Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Röd Sub

Diskussion i 'Vintage' startad av Karl T Svensson, 5 juni 2013.

1. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Hej jag har precis fastnat i klockträsket. Har i dagsläget en Hublot Big Bang men ska skaffa mig ytterligare en klocka. Funderar lite på en röd sub. Vad har ni visa män för råd att gå en novis? Vad gör jag tänka på? Vad e ett bra pris?

Såg denna på blocket:
    http://www.blocket.se/vi/47133223.htm

Vad tror ni om den?

Tacksam för hjälp

Tack på förhand

Karl

2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Hej och välkommen! Är ingen Rolexexpert, men någon form av hjälp borde du kunna få här av andra mer kunniga. Den kanske t.o.m. var så intressant prissatt, så andra rent av lagt bud på den nu, med tanke på hur tyst denna tråd blev... ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

På en dyr klocka är boett och tavla/visare allt. På min telefon var det omöjligt att se detaljer på tavlan men boetten gjorde den helt ointressant. Tokpolerad är mitt utlåtande av det jag kunde se.

4. JS

JS Friends of KS

5. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Tack för hjälpen! Tacksam till tusen :)

Efter att ha läst länkarna så känns lite risky att köpa RED. Känns som dokumentation är viktigt. Tror blocket e nog fel forum för köp av sådan klocka. Vintage är härligt och spännande men kanske bättre att köpa sig en vanlig sub istället och vara nöjd med den.

6. JS

JS Friends of KS

Klart du kan köpa en röd subba - men läs på innan och (som du säger) köp av en känd/ansedd säljare så ska du se att det ska gå bra. Ha lite tålamod och glöm inte att jakten är halva nöjet

7. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

:), ja läsning och jakten är som ni säger halva nöjet. Får se vad som händer och fötter

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...hehe..."perfekt skick", inga fel på supelativerna iaf... fortsätt leta Karl...

9. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

10. JS

JS Friends of KS

Tyckte luggarna såg lite smala ut på vissa av bilderna, dvs den har nog blivit polerad ett antal gånger

Målarn gillar detta.
  11. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jo där var det polerat alltid. Nån av luggarna såg riktigt trist ut!

12. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Båda är väldigt polerade.

Jämför med denna boetten:

Bilderna är kanske inte jättebra..

Hardy och Målarn gillar detta.
  13. Per

Per Björklövens finest

Kolla på kronskydden, tjckleken på luggarna och framförallt formen på boetten. Jämför med tex dessa:

En klocka i fint skick kostar alltid mer än en i average eller risigt skick. Tips från en som gått på nitar och hellre handlat billigt än bra är att läsa på, ha tålamod och spendera lite, lite mer än du initialt tänkt. I det långa loppet så kommer du att bli gladare av detta.

14. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Lyssna på Per han är nogsam och kunnig.

15. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Jag bugar och bockar för hjälpen av alla kunniga här på forumet. Kan inte annat än att hålla med att det är bättre att lägga en extra slant och bli 100% nöjd än att köpa ett "fynd" som visar sig inte vara det "fynd" man kanske trodde. Sub Röd är en härlig och spännande klocka så jakten fortsätter :)

16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tudor Snowflake är också en spännande klocka som gör mindre hål i plånboken :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

17. ZQT

ZQT The Banker

Finns många klockor som är spännande och gör mindre hål än 1680 red men nu var det ju den som diskuterades och inga andra.

18. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Ja, köp tre eller fyra snowflakes istället...

19. morrism

morrism Friends of KS

Finns en red hos drwatch

20. morrism

morrism Friends of KS

21. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Surpuppa ;)

22. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Nu surfar jag i mobilen och ser lite kasst men visst har denna bättre boett än den vi såg tidigare? Tycker lugsen ser mycket tjockare ut!?

23. JS

JS Friends of KS

Jo jag tycker luggarna ser bättre ut på denna, helt klart

24. ZQT

ZQT The Banker

Haha konstruktivt.....

Hur tänker du? Röd rub diskuteras ju.

25. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Svävade ut lite och slog ett slag för Tudor :) Mögel som mögel... ;)

26. JS

JS Friends of KS

Mr Scara har inte helt fel, för en i sammanhanget billig peng kan man få chansen att bekanta sig med en plexi-sub. Jag köpte en flinga just för att testa det "billigt".

Jag gillade charmen i modellen och tycker kombon av plexi och matt tavla med målade index var råmysig. Men jag köpte ju Flingan för att den var kusin till en 1680. Och som så många gånger förr ville jag egentligen ha något annat, dvs en 1680 (samma som när jag köpte en Speedmaster, ville ha en Daytona egentligen...). Så efter ett tag bytte jag upp mig till just en sån

Summa summarum - det kan vara vettigt att köpa ett billigare alternativ för att prova på en modell - man brukar få tillbaka pengarna igen vid en försäljning. Kan ju kännas bra att ha provat lite innan man kliver på det större och dyrare köpet. Kanske inte helt logiskt för alla, men blivit så för mig...

easy rider och Rber gillar detta.
  27. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Tudor är det inget fel på men tyvärr ointressant för min del. Vad tycker ni om den röde hos Dr Watch, ser den vettig ut. Är priset vettigt? Känner inte till Dr Watch, vågar man handla av honom? Många frågor nu...

28. JS

JS Friends of KS

Min 1680 sub ovan är köpt hos honom

29. vekktah

vekktah Borgare

Inga problem med doktorn, han är cool och bra att ha och göra med. Speciellt om det gäller rent köp.

30. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Det finns många som inte är nöjda med honom.