• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rabatt?

Bodén

Panerai
Hur prutar man egentligen hos en AD? Vad öppnar man med? Vill gärna handla min nästa klocka hos en AD men är inte riktigt sugen på att betala listpris.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Ebjud hela betalningen i cash, var tydlig med att du vill slå till direkt och ta en mindre populär modell så lär det gå finemang. Eller bli vän med någon storkund till butiken.
 

steevel

Breitling
Ebjud hela betalningen i cash, var tydlig med att du vill slå till direkt och ta en mindre populär modell så lär det gå finemang. Eller bli vän med någon storkund till butiken.
När du säger cash, syftar du då på kontanter? Skulle det spela roll hos t. ex. Rob Engström?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
3-5% är det främst på kreditkort. Kontokort betydligt lägre. Vissa handlare, lite beroende på hur stora de är, har också fastpris per transaktion. Kanske ovanligt i klockbranschen dock.
 

TKVF

Panerai
3-5% är det främst på kreditkort. Kontokort betydligt lägre. Vissa handlare, lite beroende på hur stora de är, har också fastpris per transaktion. Kanske ovanligt i klockbranschen dock.
Tror också att dom inte har fastpris då dom troligvis har ganska få transaktioner om man jämför med ICA Maxi eller Pressbyrån... Jag har samma fråga. Vill ju köpa en Tudor Black Bay. Dom saluförs ju av Bergströms I Göteborg. Vad kan jag "räkna" med för rabatt? Kan man få ner priset 10% elleR?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
När jag köpt hos AD har jag alltid satt in pengar på BankGiro för att de ska slippa avgifter...är precis som vi de flesta större affärer att ju mer trogen desto mer premieras man.
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Tror också att dom inte har fastpris då dom troligvis har ganska få transaktioner om man jämför med ICA Maxi eller Pressbyrån... Jag har samma fråga. Vill ju köpa en Tudor Black Bay. Dom saluförs ju av Bergströms I Göteborg. Vad kan jag "räkna" med för rabatt? Kan man få ner priset 10% elleR?

På länk vet jag av egen erfarenhet att den går att få för 25k på Bergströms. Listpriset är väl ca 28k om jag inte minns fel.
/Jomppe
 

Henrik A

Omega
Vill ju köpa en Tudor Black Bay. Dom saluförs ju av Bergströms I Göteborg. Vad kan jag "räkna" med för rabatt? Kan man få ner priset 10% elleR?
Enligt en känd urbutik i Stockholm är marginalerna dåliga på Tudor, eller i alla fall på Black Bay som jag nyligen frågade om. Ca 4% kunde de ge, jämfört med 10% på Omega. Då var jag en okänd kund som bara ställde en försiktig fråga i samband med att jag tittade på några klockor.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gråhandlarpriserna brukar vara en bra indikator på vad man kan deala fram. Sen om man når dit eller inte handlar om butiken tror det är värt att ge dig den rabatten.

Generellt så ska man nog ha betalat ganska mycket för mycket ett par gånger för att kunna få en duglig rabatt.
 

Ajax

Omega
Ju fler klockor du köper hos samma AD desto bättre rabatt får du. Första köpet jag skulle göra var jag lite skeptisk inför. Att pruta på en ny vara i en fin butik fanns inte i min värld, men efter att ha läst på diverse forum insåg jag att det är lite av en regel att pruta, så jag sa att jag var intresserad men att det berodde på priset. Utan minsta tvekan sprang han iväg och skulle se vad han kunde göra och vips fick jag cirka 10% rabatt. Nu efter några år behöver jag inte fråga utan får en ganska saftig rabatt från start :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
3-5% på kortbetalningar? Hahaha, då har handlarna i sin tur förhandlat jävligt dåligt med sina banker...


Nä inga 3-5% här inte... Men det kan mycket väl vara en procentsats för kreditkorten. Vanliga kontokort är ju mellan typ 0,8-2 SEK per transaktion.
 

AndyK

Cartier
3-5% på kortbetalningar? Hahaha, då har handlarna i sin tur förhandlat jävligt dåligt med sina banker...
Har för mig att VISA och Mastercard kostade långt under 1% och AmEx och Diners 1,25-2,00%, när jag jobbade i butik. Så en kortbetalning ska inte påverka prisförhandlingen (iaf inte med betalkort).
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Sen ska man ju ha klart för sig att AD inte kan ta emot hur mycket kontanter som helst då bankerna vid insättning gärna vill veta var ifrån pengarna ursprungligen kommer. Så det lär nog inte bli enklare att pruta bara för att man betalar kontant, inte i Sverige iaf.
 

AndyK

Cartier
Sen ska man ju ha klart för sig att AD inte kan ta emot hur mycket kontanter som helst då bankerna vid insättning gärna vill veta var ifrån pengarna ursprungligen kommer. Så det lär nog inte bli enklare att pruta bara för att man betalar kontant, inte i Sverige iaf.

När man gör in insättning från butik kan du i stort sett sätta in hur mycket som helst, OK kanske inte hur mycket som helst, men nästan.
Har dock varit med om att göra insättningar av dagskassor på långt över 200 kkr, när det varit kampanjer och annat. Ingen på banken har frågat vart pengarna kommer ifrån.
 

AndyK

Cartier
Tror dock att handlarna hellre ser att man betalar med kort eller postväxlar än kontanter. Speciellt när det gäller stora summor. Speciellt små butiker är inte roade av att ha mycket kontanter i butiken.
 

AndyK

Cartier
Ja och det är en kontant tät bransch och lite annat än en butik som säljer lyxvaror skulle jag vilja påstå.

Jag jobbade inom hemelektronikbranschen, där betalade de flesta med kort eller avbetalning. Men det fanns de som ville betala kontant också, stora summor. Aldrig några frågor från banken... Banken kan ju inte se hur många inslag butiken har i kassan, det kan ju vara allt från 1 till 2000 på en dag, beroende på bransch.

Det var oftare frågor från bankerna när det var stora inköp på kort. Då fick man vackert ringa upp banken och så fick kunden svara på en massa kontrollfrågor om allt mellan himmel och jord. Sen gick det bra att trycka igenom köpet efter det.
 
Topp