• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rödsub på Kaplans

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2948/vara/1167346
Hittade denna på Kaplans.

Röd text som inte matchar någon referensbild jag hittar.
image.jpg

image.jpg

@Per )
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Uppenbarligen så är tavlan fake. Den har stängda sexor och den stämmer inte med en mk6. Utan att vara expert på något sätt så gillar jag inte boetten och gravyren som jag inte tycker stämmer med andra. Här har jag dock inte tillräcklig erfarenhet för att säga helt men iom tavlan är fake så börjar man lätt att tvivla på annat. Baklocket samma. När det gäller länk och ends så ser också de knasiga ut och hela helhetsintrycket av klockan gör att jag tvivlar. Oavsett om jag är knäpp eller ej gällande resten av delarna så är det uppenbart att tavlan är fel och därför borde Kaplans lyfta bort den. Om de nu inte vet något som jag inte vet. :)
 
Vid Sefinas pantbanksauktioner så tar Kaplans inget ansvar för vad det är. Det är Sefina som gör objektsbeskrivningen. Det var det svar jag fick för ett par veckor sedan då Rollen inte stämde.
 

_jonte

Patek
Uppenbarligen så är tavlan fake. Den har stängda sexor och den stämmer inte med en mk6. Utan att vara expert på något sätt så gillar jag inte boetten och gravyren som jag inte tycker stämmer med andra. Här har jag dock inte tillräcklig erfarenhet för att säga helt men iom tavlan är fake så börjar man lätt att tvivla på annat. Baklocket samma. När det gäller länk och ends så ser också de knasiga ut och hela helhetsintrycket av klockan gör att jag tvivlar. Oavsett om jag är knäpp eller ej gällande resten av delarna så är det uppenbart att tavlan är fel och därför borde Kaplans lyfta bort den. Om de nu inte vet något som jag inte vet. :)
Kan tillägga att länken är fake, och tycker med hela boetten med insert ser konstig ut. Så säkert allt utom verket som är fake..
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lite märkligt att Kaplans riskerar sitt varumärke på det här viset, det är ju inga dumskallar som jobbar på Kaplans så de borde ju vara kompetenta nog att kunna sålla bort den värsta skiten, särskilt i det dyrare segmentet.
När man handlar av Kaplans egna auktioner så brukar man kunna köpa till äkthetsintyg för några hundringar, gäller det även på pantauktionerna?
 

Heiki

Breitling
Det är ofta restaurerade urtavlor på Rolex som man inte har utförd riktigt av okunnighet, serie och ref. nummer verkar vara OK och det finns certifikat till klockan så det borde vara OK, tavlan bara drar ner värde på den mycket.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är ofta restaurerade urtavlor på Rolex som man inte har utförd riktigt av okunnighet, serie och ref. nummer verkar vara OK och det finns certifikat till klockan så det borde vara OK, tavlan bara drar ner värde på den mycket.
Vågar sätta en väldigt stor slant på att den där är fake och inte ommålad. Vad får dig att tro att serienummer och referens verkar vara OK? Gravyren ser för mig helt fel ut. Har du sett liknande korrekt?
 

Heiki

Breitling
Vågar sätta en väldigt stor slant på att den där är fake och inte ommålad. Vad får dig att tro att serienummer och referens verkar vara OK? Gravyren ser för mig helt fel ut. Har du sett liknande korrekt?
Har de certifikat på klockan med de nummer så ?? Här verkar vara lika många olika åsikter som det finns experter som ger kommentarer. Möjligtvis har man satt på AM tavla i stället för originalet som har blivit skadat.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har de certifikat på klockan med de nummer så ?? Här verkar vara lika många olika åsikter som det finns experter som ger kommentarer.
En papperslapp med nummer är inga större problem att förfalska alternativt att ta ett tomt cert och fylla i de nummer du vill. Men visst, jag ska inte svära på att den är fel mer än att jag tycker att den ser fel ut. Med en tavla som är förfalskad så är det iaf buyer beware som gäller om man kan se runt det och vill ha resten för 50k eller mer.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tavlan är inte riktig. Det ser ut att vara i princip samma klocka som den som Bergströms intygade som äkta åt Pantbanken i Malmö för en tid sedan. Den hade dock serial på 3.0xx och denna har 3.7xx. Gissningsvis kommer bägge klockorna från samma person som pantbelånat skitklockorna hos pantbanken. Undra hur många fler det finns på lager för att hämta ut gratis pengar på första bästa pantbank? :)

image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Om jag inte misstagit mig så har alla Feet First med stängda sexor lite vitt i röda submariner (Mk5 och Mk6).
Endast öppna sexor som är helt i rött (Mk4). Se nedan;
En sak är säker. Denna klocka är definitiv inte kosher.

EDIT: Verkar som att Mk4 också har lite vitt i "submariner"
Kaplans är helt i rött trots Feet First.

redsubversiondef.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har de certifikat på klockan med de nummer så ?? Här verkar vara lika många olika åsikter som det finns experter som ger kommentarer. Möjligtvis har man satt på AM tavla i stället för originalet som har blivit skadat.
Finns det många åsikter om tavlan? Finns väl ingen här som säger att den ser ut att vara äkta? En faketavla är en faketavla oavsett vad man kallar den. Det är knappast OK oavsett om man har papper på klockan eller inte. Bergströms i GBG har ju bevisligen precis godkänt en annan klocka som är ytterst tveksam.

Kaplans bör självklart bli upplysta om detta eftersom de riskerar att begå ett lagbrott.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om jag inte misstagit mig så har alla Feet First med stängda sexor lite vitt i röda submariner (Mk5 och Mk6).
Endast öppna sexor som är helt i rött (Mk4). Se nedan;
En sak är säker. Denna klocka är definitiv inte kosher.

EDIT: Verkar som att Mk4 också har lite vitt i "submariner"
Kaplans är helt i rött trots Feet First.

redsubversiondef.jpg
Enklare att bara konstatera att enbart en modell med feet first har stängda sexor och det är inte samma modell som vi diskuterar i tråden. :)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Har inte pantbanker och auktionshus några branschorganisationer? Om så är fallet bör man nog informera. Alla förlorar ju på fakes.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man betalar ju ändå 20% extra på priset, det största skälet till det för egen del är ju att jag ska slippa fundera över äktheten utan kunna lita på att det är äkta vara.
 
Topp