• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Röd Sub-experter! Hjälp!

Totte

Panerai
Good evening Watchlovers,
Det är så att jag blivit erbjuden att köpa en Röd 1680 via min urmakarkompis. Har försökt läsa på lite men som Röd-Subs-Virgin hade några vägledande ord från forumets Sportrollerävar varit till stor hjälp i beslutsprocessen.

Vad jag vet om klockan:
Enligt serienumret är den från 1971. Inga cert eller övrig dokumentation finns. Säljaren skall enligt egen utsago köpt klockan 1981 av en urmakare/beg. handlare och burit den oavbrutet seden dess. Vilket syns. Den skall ha servats vid något tillfälle men det finns inget papper på det.

Min urmakare har kollat under huven och det tickar på hyfsat men är nog i behov av en service ganska snart.

Har läst på lite på DRSD.com och tycker att det ser ut att röra sig om en Mark IV-tavla. Jag tycker tavlan ser fin ut men index är väldigt ljusa, nästan tunna som om det inte finns så mycket lysmassa kvar. Är det normalt? Skall ta mig en närmare titt med lupp.. index ser ljusare ut än visarna.

Boetten känns rätt sliten och luggarna har rätt mycket skav från länk men jag har svårt att bedöma hur pass "illa" det är. På ett sätt kan det vara rätt befriande att den inte är perfekt då man kan använda den utan att vara allt för försiktig.

Pärlan på inlägget ser ut att ha samma ton som visarna men det känns som att det borde vara bytt med tanke på att den använts hårt i 30+ år?

Länken är riktigt risig, (har inte kollat clapscode) så om det skulle bli affär får jag nog leta efter en ny. Ändlänkarna verkar inte passa, utan hänger och sladdrar lite.

Så nu till den stora frågan; Tummen upp eller tummen ner? Kan detta va' nått och i så fall hur mycket borde jag pynta för den?

Tack på förhand!
/Totte

GbWT2xb.jpg


So80AqT.jpg

KdSyWcw.jpg

RGvftyz.jpg

5Yb92pn.jpg
 

West

Breitling
Har själv en röd sub men det är väldigt svårt att säga. Har en likadan tavla på min också, Mark IV, skulle inte påstå att den är mäkrvärt mer patinerad än den på bilden. Däremot tycker jag patineringen mellan visare och index är märkbar vilket jag inte kan påstå med min.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Luggarna är ju rätt tydligt polerade. Kolla särskilt på bild tre där ser man tydligt att strukturen inte är jämn. Visarna är mörkare än indexen, ser man speciellt när man kollar på "pluppen" på sekundvisaren.
 
Alltså nog för att jag har sett skäggiga klockor förut, men den där är fan sliten alltså... Till och med så sliten att den blir för sliten för folk som gillar slitna klockor. :confused:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Undersök om det är lysmassa på index. Sedan beror väl allt på priset? Bortsett från länkskavet mellan bandhornen kan en finpolering snygga till den där boetten och då duger den gott som ett vardagsur.
 

Totte

Panerai
Undersök om det är lysmassa på index. Sedan beror väl allt på priset? Bortsett från länkskavet mellan bandhornen kan en finpolering snygga till den där boetten och då duger den gott som ett vardagsur.
Skall kolla den med lupp så får vi se. Säljaren har inte satt något pris så jag antar att det är upp till mig o komma med ett bud. Vad tror du är rimligt?
 

Totte

Panerai
Ja, om länken är kass och den behöver servas så är den billigare.

Vad gäller tavlan så ska det finnas lysmassa, och inte vara helt platt.
Nu var jag stressade sist jag kollade på den men då upplevde jag index som rätt platta.. Får kika på den med lupp.. Hur kommer det sig att visarna har mer patina än tavlan tror du?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu var jag stressade sist jag kollade på den men då upplevde jag index som rätt platta.. Får kika på den med lupp.. Hur kommer det sig att visarna har mer patina än tavlan tror du?

Det är lite svårt att se med glaset i vägen. Är dock ingen expert på det där.

1680%20Red-3.08milSN,III71-RichardNYC-1.jpg


Vet inte varför visarna har mer patina. De matchar ju inte alltid, men det kan bero på olika saker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu var jag stressade sist jag kollade på den men då upplevde jag index som rätt platta.. Får kika på den med lupp.. Hur kommer det sig att visarna har mer patina än tavlan tror du?
Beror helt på fall till fall, men då det inte är samma batch lysmassa är det naturligt att de åldras olika. Men det kan även betyda att de är olika gamla, eller att lysmassan är avtvättad.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok! Är det vanligt att man tvättat dem? O vad gör det i så fall på värdet?
Vad jag vet är det ovanligt. Om man gör så applicerar man oftast ny lysmassa. Då det sitter mycket värde i tavlan på en rödsub påverkar det en hel del, men hur mycket vet jag inte. Har dålig koll på modellen.
 

Totte

Panerai
Det är lite svårt att se med glaset i vägen. Är dock ingen expert på det där.

1680%20Red-3.08milSN,III71-RichardNYC-1.jpg


Vet inte varför visarna har mer patina. De matchar ju inte alltid, men det kan bero på olika saker.
Kanske kan be urmakaren plocka ut verket så man kan titta närmare på tavlan och bedöma index-höjden? Om det inte räcker med att kika med lupp genom plexit vill säga.
 
varför inte bara be säljaren säga vad han vill ha för den och utgå från det, känns jobbigt om du som köpare ska sitta och försöka värdera den åt säljaren...
 

Ricrob

Patek
Tjäna!

Jag är väldigt novis på vintage och Rolex-djungeln men det är ett par saker som jag såg och tänker att du kan uppmärksamma lite vid ytterligare kontroll.

Dels så ser det ut som att det tittar fram lite vit färg under det röda på det sista R'ets framben och dels så ser det ut som att det undre kronskyddet är rejält mycket mer nedpolerat än det övre.

Bara reflexioner som du kan kolla lite extra på som sagt. Lycka till!
 

Totte

Panerai
varför inte bara be säljaren säga vad han vill ha för den och utgå från det, känns jobbigt om du som köpare ska sitta och försöka värdera den åt säljaren...
Han borde ju vilja ha så mycket som möjligt men urmakaren sa att säljaren inte sagt något pris.. Han vill "byta upp sig" till en safirglas-Sub. Verkar vara en pragmatisk man.
 

Totte

Panerai
Tjäna!

Jag är väldigt novis på vintage och Rolex-djungeln men det är ett par saker som jag såg och tänker att du kan uppmärksamma lite vid ytterligare kontroll.

Dels så ser det ut som att det tittar fram lite vit färg under det röda på det sista R'ets framben och dels så ser det ut som att det undre kronskyddet är rejält mycket mer nedpolerat än det övre.

Bara reflexioner som du kan kolla lite extra på som sagt. Lycka till!
Tack för observationerna! Angående texten har jag läst mig till att fram tom mark 4 tavlan trycktes det röda över vitt för att det skulle framträda ordentligt och att det alltid finns lite misspass.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tjäna!

Jag är väldigt novis på vintage och Rolex-djungeln men det är ett par saker som jag såg och tänker att du kan uppmärksamma lite vid ytterligare kontroll.

Dels så ser det ut som att det tittar fram lite vit färg under det röda på det sista R'ets framben och dels så ser det ut som att det undre kronskyddet är rejält mycket mer nedpolerat än det övre.

Bara reflexioner som du kan kolla lite extra på som sagt. Lycka till!

Red on white är helt korrekt på en IV och IOM att de handpolerades är det inte ovanligt att det finns osymmetriska avvikelser.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Tjäna!

Jag är väldigt novis på vintage och Rolex-djungeln men det är ett par saker som jag såg och tänker att du kan uppmärksamma lite vid ytterligare kontroll.

Dels så ser det ut som att det tittar fram lite vit färg under det röda på det sista R'ets framben och dels så ser det ut som att det undre kronskyddet är rejält mycket mer nedpolerat än det övre.

Bara reflexioner som du kan kolla lite extra på som sagt. Lycka till!


Ja, nedre kronskyddet ser inte bra ut. Frågan är om JAG hade kunnat leva med det, troligen inte.
Hade jag velat ha en red-sub hade jag köpt en annan, hade jag velat göra ett kap hade jag köpt en annan om inte denna är riktigt riktigt billig. Hade nog sovit bättre med en "vanlig" 1680 i bra skick på armen än denna och vad kostar en "vanlig"? 40 papp i fint skick?
 

Ricrob

Patek
Red on white är helt korrekt på en IV och IOM att de handpolerades är det inte ovanligt att det finns osymmetriska avvikelser.
Ja, så mycket känner jag faktiskt till och noteringen var inte för att misstänka fejk, utan bara att det är ett "skönhetsfel" som jag gärna skulle ta ställning till innan köp och inte upptäcka efter.
 
Topp