Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rabatt hos AD?

Diskussion i 'Diskussion' startad av jofo, 29 november 2014.

1. jofo
    Trådstartare

jofo Bonde

Mellan tummen och pekfingret vad kan man tänkas få för rabatt på en 116613lb hos AD här i Sverige?

2. Noami

Noami Friends of KS

3. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Rabatt är ingen självklarhet som många tror. Är du en förstagångsköpare kanske man inte skall rusa in och förvänta sig rabatt på en populär modell av rolexklockor. Bygg upp en god och långsiktig relation med en AD som du har förtroende för så kommer du säkert få din rabatt

Det kan faktiskt vara så att det är lång kö på just den klocka du vill ha.... Då kanske en god relation är mer värd en rabatten.

JMolin, Echo Delta, Urfunktion och 13 andra gillar detta.
  4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Compiss sammanfattar det hela bra. Jag skulle inte räkna med mer än 5% på en sådan klocka, och detta förutsatt att du uppträder bra, har en god relation till AD i fråga och är seriös och inte håller på och fiskar prisförslag från femton olika dealers. Ingen gillar när någon kommer inklampande och prutar vid första besöket i butiken. Som sagt, det är betydligt trevligare att ha en god relation med en eller flera AD's i stan än att ha 5000kr extra i plånboken. Att alltid känna sig välkommen när man egentligen bara vill komma in och klämma på klockor och snacka skit, titta på nyheter, diskutera service och dylikt och få allmänna tips och råd. Nu ska ju inte detta vara några problem över huvud taget hos någon seriös AD då vi alla är potentiella kunder och ska behandlas väl, men en lite mer personlig relation är aldrig fel, och det kan med stor sannolikhet löna sig även ekonomiskt i slutändan.

Ontopic för dig då - jag skulle gå in till Rob Engström och kolla läget. Var trevlig, visa att du är seriös, försök komma på något pris du tycker känns rimligt och lägg ett bud helt enkelt. Sen är det ju som sagt det här med kösituationen, är det kö är det svårt att få rabatt, då de säljer klockorna ändå så att säga.

JMolin, Urfunktion, Kim och 5 andra gillar detta.
  5. MJ24

MJ24 Friends of KS

Bra sammanfattning ovan, men kan lägga till:
    Får du ett bra erbjudande, var beredd att handla direkt!
    Inget...jag skall tänka på det och återkomma!

Är du inte seriös nog att ta erbjudandet när det kommer, vänta i så fall med att fråga till du känner dig redo!

JMolin, Dru, Rivalen och 8 andra gillar detta.
  6. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Mkt bra samanfattat!

Compiss gillar detta.
  7. philip.eldh

philip.eldh Bonde

Från:
    Malmö, Sweden

OT:
    Känns som ni behandlas så jäkla mycket bättre där uppe i huvudstaden. Har inget annat än blivit ,som bäst, behandlad med att jag kanske ska känna på klockor som passar "min" prisklass mer när jag skulle in och kolla på en Rolex Cellini eller en Breitling i övre prisklassen... inte första gången det verkar ha hänt här nere heller. Man vart ju förvånad hur bra de behandlade en i Köpenhamn när man var där och klämde på några klockor

Schmitza gillar detta.
  8. Mille79

Mille79 Trollungen

Jag säger pruta på även om du är förstagångsköpare. Ingen rabatt gå till nästa, finns många AD

Kallefreddan, jhm, stelah och 1 annan gillar detta.
  9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Du är ju å andra sidan lite av ett svin som inte verkar värdesätta personlig kontakt så mycket, så detta svar är föga förvånande.

Möjligt. Vissa försäljare hos vissa AD här (nymans) behandlar en som att man inte har råd bara för att man är ung och inte är klädd i kostym. Det är tråkigt att de tror att de kan förutse en ekonomisk situation hos en potentiell kund genom att endast döma på utseende. Oftast blir man bra bemött, stod hos Rob E med forumets favoritsäljare igår och talade vitguldssubbar och platina-DD's som om det vore den mest naturliga saken i världen. Det är så man vill bli bemött, avspänt och med en självklarhet att man verkligen är en potentiell kund.

JMolin, Målarn, paradis och 5 andra gillar detta.
  10. philip.eldh

philip.eldh Bonde

Från:
    Malmö, Sweden

Precis, Malmö-försäljarna har inte riktigt förstått detta. Det hade ju gjort att jag hade hellre köpt min nästa klocka hos dom istället för att ta en 20 min över sundet och betala någon tusenlapp extra för bra service vilket det helt klart är värt. Får ta och besöka Rob E nästa gång jag har vägarna förbi

jhm och Apansson gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fick du inte upp de 111 andra trådarna om detta när du sökte på rabatt, eller pruta?

aosehus, Omen, China och 3 andra gillar detta.
  12. Mille79

Mille79 Trollungen

13. Mille79

Mille79 Trollungen

Men lilla apan, klättra tillbaks där du kom ifrån

Kallefreddan och Sten gillar detta.
  14. Hugii

Hugii Biskop

Jag tycker att du skall minst 40%... (vad hjälper det egentligen vad vi tycker här).... som yonsson påpekade så finns det nog minst 111 trådar om det..
    Du får mer info om du söker upp trådarna och läser igenom de...

Btw välkommen hit...

15. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Prutmöjlighet begränsas av tillgång på klocka samt AD. Om du inte får rätt pris hos Rob på en Rolex så finns det bara en AD till att fråga i Stockholm, vad det gäller Panerai, AP, Vacheron så gäller samma sak. Det är bara pump and dump klockor som finns hos otaliga AD:s. Det är bara troll och idioter som hävdar att möjligheterna är obegränsade. Ge ett seriöst bud men det skall vara vettigt och ingen fantasi. Är det kö och du är ny kund så förvänta dig nada och var glad för fem procent. Är det ett märke och model som är hyllvärmare kan rabatten vara bättre. En Breitling eller AP säljs mycket sällan till fullpris en Patek 5711 nästan alltid precis som en Daytona. Rent generellt säger beg priserna mycket om prutmånen.

JMolin, Portofino, vikgul och 8 andra gillar detta.
  16. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Tycker bara din inställning är så jäkla tråkig. Du befinner dig på ett entusiastforum där kanske landets bästa AD för Rolex och flertalet andra populära märken är forumsponsor och bidrar med massor av bra evenemang och även förmånliga priser för oss aktiva medlemmar. Det är tråkigt att du ska förespråka att man bara ska gå in och häva ur sig och pruta, och om det inte går bara gå vidare till nästa. Ja, jag vet att du inte smutskastat Rob E direkt, men av respekt för både Rob E och Nymans som vi talar om i detta fallet(Stockholm är väl enda staden med två Rolex-AD's?) så anser jag att approachen att vara trevlig och försöka bygga upp en bra kontakt är mer värd än ett par extra tusenlappar i plånboken. Min personliga åsikt - men jag vill understryka att vi befinner oss på ett nördforum och inte på ett prut/snabba deals-forum.

JMolin, Fourvière, xmb216bc och 17 andra gillar detta.
  17. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Man vinner mest på att vara trevlig och lägga ett seriöst bud. Har handlat både av Rob E och Nymans och alltid blivit bra bemött. Hur kul är det för Rob E och Nymans när folk kommer in och klämmer på en klocka för att sedan köpa den utomlands. Sedan kommer dom in med sin nyköpta klocka för att korta länken och gnäller för några hundralappar.

JMolin, Rivalen, Kim och 6 andra gillar detta.
  18. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö

Bergströms i malmö har en jäkla stel attityd till folk som skriker "jag är sten tät" ...
    Gick in på klarlunds i köpenhamn idag , fjällräven jacka å joggingskor å satt och snacka å pilla som aldrig förr och fick ett toppen bemötande!!!

En stor tumme upp för danska klarlunds !

philip.eldh och JaTack gillar detta.
  19. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Menade mest att du måste se stentät ut för att få bra bemötande på bergströms ! Haha

philip.eldh gillar detta.
  20. Mille79

Mille79 Trollungen

Jag har respekt för din åsikt men man förlorar inget på att pruta och få bästa pris.

Kallefreddan, jhm och SFS gillar detta.
  21. Spencer

Tror du missar vad apan skriver, han anser att man skall och kan pruta. MEN det finns en distinktion mellan att pruta på ett trevligt sätt och vara dum. Självklart vill man ha bästa pris, men bästa pris för ny kund är helt annan än bästa pris för lojal kund.

JMolin, Mr.Carrera, SFS och 6 andra gillar detta.
  22. Mille79

Mille79 Trollungen

Ja och min poäng var att man inte ska vara rädd för att pruta oavsett om man är föestagångsköpare eller vipkund. Kommer man inte överens om pris så kan man traska vidare till nästa AD (även utanför sthlm). Ser inget fel i det.

Kallefreddan och SFS gillar detta.
  23. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tror det största problemet med prutning på tex klockor är att köparen tror att man bara kan komma in, säga att man ska ha 30% rabatt och vara allmänt oskön. När jag var hos Rob sist så var det en lirare där och skulle köpa en Explorer. Han krävde att han skulle få den för samma pris han kunde köpa den från gråhandlate utomlands. Han fick 5% men avböjde. Stormade ut ur butiken irriterad.. Med den attityden får du aldrig ett bättre pris.

Och är som andra skriver i tråden, är du välkänd har du lättare att få rabatter. Men du kan inte komma in som förstagångsköpare och KRÄVA att dom ska sänka priset.

JMolin, Kim, ZQT och 5 andra gillar detta.
  24. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag var inne hos Rob och snackade om en viss klocka och de var mycket generösa med rabatten. Självklart var jag trevlig och gjorde ett seriöst intryck. Skulle mycket väl kunna att tänka mig att köpa klockan av dem när det är dags.

25. Spencer

Sade du att du var klocksnackare?

26. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hade lämnat in min 5513 för koll hos RobE för ca 2 månader sen.
    Fick mycket dåliga besked angående klockan, vilket fick mig att kontakta säljaren som gick med på att häva köpet.
    Jag kom kom in till RobE, riktigt deppig, för att hämta min 5513, packa den och returnera den direkt till säljaren.
    Väl där tänkte jag att det kunde vara kul att prova en SD 116600, och som tur var hade de en på lager.
    Jag frågade om priset, och fick ett bra erbjudande.
    Deppig som jag var p g a min katastrofalt dåliga 5513 som jag skulle returnera samma dag, slog jag till direkt på SD:n!
    Kändes mycket enklare att gå till postens företagscenter på Regeringsgatan med min 5513 när jag hade en helt sprillans SD i påsen, klar för uppackning så snart jag var tillbaka på hotellet!:)

Kändes fantastiskt att sitta på hotellet 20 min senare och pilla bort plasten på min nya SD!:D
    Som sagt, frågar man efter bästa pris, var i så fall beredd att handla direkt! image.jpg

JMolin, tgadler, Mauritz och 33 andra gillar detta.
  27. philip.eldh

philip.eldh Bonde

Från:
    Malmö, Sweden
    Jag var på stjernlund och fick samma fast med en RL Polo tröja och sletna jeans, supertrevlig och sambon fick också pröva en massa klockor, nya julklappen är tydligen en Zenith i roseguld med månfas.... där stack husbudgeten ;)

MariaE och yonsson gillar detta.
  28. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Nix. Hade faktiskt inte en tanke på att det kunde ha betydelse.

29. Spencer

Det har det.. Verkligen.

gruby, Apansson och Guskleto gillar detta.
  30. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Kan väl tillägga att det inte var någon av de mest populära modellerna så som Sub och Daytona i stål. F.ö. en mycket trevlig butik med mycket trevlig och kunnig personal.

Apansson och Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield