• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Röd Submariner

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Röd text innebär ett begränsat antal som tillverkades under kort tid. Därför dyrare än vanligt.
All vintage är begränsat men den röda submariners raritet är väl sådär. Det finns ju data som tyder på produktionsspann som sträcker sig mellan - 66 till så sent som 79 även om - 73 verkar vara det som är vedertaget. Tror jag har läst nånstans att 40% av alla 1680 ska vara röda:)
 

Perz

Omega
All vintage är begränsat men den röda submariners raritet är väl sådär. Det finns ju data som tyder på produktionsspann som sträcker sig mellan - 66 till så sent som 79 även om - 73 verkar vara det som är vedertaget. Tror jag har läst nånstans att 40% av alla 1680 ska vara röda:)
Är det endast textfärgen som skiljer denna mot andra 1680, eller är det någon skillnad i urverk också?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
All vintage är begränsat men den röda submariners raritet är väl sådär. Det finns ju data som tyder på produktionsspann som sträcker sig mellan - 66 till så sent som 79 även om - 73 verkar vara det som är vedertaget. Tror jag har läst nånstans att 40% av alla 1680 ska vara röda:)
? Oavsett hur vanliga de är så är det ju premium.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men ursprungligen byttes väl de röda tavlor ut mot vita vid service? Många klarade sig säkert men man får ju inte intrycket att det är 40% av alla 1680 från den perioden som är rödingar idag. Värdet på rödingar har väl dessutom inneburit att man måste se upp med fixade tavlor. Nu börjar ju även 1680 med vita tavlor kosta huggorm så vinsten med att försöka ändra är väl inte lika stor.
 

A.J.

Panerai
Åh fy fan! Ärlighet varar längst men satan vad sugen man hade varit på förslaget "byta rätt av":woot:
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hur förklarar du skillnaden i pris då?
Den är estetiskt mer tilltalande. Alla som intresserar sig för vintage rolex drömmer förr eller senare om en röding.. Sen att det finns lite hype i det hela går ju inte att förneka:) Kombinera det med att de är mindre vanliga än den vita så...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
men back in the days så byttes den mot en vit?

Yes, har en app som jag kan rekommendera
image.png
image.png

Där står det att röd mot röd bytts under the " last decade" men lite osäker på exakt när boken skrevs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är estetiskt mer tilltalande. Alla som intresserar sig för vintage rolex drömmer förr eller senare om en röding.. Sen att det finns lite hype i det hela går ju inte att förneka:) Kombinera det med att de är mindre vanliga än den vita så...
Skitsnack. "Allt" med premium på detaljer på Rolex har med ovanligheten att göra. Meter first, red sub, Raul dial, lollipop what ever. Sen kan man ju intala sig att det är för färgen, men nej.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Skitsnack. "Allt" med premium på detaljer på Rolex har med ovanligheten att göra. Meter first, red sub, Raul dial, lollipop what ever. Sen kan man ju intala sig att det är för färgen, men nej.
Sa jag att ovanligheten inte spelar någon roll? Jag tror inte att det är det enda som spelar roll dock. Handen på hjärtat, vill du ha en rödsub kan du ha en i handen imorgon. Prova det med en rindt autavia... Lollipop är en fråga om estetiskt tilltalande lumeplot som är större än andra maxis. Meters first må kanske vara mer premium än serif dials osv men vetesjutton om det är mer premium än maxis numera och raildial på en 1665 är ju ändå lite coolare på nåt sätt. Radial dial samma sak, en radial 1675 är djävligt snyggt i min bok och kickar vanliga 1675or sen att de dessutom är lite ovanligare bidrar såklart det med till priset..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sa jag att ovanligheten inte spelar någon roll? Jag tror inte att det är det enda som spelar roll dock. Handen på hjärtat, vill du ha en rödsub kan du ha en i handen imorgon. Prova det med en rindt autavia... Lollipop är en fråga om estetiskt tilltalande lumeplot som är större än andra maxis. Meters first må kanske vara mer premium än serif dials osv men vetesjutton om det är mer premium än maxis numera och raildial på en 1665 är ju ändå lite coolare på nåt sätt. Radial dial samma sak, en radial 1675 är djävligt snyggt i min bok och kickar vanliga 1675or sen att de dessutom är lite ovanligare bidrar såklart det med till priset..
Bla bla bla. Det handlar om att intala sig själv varför man betalat dubbla priset mot en som är "standard" och det vet du! :D
 

poormans

Rolex
Numera byts röd mot röd, tror det är den som brukar benämnas mk VI
nej de röda service tavlorna är enligt hörsägen slut ifrån rolex, sen måste man ju skicka in en riktigt röd tavla för att få en röd service tavla hur många är beredda att göra det

tyckte den såg riktigt bra ut jämfört mot det senaste barnfind'et som var uppe här, bättre tavla, bättre boett, riktigt bra boett faktiskt och ghost insert vilket stämmer bra med de vita index på tavlan

säg till han att han får din sub och en massa deg ovanpå så är saken biff:D:D
 
Lite update.

Kollegan berättade att han köpte klockan 1976 för 1500 kr. Han fick den för halva nypriset då klockan hade sålts på en fredag men att köparen lämnat tillbaka klockan måndagen efter då denne ville ha en guldklocka istället. Kollegan var inne i butiken på tisdagen och fick då köpa den för 1500 kr om han tog den på plats. Butiken låg i Göteborg snett mittemot NK vilket borde betyda Bergströms Ur?

Klockan är servad men det var för länge sedan. Länken finns ej kvar då han slängde den för flera år sedan då den blivit för sliten!!

Han velar lite angående försäljning men vi har kommit överens om att Kaplans nog är en bra kanal för honom. Samtidigt påminde jag honom om att han faktiskt haft klockan i 40 år och att han nog skulle sakna den om han säljer den vilket han höll med om. Ett byte är alltså inte längre aktuellt vilket faktiskt känns som en bra grej.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lite update.

Kollegan berättade att han köpte klockan 1976 för 1500 kr. Han fick den för halva nypriset då klockan hade sålts på en fredag men att köparen lämnat tillbaka klockan måndagen efter då denne ville ha en guldklocka istället. Kollegan var inne i butiken på tisdagen och fick då köpa den för 1500 kr om han tog den på plats. Butiken låg i Göteborg snett mittemot NK vilket borde betyda Bergströms Ur?

Klockan är servad men det var för länge sedan. Länken finns ej kvar då han slängde den för flera år sedan då den blivit för sliten!!

Han velar lite angående försäljning men vi har kommit överens om att Kaplans nog är en bra kanal för honom. Samtidigt påminde jag honom om att han faktiskt haft klockan i 40 år och att han nog skulle sakna den om han säljer den vilket han höll med om. Ett byte är alltså inte längre aktuellt vilket faktiskt känns som en bra grej.

Fin story och han är nog väldigt tacksam att han har just dig som kollega :)
 

poormans

Rolex
Skitsnack. "Allt" med premium på detaljer på Rolex har med ovanligheten att göra. Meter first, red sub, Raul dial, lollipop what ever. Sen kan man ju intala sig att det är för färgen, men nej.

man kan ju försöka hitta en vettig lös, röd urtavla så förstår man varför hela klockan är dyrare än en vit
blev precis erbjuden en chippad, tvättad röd sub tavla för 1500 usd :eek::confused::arghh:
 

Ruben

Rolex
Lite update.

Kollegan berättade att han köpte klockan 1976 för 1500 kr. Han fick den för halva nypriset då klockan hade sålts på en fredag men att köparen lämnat tillbaka klockan måndagen efter då denne ville ha en guldklocka istället. Kollegan var inne i butiken på tisdagen och fick då köpa den för 1500 kr om han tog den på plats. Butiken låg i Göteborg snett mittemot NK vilket borde betyda Bergströms Ur?

Klockan är servad men det var för länge sedan. Länken finns ej kvar då han slängde den för flera år sedan då den blivit för sliten!!

Han velar lite angående försäljning men vi har kommit överens om att Kaplans nog är en bra kanal för honom. Samtidigt påminde jag honom om att han faktiskt haft klockan i 40 år och att han nog skulle sakna den om han säljer den vilket han höll med om. Ett byte är alltså inte längre aktuellt vilket faktiskt känns som en bra grej.
Du skulle gjort bytet direkt och bytt jobb.

Bergströms ur, ja. Övertala han att inte sälja den. Han har ju haft den i 40år, varför sälja nu?
 
Topp