• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rånad på klocka

Marquise

Omega
Jag läste någonstans att mobiler blir mindre attraktiva stjäla då de blir svårare att sälja. Men eftersom personrån inte precis sjunker så kom jag att tänka på klockor (självklart) och vad man gör om något norpar den en mörk lördagkväll? Vid nya klockor har man ju kvitton och liknande med begagnade? När man köper begagnat så kanske man inte ens får en låda om den är tillräckligt gammal, vad gör man då och man vill få försäkringspengar eller liknande?
 

Glusch

Cartier
Det finns ju massa saker man kan ha gjort för att styrka sitt ägande av klockan. För det första är värderingsbevis, t ex från Kaplans någonting som kan styrka att man haft klockan i sin ägo. Visst, det kostar en slant, men om man är rädd om att förlora klockan kan det vara värt att göra det. Jag har även hört att det hjälper ifall man har bilder och/eller video på klockan. Helt enkelt din back-log med wristshots och alla videos du tagit på klockan och dens fina movement kan användas för att stärka att du haft den. Att ha serienumret nedskrivet är ju också stort plus (men det får du ju indirekt med ett värdebevis).

Någon annan som kom och tänka på något som jag missat? Kanske någon inom branschen som vet exakt vad som gäller?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nu har jag aldrig blivit av med en klocka så kan inte ge något säkert svar på vad försäkringsbolagen säger men säkrast borde vara att ha värderingsintyg från värderingsman som är auktoriserad hos svenska handelskammaren. Sedan borde det vara en fördel med så mycket dokumentation som möjligt på att man äger klockan i form av kvitton och fotodokumentation (gäller förövrigt allt som är dyrare som man har hemma)
 

Ninen79

Audemars
Pratade med Folksam idag gällande min hemförsäkring (Stor) som täcker upp till 80k utanför hemmet. Enligt tjejen jag pratade med så räckte det att att du har bilder på dig tillsammans med klockan, bank/swish kontoutdrag, cert osv som kan styrka att klockan är din och att den är äkta. Man måste inte ha värderingsintyg med andra ord.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Pratade med Folksam idag gällande min hemförsäkring (Stor) som täcker upp till 80k utanför hemmet. Enligt tjejen jag pratade med så räckte det att att du har bilder på dig tillsammans med klockan, bank/swish kontoutdrag, cert osv som kan styrka att klockan är din och att den är äkta. Man måste inte ha värderingsintyg med andra ord.
Bra att höra med tanke på att värderingsintyg kostar några kronor. Däremot så är mitt förtroende för försäkringsbolag inte så jätte högt så tyvärr tvivlar jag på det till jag ser det själv men hoppas verkligen att jag har fel.
 

Ruben

Rolex
Pratade med Folksam idag gällande min hemförsäkring (Stor) som täcker upp till 80k utanför hemmet. Enligt tjejen jag pratade med så räckte det att att du har bilder på dig tillsammans med klockan, bank/swish kontoutdrag, cert osv som kan styrka att klockan är din och att den är äkta. Man måste inte ha värderingsintyg med andra ord.
har också folksamlingar.
Så sa dem till mig med. Om man har cert/värderingaintyg/kvitto så är det lugnt.
Men skadar ju säkert inte med ett par bilder m.m
 

Ninen79

Audemars
Bra att höra med tanke på att värderingsintyg kostar några kronor. Däremot så är mitt förtroende för försäkringsbolag inte så jätte högt så tyvärr tvivlar jag på det till jag ser det själv men hoppas verkligen att jag har fel.
Jag tror säkert fler här som har hemförsäkring hos Folksam fått ungefär samma svar som jag.
 

Jimpa

Panerai
Pratade med Folksam idag gällande min hemförsäkring (Stor) som täcker upp till 80k utanför hemmet. Enligt tjejen jag pratade med så räckte det att att du har bilder på dig tillsammans med klockan, bank/swish kontoutdrag, cert osv som kan styrka att klockan är din och att den är äkta. Man måste inte ha värderingsintyg med andra ord.
Säger dom nu ja. Jag har inte varit med om någon klockstöld heller men vågar inte chansa så har ordnat värderingaintyg. Sen kan det skilja från fall till fall. Ute på någon svartpubb en sen natt kanske blir problem? Har även tänkt om man borde förvara dom i kassaskåp. Kollega berättade idag om hur hans föräldrar fick inbrott och blev av med massa smycken. Dom fick inte ut ett skit på försäkring för att grejerna låg i typ en byrå eller nattduksbordet. Jag tror man gör gott i att ta till så mycket medel man kan för att säkra upp sin samling.

Jag förvarar boxar kvitton och tillbehör hos min kära mor med just in case
 

Ninen79

Audemars
Säger dom nu ja. Jag har inte varit med om någon klockstöld heller men vågar inte chansa så har ordnat värderingaintyg. Sen kan det skilja från fall till fall. Ute på någon svartpubb en sen natt kanske blir problem? Har även tänkt om man borde förvara dom i kassaskåp. Kollega berättade idag om hur hans föräldrar fick inbrott och blev av med massa smycken. Dom fick inte ut ett skit på försäkring för att grejerna låg i typ en byrå eller nattduksbordet. Jag tror man gör gott i att ta till så mycket medel man kan för att säkra upp sin samling.
Självklart tror jag på det dem sagt till mig.
 
Kollade med If idag då jag ändå pratade med dom i ett annat ärende. Enligt flicksnärtan på telefonen krävdes cert och kvitto. Hon skulle återkomma efter att ha kollat om det kunde räcka med ett värderingsintyg.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Säger dom nu ja. Jag har inte varit med om någon klockstöld heller men vågar inte chansa så har ordnat värderingaintyg. Sen kan det skilja från fall till fall. Ute på någon svartpubb en sen natt kanske blir problem? Har även tänkt om man borde förvara dom i kassaskåp. Kollega berättade idag om hur hans föräldrar fick inbrott och blev av med massa smycken. Dom fick inte ut ett skit på försäkring för att grejerna låg i typ en byrå eller nattduksbordet. Jag tror man gör gott i att ta till så mycket medel man kan för att säkra upp sin samling.

Jag förvarar boxar kvitton och tillbehör hos min kära mor med just in case

Vad hade dem för kass hemförsäkring om man får fråga?
 
Någon som tagit upp värdeminskning med försäkringsbolaget? Vi vet ju att en vintage Rolex är väldigt dyr och att en ny knappt tappar i värde, vet de om det? Händer så sjukt mycket skit just nu, dagligen hör man om "unga män i gäng" som drar runt och rånar folk.
 

Jimpa

Panerai
Någon som tagit upp värdeminskning med försäkringsbolaget? Vi vet ju att en vintage Rolex är väldigt dyr och att en ny knappt tappar i värde, vet de om det? Händer så sjukt mycket skit just nu, dagligen hör man om "unga män i gäng" som drar runt och rånar folk.
Har oxå folksam 80k och dom säger sig ha koll på att det inte är som en tre år gammal tv som tappar i pris utan kanske snarare ökar. Det dom gjorde i vissa fall var att ta in en oberoende värderare som hjälp för värdeunderlag. Så man borde väl få ut "Marknadspriset" . Men skulle va intressant och höra från någon som blivit av med klocka och fått ersättning från försäkringsbolag.
 
Har oxå folksam 80k och dom säger sig ha koll på att det inte är som en tre år gammal tv som tappar i pris utan kanske snarare ökar. Det dom gjorde i vissa fall var att ta in en oberoende värderare som hjälp för värdeunderlag. Så man borde väl få ut "Marknadspriset" . Men skulle va intressant och höra från någon som blivit av med klocka och fått ersättning från försäkringsbolag.

Fick du betala något extra för klockförsäkringen?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har oxå folksam 80k och dom säger sig ha koll på att det inte är som en tre år gammal tv som tappar i pris utan kanske snarare ökar. Det dom gjorde i vissa fall var att ta in en oberoende värderare som hjälp för värdeunderlag. Så man borde väl få ut "Marknadspriset" . Men skulle va intressant och höra från någon som blivit av med klocka och fått ersättning från försäkringsbolag.
Undantaget elektronik (som har särskilda skadevärderingregler), gäller maximen att det förlorade/skadade ska ersättas med likadant/repareras till skick som före skadan. Du ska i princip varken förlora eller tjäna på en försäkringsskada. Har du betalat 65t för en vintage 1655 (bara ett exempel) så ska du få 65t i ersättning eller vad det kostar att ersätta den med en likadan från samma år. Det är principen. Inte alltid lätt att efterkomma dock.
 

Jimpa

Panerai
Fick du betala något extra för klockförsäkringen?
Att jag höjde premien till 80 utanför hemmet kostade lite extra. Men det hoppas jag är en bra investering om nu olyckan skulle vara framme. Man kan ju tappa den i sjön eller vad som helst. Men ingen specifik "klock försäkring". Där är nog brookfield dom som har bäst alternativ .
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Länsförsäkringar där har jag min hemförsäkring försäkrar i huset upp till 200k, det enda dem ville ha var ett värderingsintyg samt att jag har några egna bilder på klockorna. 500 kr + 1 % av marknadsvärdet/klocka (dvs det dem värderar din klocka till) är avgiften hos Kaplans. Lämnade in mina där i lördags och fick idag sms om att dem var klara!
 

Jimpa

Panerai
Undantaget elektronik (som har särskilda skadevärderingregler), gäller maximen att det förlorade/skadade ska ersättas med likadant/repareras till skick som före skadan. Du ska i princip varken förlora eller tjäna på en försäkringsskada.
Låter underbart i praktiken :) hoppas det är så om dagen skulle komma att man behöver försäkringen
 
Topp