende för försäkringsbolag inte så jätte högt så tyvärr tvivlar jag på det till jag ser det själv men hoppas verkligen att jag har fel.

7. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    har också folksamlingar.
    Så sa dem till mig med. Om man har cert/värderingaintyg/kvitto så är det lugnt.
    Men skadar ju säkert inte med ett par bilder m.m

Ninen79 gillar detta.
  8. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag tror säkert fler här som har hemförsäkring hos Folksam fått ungefär samma svar som jag.

9. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Säger dom nu ja. Jag har inte varit med om någon klockstöld heller men vågar inte chansa så har ordnat värderingaintyg. Sen kan det skilja från fall till fall. Ute på någon svartpubb en sen natt kanske blir problem? Har även tänkt om man borde förvara dom i kassaskåp. Kollega berättade idag om hur hans föräldrar fick inbrott och blev av med massa smycken. Dom fick inte ut ett skit på försäkring för att grejerna låg i typ en byrå eller nattduksbordet. Jag tror man gör gott i att ta till så mycket medel man kan för att säkra upp sin samling.

Jag förvarar boxar kvitton och tillbehör hos min kära mor med just in case

10. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Säger inte i mot dig, är bara att min erfarenhet av försäkringsbolag att de säger en sak innan och något annat efter.

keroro, willbur och Jimpa gillar detta.
  11. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Självklart tror jag på det dem sagt till mig.

12. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kollade med If idag då jag ändå pratade med dom i ett annat ärende. Enligt flicksnärtan på telefonen krävdes cert och kvitto. Hon skulle återkomma efter att ha kollat om det kunde räcka med ett värderingsintyg.

13. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Vad hade dem för kass hemförsäkring om man får fråga?

14. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Det gör du självklart som du vill. Skriv ner tid och datum du pratade med denne person då det tydligen spelas in så har du ju bevis på vad hen sagt om inte annat.

15. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Kan kolla upp det .

OxleyStateHigh gillar detta.
  16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    kvitto behöver du iaf inte.

17. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Dem tog mitt personnummer och det lät som dem antecknade det jag frågade om medans vi pratade.

Jimpa gillar detta.
  18. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kan ha varit cert ELLER kvitto, osäker.

19. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Allt kokar ned till en sak; ägande ska styrkas. På ett eller annat bra sätt :)

jabla gillar detta.
  20. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Yes, via cert/foto/kvitto//kontoutdrag/värderingsintyg osv...ju mer bevis desto lättare.

21. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Yep. Hängslen, livrem o sv :)

22. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Exakt så sa Folksam :)

Mekmek gillar detta.
  23. tjock_röker

tjock_röker Bonde

Någon som tagit upp värdeminskning med försäkringsbolaget? Vi vet ju att en vintage Rolex är väldigt dyr och att en ny knappt tappar i värde, vet de om det? Händer så sjukt mycket skit just nu, dagligen hör man om "unga män i gäng" som drar runt och rånar folk.

24. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Har oxå folksam 80k och dom säger sig ha koll på att det inte är som en tre år gammal tv som tappar i pris utan kanske snarare ökar. Det dom gjorde i vissa fall var att ta in en oberoende värderare som hjälp för värdeunderlag. Så man borde väl få ut "Marknadspriset" . Men skulle va intressant och höra från någon som blivit av med klocka och fått ersättning från försäkringsbolag.

25. tjock_röker

tjock_röker Bonde

Fick du betala något extra för klockförsäkringen?

26. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Undantaget elektronik (som har särskilda skadevärderingregler), gäller maximen att det förlorade/skadade ska ersättas med likadant/repareras till skick som före skadan. Du ska i princip varken förlora eller tjäna på en försäkringsskada. Har du betalat 65t för en vintage 1655 (bara ett exempel) så ska du få 65t i ersättning eller vad det kostar att ersätta den med en likadan från samma år. Det är principen. Inte alltid lätt att efterkomma dock.

jabla och Jimpa gillar detta.
  27. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Att jag höjde premien till 80 utanför hemmet kostade lite extra. Men det hoppas jag är en bra investering om nu olyckan skulle vara framme. Man kan ju tappa den i sjön eller vad som helst. Men ingen specifik "klock försäkring". Där är nog brookfield dom som har bäst alternativ .

28. Roffe

Roffe Borgare

Länsförsäkringar där har jag min hemförsäkring försäkrar i huset upp till 200k, det enda dem ville ha var ett värderingsintyg samt att jag har några egna bilder på klockorna. 500 kr + 1 % av marknadsvärdet/klocka (dvs det dem värderar din klocka till) är avgiften hos Kaplans. Lämnade in mina där i lördags och fick idag sms om att dem var klara!

willbur och Jimpa gillar detta.
  29. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Låter underbart i praktiken :) hoppas det är så om dagen skulle komma att man behöver försäkringen

Mekmek gillar detta.
  30. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Mm. Kräver duktig skadereglerare. Bara att hoppas.

Mårtenssons ur Brookfield