• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rånförsök

Vonlind

Panerai
Beklagar, har du haft konversationer med någon "ny medlem" här på forumet?

Kolla runt bland närliggande hus utifall någon har kameror.. Kanske lite långsökt men ändå.
 

Daniel J

Omega
Verkar lite luddigt det där eller är det solklart ?
Så vad ska man med frn lagliga sprayen om man inte får använda den ute.

Dock är den ju laglig att använda i nödvärn

Ja, den är laglig att inneha utan licens.

MEN du får inte ha den på allmän plats eller i fordon på allmän plats enligt "knivlagen".

En morakniv är också licensfri men får inte innehas på allmän plats.

Både spray och kniv får användas i nödvärn under vissa omständigheter.

Så det är inte bara att köpa en "självförsvarspray" och tro att man kan bära den lagligen.

Helt solklart.
Det är alltså inte användandet som är olagligt utan innehavet.

Det finns en del unga tjejer som fått spray av sin farsa. Inköpt i butik i sverige.
Sedan blir dom lite berusade på krogen och ska omhändrtas. Ordningsvakten hittar den licensfria sprayen och tar den i beslag. När polisen kommer till platsen upprättas en anmälan om brott mot knivlagen och vips är det omöjligt att få vissa jobb och utbildningar.

Sensmoral...
Utrusta er gärna men var medvetna om att allt som har som syfte att orsaka smärta inte får innehar på allmän plats.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Trist! Min erfarenhet av liknande händelse är att du kommer gå stärkt ur det hela med mer skinn på näsan, stå på dig!
 

morrism

Audemars
Ja, den är laglig att inneha utan licens.

MEN du får inte ha den på allmän plats eller i fordon på allmän plats enligt "knivlagen".

En morakniv är också licensfri men får inte innehas på allmän plats.

Både spray och kniv får användas i nödvärn under vissa omständigheter.

Så det är inte bara att köpa en "självförsvarspray" och tro att man kan bära den lagligen.

Helt solklart.
Det är alltså inte användandet som är olagligt utan innehavet.

Det finns en del unga tjejer som fått spray av sin farsa. Inköpt i butik i sverige.
Sedan blir dom lite berusade på krogen och ska omhändrtas. Ordningsvakten hittar den licensfria sprayen och tar den i beslag. När polisen kommer till platsen upprättas en anmälan om brott mot knivlagen och vips är det omöjligt att få vissa jobb och utbildningar.

Sensmoral...
Utrusta er gärna men var medvetna om att allt som har som syfte att orsaka smärta inte får innehar på allmän plats.

Nej, det är olagligt att ha på allmän plats om det är som syfte att använda den för att skada andra. Annars skulle det vara olagligt att köpa t.ex. Köksknivar på åhlens och ta med hem.

Mao. blir du stoppad med en kniv och du säger "jag har den för att skydda ifall någon skulle överfalla mig" då är du rökt.
Säger du däremot att det är en gåva från en vän och du är på väg hem för att lägga den i ditt knivsamlingsskåp...
 

Daniel J

Omega
Nej, det är olagligt att ha på allmän plats om det är som syfte att använda den för att skada andra. Annars skulle det vara olagligt att köpa t.ex. Köksknivar på åhlens och ta med hem.

Mao. blir du stoppad med en kniv och du säger "jag har den för att skydda ifall någon skulle överfalla mig" då är du rökt.
Säger du däremot att det är en gåva från en vän och du är på väg hem för att lägga den i ditt knivsamlingsskåp...

Du behöver inte ha syfte att använda den.

Det är ett föremål avsett att användas vid brott mot liv och hälsa som är förbjudna att inneha.
Uppsåtligen eller av oaktsamhet

Om man ändå innehar ett sådant föremål måste man ha ett rimligt skäl och behov. Detta får naturligtvis inte innebäraa att den ska användas som vapen.

Knivar till och från affär eller i verktygslåda i bilen=ok
I bakfickan, på golvet framför passagerarstolen=inte ok
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man blir arg och ledsen när man läser detta....
Tur att du och Tudorn klarade sig bra!

Mvh
Micke E
 

morrism

Audemars
Du behöver inte ha syfte att använda den.

Det är ett föremål avsett att användas vid brott mot liv och hälsa som är förbjudna att inneha.
Uppsåtligen eller av oaktsamhet

Om man ändå innehar ett sådant föremål måste man ha ett rimligt skäl och behov. Detta får naturligtvis inte innebäraa att den ska användas som vapen.

Knivar till och från affär eller i verktygslåda i bilen=ok
I bakfickan, på golvet framför passagerarstolen=inte ok


Precis
 

Drill

Breitling
Fy fan! Hoppas att de mot förmodan åker dit!
Men vad skönt att de fick ge sig av tomhänta och att klockan är ok men framförallt oerhört skönt att du är hel. Hoppas du kan njuta av en lugn och skön jul nu.
 

Årsboken77

Breitling
Fy fan. Riktigt otrevlig läsning. Tyvärr är det väl knappast de fysiska omständigheterna som gör mest ont i sådana här fall... Men du har rätt. Vi bör verkligen tänka oss för innan vi publicerar det vi äger och har med namn och adress.

Tur att det gick så pass bra ändå och att du fick behålla din klocka!
 

Ants

Breitling
Tur att det gick bra för dig! Men fan inte kul att veta att dem stått och väntat på just dig. Som sagt så lär man nog tänka över vad man delar på nätet!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

UNO

Panerai
Blev rånad hemma i porten 2005 en eftermiddag i februari.
Knäpp som man är så la jag huvudet över min Datejust när dom sparkade....
Jag var sjukt rädd för allt och alla månader efter detta men efter några år så rann tom hatet iväg. Tanken att jag lever ett bra liv till skillnad från dom ger perspektiv,
Annat är det med sådana gamla våldsmän som numera glassar i media(med Sub..) de är evigt dömda till förakt och spe.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ja, den är laglig att inneha utan licens.

MEN du får inte ha den på allmän plats eller i fordon på allmän plats enligt "knivlagen".

En morakniv är också licensfri men får inte innehas på allmän plats.

Både spray och kniv får användas i nödvärn under vissa omständigheter.

Så det är inte bara att köpa en "självförsvarspray" och tro att man kan bära den lagligen.

Helt solklart.
Det är alltså inte användandet som är olagligt utan innehavet.

Det finns en del unga tjejer som fått spray av sin farsa. Inköpt i butik i sverige.
Sedan blir dom lite berusade på krogen och ska omhändrtas. Ordningsvakten hittar den licensfria sprayen och tar den i beslag. När polisen kommer till platsen upprättas en anmälan om brott mot knivlagen och vips är det omöjligt att få vissa jobb och utbildningar.

Sensmoral...
Utrusta er gärna men var medvetna om att allt som har som syfte att orsaka smärta inte får innehar på allmän plats.


Jag förstår,var inte riktigt medveten om det.
Men, jag tror folk tar den risken, sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet att det ska klassas som brott mot knivlagen, då kan jag lika gärna inneha en riktig pepparspray istället om det ger samma straff.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Blev rånad hemma i porten 2005 en eftermiddag i februari.
Knäpp som man är så la jag huvudet över min Datejust när dom sparkade....
Jag var sjukt rädd för allt och alla månader efter detta men efter några år så rann tom hatet iväg. Tanken att jag lever ett bra liv till skillnad från dom ger perspektiv,
Annat är det med sådana gamla våldsmän som numera glassar i media(med Sub..) de är evigt dömda till förakt och spe.


PR ?
Samt den där mördaren som jobbar på DN eller vad det är.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag förstår,var inte riktigt medveten om det.
Men, jag tror folk tar den risken, sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet att det ska klassas som brott mot knivlagen, då kan jag lika gärna inneha en riktig pepparspray istället om det ger samma straff.

Riktig OC är ej brott mot knivlagen. OC är ett vapen.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Detta är förstås vidrigt och man kan bara hoppas att polisen plockar in dem, det viktigaste är dock att du är OK. Det ger onekligen en tankeställare om vad man ska dela på nätet och inte.
 

JayJay

Rolex
Det du blivit utsatt för är oerhört tråkigt. En av konsekvenserna blir förmodligen att du under ett bra tag framöver inte kommer känna dig helt trygg i ditt eget hem. Just den saken kanske är det tråkigaste med hela historien. Jag beklagar verkligen det inträffade.
En sak jag funderar över, vill absolut inte vara anklagande, men varför gav du dem helt enkelt inte bara klockan? Det räcker med en enda felriktad spark så är du död. Ingen klocka kan ju vara värd det, eller? Förstår att det är lätt att vara efterklok och resonera förnuftigt när man sitter vid datorn i hemmets lugna vrå och en helt annan sak när man från ingen stans blir överfallen på gatan. Men hur tänker du själv kring detta nu när det gått ett dygn?
Som sagt beklagar jag helhjärtat det inträffade och hoppas att du repar dig så snart som möjligt.
 
Topp