• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rabatt hos AD?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du någon uppfattning om ungefär hur många procent inköpspriset utgör av listpriset?
Vet ej men utgår från att du i så fall borde få minst 40% rabatt på SSen.
Alla förhandlar på olika sätt och vissa inte alls. Jag tänker att om du går på om att du vill ha rabatt på båda klockorna, på Rolexen eller på hela summan så blir det svårare att motivera än om du kollar på SSen och därefter säger : "Får jag denna till inköpspris så köper jag en Daytona för listpris också."

Men vad vet jag? Det blir ju en lek med siffror. Du kan ju lika gärna bestämma dig för vad som är OK för dig och tänka i rena 1000-lappar.
Alltså: Köper jag båda och får XXX-000 off så är jag nöjd. Eller 10% på Rollen och 25% på SSen. Eller vad du nu är nöjd med.
Det blir ju lite fjantigt men jag tänkte att om de är inställda på att du vill köpa en SS och du helt plötsligt säger att du vill ha en Rolex också så borde ju diskussionen bli levande. :D
 

mgm3

Omega
Paneristi
Wow vilka hårda tongångar i denna tråden. Mycket prestige kanske... Personligen förstår jag inte varför detta upprör så många. Om en AD har fantastisk personal så kommer de ha kunder oavsett om de ger 50% rabatt eller ej. Jag handlar till exempel inte av några AD:er i närområdet då jag anser att många har riktigt tråkig attityd, precis som det är generellt med service i Sverige. Men jag förstår helt klart de som bygger relationer med sina butiker och väljer att gå dit. Det är guld värt med bra relationer. Vilket också gör att man kan förhandla ganska hårt om pris. Ser absolut inget fel i att pruta som förstagångsköpare heller. Om säljaren tar illa upp av att en kund prutar kanske denna ska byta arbetsuppgifter.

Det är nämligen inget personligt. Men generellt skulle jag nog räkna med mellan 15-25% rabatt. Det jag absolut inte förstår är varför det skulle uppfattas som respektlöst att ställa olika butiker mot varandra. Det är definitionen av marknadsekonomi. Är man inte intresserad av att förhandla om pris så låter man bli. Det är ingen värdering man behöver lägga över på alla andra. Personligen anser jag det vara lite av jakten och tjusningen med en ny klocka att just jaga rätt på det bästa erbjudandet. Men alla är olika och tur är väl det.
 
Om du tänkt pruta på en helstål Rolex kring 100k så kommer du antagligen köra fast rätt fort, då det egentligen bara är två klockor som är där; Daytona eller DSSD. Båda dessa är det väldigt stor efterfrågan på och jag kan nästan lova att varken Krons eller Nymans kommer ge dig något mer än en symbolisk rabatt, säg 5% på dessa.
Dock så är detta inte fallet med två-tons modeller, så som 116713LN, 116613LN/LB, 116622 osv.

Ingen AD I Sthlm för Rolex tar längre emot beställningar på nya Daytonan, och väntetiden räknas vara kring två år med tanke på hur tilldelningen ser ut, så rabatt på den är mer eller mindre bara att glömma tyvärr.

En Sjöö Sandström är däremot nog inga större problem att få några procent mer på!
 
Senast ändrad:

TCB

Cartier
I mycket och stort så är rabatthetsen över för de auktoriserade Rolex-återförsäljarna. Nu handlar de mest om att kunna få fram klockorna. Jag tänker då närmast på stålmodellerna men även ex. submariner´s guld/stål m.fl som kan ha en leveranstid på ett halvt år.

Rolex kan nog i det avseendet bli som Patek. Ingen rabatt-klocka utan de som köper dem vet att de har betalat rätt och gjort en bra placering. Förr så gällde någon form av schablonprutning på alla Rolex-modeller. Många kunder förväntade sig 20-25% så fort de satte sin fot i butiken och frågade efter då självklart efter den bäst säljande stålmodellen. Det kunde man inte tillåta fortgå. Bra agerat av Rolex.
 

Mauritz

Rolex
Jag var inne hos Rob.E och skulle köpa en Perpetual 36 mm till min sambo i födelsedagspresent för drygt ett år sedan och jag tycker att jag är både trevlig hel och ren.
Efter att vi tittat på den modell jag skulle köpa så frågade jag lite försynt om man kunde göra något på priset och fick till svar, "nej det är priset som står som gäller" (det kunde jag acceptera) men "hen" skulle dubbel kolla och slet fram en lista och kollade och erbjöd sedan 100:- i rabatt :) bara att ta fram en lista var skrattretande.
Fick dock en känsla när jag fick erbjudandet om 100:- i rabatt och tackat nej att "hen" gjort bort sig för genom det bakre skynket stack en kille ut huvudet och tittade på "hen" och förvånat på mig, men då hade jag redan bestämt mig för att inte köpa någon klocka där oavsett rabatt eller inte.
Till saken hör att hade "hen" inte gjort bort sig och sagt att jag kunde på 100:- i rabatt så hade jag köpt den till listpriset men nu tyckte jag bara att det hela liknade en fars så jag valde lägga pengarna på annat håll där sedermera två klockor till köpts. Brukar tänka på denna händelse ibland och kan inte annat än garva.
Finns utrymme för rabatt så ge det om man känner att det eventuellt kan gynna kommande affärer eller att man vill sälja annars säg bara nej, men 100:- på en klocka på drygt 50k :) är i mina ögon lika med ett skämt som resulterar i att man vänder sig till någon annan handlare.
Ingen skugga skall falla över Rob. E dom är säkert jättebra i alla avseenden men denna gång gick det lite snett i mina ögon, vem vet kanske blir affär i framtiden ( då skall jag hälsa från K.S :) )

Fick sambon någon klocka då "yes" tre dagar senare hade hon sin första Rolex att lägga till sin Omega samling.

Så vad kan man säga om rabatt hos AD:n: Tror som det flesta sagt att gå in var trevlig och fråga om affär görs här och nu kan något göra på priset men man skall/bör inte räkna med rabatt men frågan är fri att ställas och i regel får man någon typ av deal om inte rabatt kanske gratis 1:a service vilket inte är helt fel.

Lycka till i jagandet...
 
Jag var inne hos Rob.E och skulle köpa en Perpetual 36 mm till min sambo i födelsedagspresent för drygt ett år sedan och jag tycker att jag är både trevlig hel och ren.
Efter att vi tittat på den modell jag skulle köpa så frågade jag lite försynt om man kunde göra något på priset och fick till svar, "nej det är priset som står som gäller" (det kunde jag acceptera) men "hen" skulle dubbel kolla och slet fram en lista och kollade och erbjöd sedan 100:- i rabatt :) bara att ta fram en lista var skrattretande.
Fick dock en känsla när jag fick erbjudandet om 100:- i rabatt och tackat nej att "hen" gjort bort sig för genom det bakre skynket stack en kille ut huvudet och tittade på "hen" och förvånat på mig, men då hade jag redan bestämt mig för att inte köpa någon klocka där oavsett rabatt eller inte.
Till saken hör att hade "hen" inte gjort bort sig och sagt att jag kunde på 100:- i rabatt så hade jag köpt den till listpriset men nu tyckte jag bara att det hela liknade en fars så jag valde lägga pengarna på annat håll där sedermera två klockor till köpts. Brukar tänka på denna händelse ibland och kan inte annat än garva.
Finns utrymme för rabatt så ge det om man känner att det eventuellt kan gynna kommande affärer eller att man vill sälja annars säg bara nej, men 100:- på en klocka på drygt 50k :) är i mina ögon lika med ett skämt som resulterar i att man vänder sig till någon annan handlare.
Ingen skugga skall falla över Rob. E dom är säkert jättebra i alla avseenden men denna gång gick det lite snett i mina ögon, vem vet kanske blir affär i framtiden ( då skall jag hälsa från K.S :) )

Fick sambon någon klocka då "yes" tre dagar senare hade hon sin första Rolex att lägga till sin Omega samling.

Så vad kan man säga om rabatt hos AD:n: Tror som det flesta sagt att gå in var trevlig och fråga om affär görs här och nu kan något göra på priset men man skall/bör inte räkna med rabatt men frågan är fri att ställas och i regel får man någon typ av deal om inte rabatt kanske gratis 1:a service vilket inte är helt fel.

Lycka till i jagandet...
Jag var också inne hos Rob för lite mer än ett år sedan och skulle köpa en OP 36. Kan säga så mycket som att min upplevelse skiljer sig väldigt mycket från din. Det blev affär och har köpt fler klockor där sedan dess.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag var inne hos Rob.E och skulle köpa en Perpetual 36 mm till min sambo i födelsedagspresent för drygt ett år sedan och jag tycker att jag är både trevlig hel och ren.
Efter att vi tittat på den modell jag skulle köpa så frågade jag lite försynt om man kunde göra något på priset och fick till svar, "nej det är priset som står som gäller" (det kunde jag acceptera) men "hen" skulle dubbel kolla och slet fram en lista och kollade och erbjöd sedan 100:- i rabatt :) bara att ta fram en lista var skrattretande.
Fick dock en känsla när jag fick erbjudandet om 100:- i rabatt och tackat nej att "hen" gjort bort sig för genom det bakre skynket stack en kille ut huvudet och tittade på "hen" och förvånat på mig, men då hade jag redan bestämt mig för att inte köpa någon klocka där oavsett rabatt eller inte.
Till saken hör att hade "hen" inte gjort bort sig och sagt att jag kunde på 100:- i rabatt så hade jag köpt den till listpriset men nu tyckte jag bara att det hela liknade en fars så jag valde lägga pengarna på annat håll där sedermera två klockor till köpts. Brukar tänka på denna händelse ibland och kan inte annat än garva.
Finns utrymme för rabatt så ge det om man känner att det eventuellt kan gynna kommande affärer eller att man vill sälja annars säg bara nej, men 100:- på en klocka på drygt 50k :) är i mina ögon lika med ett skämt som resulterar i att man vänder sig till någon annan handlare.
Ingen skugga skall falla över Rob. E dom är säkert jättebra i alla avseenden men denna gång gick det lite snett i mina ögon, vem vet kanske blir affär i framtiden ( då skall jag hälsa från K.S :) )

Fick sambon någon klocka då "yes" tre dagar senare hade hon sin första Rolex att lägga till sin Omega samling.

Så vad kan man säga om rabatt hos AD:n: Tror som det flesta sagt att gå in var trevlig och fråga om affär görs här och nu kan något göra på priset men man skall/bör inte räkna med rabatt men frågan är fri att ställas och i regel får man någon typ av deal om inte rabatt kanske gratis 1:a service vilket inte är helt fel.

Lycka till i jagandet...
Ha ha, jag tror jag kan läsa in situationen. Både du och hon borde ha reagerat på att 100 kr i rabatt är fel. Kanske X bakom skynket skulle tagit steget ut och hjälpt till. Jag köpte en Yacht-master på RobE där jag upplevde ett mycket avspänt professionellt och ändå intresserat bemötande. Det finns vissa, både på RobE och på Nymans, som jag försöker undvika, kanske är det ömsesidigt. Vi är lite komplicerade vi människor. Det blir fel ibland och ibland blir det fel varje gång.
 

Mauritz

Rolex
Ha ha, jag tror jag kan läsa in situationen. Både du och hon borde ha reagerat på att 100 kr i rabatt är fel. Kanske X bakom skynket skulle tagit steget ut och hjälpt till. Jag köpte en Yacht-master på RobE där jag upplevde ett mycket avspänt professionellt och ändå intresserat bemötande. Det finns vissa, både på RobE och på Nymans, som jag försöker undvika, kanske är det ömsesidigt. Vi är lite komplicerade vi människor. Det blir fel ibland och ibland blir det fel varje gång.
:)
Jo tack nog reagerade jag allt men med den responsen så svalnade mitt intresse att handla där ganska snabbt, det såg ut som X va på väg ut men då va det redan försent oavsett vad jag fått i rabatt. Brukar fråga en gång aldrig mer (tjata är inte riktigt min grej) och i och med att vi inte snacka någon "jätte dyr klocka" så hade jag inte räknat med någon jätte rabatt men 100:- :) va nästa oförskämt. 1:a servicen gratis hade vart ett kanon erbjudande eller bara hållit fast vid att det är priset på lappen som gäller. Tror också att det finns bra och mindre bra hos både Rob.E och Nymans och som sagt ibland blir det lite fel, men dom kommer säkert få en chans till fast närmst nu ligger Nymans..
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag försökte få ner priset lite hos AD ganska nyligen på ett märke som "ska" vara lätt att få rabatt på.
Klockan hade fel länk till modellen i butiken vilket säljaren inte kunde svara på varför. Jag hade pengarna redo och ville köpa klockan och visade det tydligt (dock missnöje med länken) och jag fick höra "Med tanke på att det inte är rätt länk och om vi pratar just detta butiksex, kan jag tänka mig gå ner en hundring eller två".

Håller med dig @Mauritz - det känns ganska oförskämt även om man inte ska kräva någon rabatt. Jag menar, det är bättre att inte ge någonting då.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag försökte få ner priset lite hos AD ganska nyligen på ett märke som "ska" vara lätt att få rabatt på.
Klockan hade fel länk till modellen i butiken vilket säljaren inte kunde svara på varför. Jag hade pengarna redo och ville köpa klockan och visade det tydligt (dock missnöje med länken) och jag fick höra "Med tanke på att det inte är rätt länk och om vi pratar just detta butiksex, kan jag tänka mig gå ner en hundring eller två".

Håller med dig @Mauritz - det känns ganska oförskämt även om man inte ska kräva någon rabatt. Jag menar, det är bättre att inte ge någonting då.
De kanske bytt ut personal, jag vet inte. När jag köpte min klocka på RobE tittade de också i en lista, även om det efter en stund kom in en person till i säljprocessen, den listan visade 12 %. Kanske blev du erbjuden 100% rabatt och tackade nej?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
De kanske bytt ut personal, jag vet inte. När jag köpte min klocka på RobE tittade de också i en lista, även om det efter en stund kom in en person till i säljprocessen, den listan visade 12 %. Kanske blev du erbjuden 100% rabatt och tackade nej?
Detta var i Göteborg, inte hos Rob.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Undrar varför rabatt ges så mycket mer sällan i Sverige än utomlands. Mindre marknad?
Konkurrens är normalt det bästa sättet för att pressa priser och utomlands finns det ofta fler aktörer så din analys är nog helt rätt.

Men det finns så klart undantag. Prutade själv på en klocka utomlands och efter 2-3 försök var säljaren inte i närheten av det pris jag fått i Sverige. Han tog sig för pannan och beklagade att han inte kunde matcha priset.
 
Topp