Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rabatt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pilot, 9 juni 2013.

1. Pilot
    Trådstartare

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Hej!

Hur ser ni på rabatter hos AD på deras listpriser?

Mvh

2. ZQT

ZQT The Banker

Beror på vad du är för kund och vad det är för dinka.

Målarn gillar detta.
  3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    10-15 procent är i regel mitt mål. Beror ju lite på vad och vart du ska handla med.

4. Bodén

Bodén Borgare

Hur prutar man egentligen hos en AD? Vad öppnar man med? Vill gärna handla min nästa klocka hos en AD men är inte riktigt sugen på att betala listpris.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

steevel gillar detta.
  5. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Ebjud hela betalningen i cash, var tydlig med att du vill slå till direkt och ta en mindre populär modell så lär det gå finemang. Eller bli vän med någon storkund till butiken.

6. Pilot
    Trådstartare

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Jag kommer köpa en IWC pilotmkronograf 3777-04.

7. steevel

steevel Torpare

Från:
    Stockholm
    När du säger cash, syftar du då på kontanter? Skulle det spela roll hos t. ex. Rob Engström?

8. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Jag antar att även Rob får betala 3-5% till kortföretagen. Så det spelar säkert en viss roll.

9. alfgren

alfgren Biskop

3-5% är det främst på kreditkort. Kontokort betydligt lägre. Vissa handlare, lite beroende på hur stora de är, har också fastpris per transaktion. Kanske ovanligt i klockbranschen dock.

10. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Tror också att dom inte har fastpris då dom troligvis har ganska få transaktioner om man jämför med ICA Maxi eller Pressbyrån... Jag har samma fråga. Vill ju köpa en Tudor Black Bay. Dom saluförs ju av Bergströms I Göteborg. Vad kan jag "räkna" med för rabatt? Kan man få ner priset 10% elleR?

Fifflio gillar detta.
  11. hook

hook I'm user not a dealer!

När jag köpt hos AD har jag alltid satt in pengar på BankGiro för att de ska slippa avgifter...är precis som vi de flesta större affärer att ju mer trogen desto mer premieras man.

12. Pilot
    Trådstartare

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Vad fick du ge för din 377701a? Köpte du den i swe?
    Mvh

13. Jomppe

Jomppe Bonde

Från:
    Knivsta
    På länk vet jag av egen erfarenhet att den går att få för 25k på Bergströms. Listpriset är väl ca 28k om jag inte minns fel.
    /Jomppe

14. alfgren

alfgren Biskop

43k. Köpt hos "gråhandlare" i Sverige.

15. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    3-5% på kortbetalningar? Hahaha, då har handlarna i sin tur förhandlat jävligt dåligt med sina banker...

AndyK, Gavve, Målarn och 4 andra gillar detta.
  16. Henrik A

Henrik A Bonde

Enligt en känd urbutik i Stockholm är marginalerna dåliga på Tudor, eller i alla fall på Black Bay som jag nyligen frågade om. Ca 4% kunde de ge, jämfört med 10% på Omega. Då var jag en okänd kund som bara ställde en försiktig fråga i samband med att jag tittade på några klockor.

17. Per

Per Björklövens finest

Gråhandlarpriserna brukar vara en bra indikator på vad man kan deala fram. Sen om man når dit eller inte handlar om butiken tror det är värt att ge dig den rabatten.

Generellt så ska man nog ha betalat ganska mycket för mycket ett par gånger för att kunna få en duglig rabatt.

Icaras gillar detta.
  18. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm
    Ju fler klockor du köper hos samma AD desto bättre rabatt får du. Första köpet jag skulle göra var jag lite skeptisk inför. Att pruta på en ny vara i en fin butik fanns inte i min värld, men efter att ha läst på diverse forum insåg jag att det är lite av en regel att pruta, så jag sa att jag var intresserad men att det berodde på priset. Utan minsta tvekan sprang han iväg och skulle se vad han kunde göra och vips fick jag cirka 10% rabatt. Nu efter några år behöver jag inte fråga utan får en ganska saftig rabatt från start :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

19. ZQT

ZQT The Banker

Nä inga 3-5% här inte... Men det kan mycket väl vara en procentsats för kreditkorten. Vanliga kontokort är ju mellan typ 0,8-2 SEK per transaktion.

20. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Beror helt på vad man kommit överens om.

21. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    Har för mig att VISA och Mastercard kostade långt under 1% och AmEx och Diners 1,25-2,00%, när jag jobbade i butik. Så en kortbetalning ska inte påverka prisförhandlingen (iaf inte med betalkort).

22. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    På väldigt små belopp (<100 SEK) kanske...

23. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Sen ska man ju ha klart för sig att AD inte kan ta emot hur mycket kontanter som helst då bankerna vid insättning gärna vill veta var ifrån pengarna ursprungligen kommer. Så det lär nog inte bli enklare att pruta bara för att man betalar kontant, inte i Sverige iaf.

24. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    När man gör in insättning från butik kan du i stort sett sätta in hur mycket som helst, OK kanske inte hur mycket som helst, men nästan.
    Har dock varit med om att göra insättningar av dagskassor på långt över 200 kkr, när det varit kampanjer och annat. Ingen på banken har frågat vart pengarna kommer ifrån.

25. Porsan

Från:
    De sju haven...
    I klocksammanhang är inte 200k speciellt mycket.

26. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    Tror dock att handlarna hellre ser att man betalar med kort eller postväxlar än kontanter. Speciellt när det gäller stora summor. Speciellt små butiker är inte roade av att ha mycket kontanter i butiken.

27. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    Inte inom dagligvaruhandeln heller. Tror dock att en större ICA-butik sätter in väldigt stora summer till jul och påsk.

28. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Ja och det är en kontant tät bransch och lite annat än en butik som säljer lyxvaror skulle jag vilja påstå.

29. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    Jag jobbade inom hemelektronikbranschen, där betalade de flesta med kort eller avbetalning. Men det fanns de som ville betala kontant också, stora summor. Aldrig några frågor från banken... Banken kan ju inte se hur många inslag butiken har i kassan, det kan ju vara allt från 1 till 2000 på en dag, beroende på bransch.

Det var oftare frågor från bankerna när det var stora inköp på kort. Då fick man vackert ringa upp banken och så fick kunden svara på en massa kontrollfrågor om allt mellan himmel och jord. Sen gick det bra att trycka igenom köpet efter det.

30. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Om någon betalar stora summor kontant i butik så kan man träffas av lagen om penningtvätt.

Mårtenssons ur Brookfield