Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Radiokontrollerade analoga armbandsur?

Diskussion i 'Diskussion' startad av CuslonGodibb, 7 september 2014.

1. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Gott klockfolk - - -

Jag trivs bra här! Är fortfarande upptagen med att läsa igenom mängder med intressanta trådar - - - Dessutom använder jag gärna YouTube för att få en uppfattning av hur olika klockmodeller ser ut. Till övervägande delen är jag intresserad av mekaniska urverk, allra helst manuella, men - som flera här har sagt - jag har kanske nått den "mognad" som gör att jag inte längre fnyser lika högljutt åt batteridrivna klockor som jag brukade göra.

Jag är grymt imponerad av hur bra koll ni tycks ha på den uppsjö av modeller som finns och framför allt hur ni lyckas HITTA de enskilda klockmodellerna! Därför har jag en nyfiken fråga:

Hur ser det ut när det gäller radiokontrollerade analoga armbandsur? Jag såg någon sådan modell på YouTube, Eco-Drive, tror jag, och tänkte att det säkert måste finnas fler - - - Finns här någon som har erfarenhet av sådana armbandsur? Funkar de bra? Här där jag bor är det nog lite si och så med mottagningen - fast jag har två radiokontrollerade digitala "väckarklockor" som jag ställer övriga klockor efter. Digitalur på armen skulle jag i dagsläget möjligen kunna bära under pistolhot eller så, för jag tycker inte det passar mig, men analoga klockor är jag bättre kompis med. Om man vill bli radiokontrollerad, vad ska man ha på handleden då?

Ber om ursäkt om en sådan här tråd redan finns! Jag försökte söka efter en men hittade ingen - - -

/ CuslonGodibb

Icaras gillar detta.
  2. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Eco-Drive betyder att den laddas av ljus, allra helst solen.

Finns en uppsjö av radiocontrolled klockor, jag hade en Citizen för länge sedan, funkade riktigt bra.

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Junghans har också.

4. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Junghans, Citizen, Seiko är väl de mest kända som påtalats här tidigare...
    Sen finns det flertalet mindre märken som erbjuder denna typ av klocka.

[​IMG]Casio,

Icaras och jabla gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Provade denna för någon dag sedan. 44-45mm, så lite stor, men mycket mindre än den förra versionen och nu även med kronograf. Satt riktigt gött och gummit var grymt! Radiokontrollerat funkar väl sådäääär. Fungerar inte överallt och måste vara nära fönster/ute när den synkar. GPS däremot, det är grejer det.

Seiko Astron ss015

Icaras gillar detta.
  6. JAkesson

JAkesson Bonde

Sprang på lite av detta för någon vecka sedan då en av mina indiska affärskontakter hade en Timex som synkade tid via radio. Hans var dessutom i stylen av full kalender etc,men hur jag än söker så hittar jag just inte den.

Sprang dock på denna sida:

https://www.firstclasswatches.co.uk/radio-controlled-watches.html

Citizen, Junghans, Bering. Verkar finnas en del Casio med men är mest digitala ser jag.

7. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Hur blir det när de inte funkar? Snurrar de hej vilt då och försöker synka fast det inte finns mottagning eller väntar de med att synka tills mottagningen är bra?

/ CuslonGodibb

8. yonsson

Från:
    GBG
    För ett bra svar får du kolla hemsidan, men jag tror den söker automatiskt 1 gång/dag eller manuellt (när man väljer. Får den ingen kontakt så fortsätter den som vanligt. Eller vad säger du klockodile ?

9. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Korrekt, den synkar när den får ljus på urtavlan samtidigt som det är vid samma tid som föregående dygn...annars fortsätter den som vanligt...

10. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Nackdelen med Astron är att de inte synkar så bra inomhus, förutom vid fönster...

11. yonsson

Från:
    GBG
    Det gör väl inte radiokontrollerade heller?

12. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Vet ej, saknar erfarenhet...

13. yonsson

Från:
    GBG
    Det är vad jag läst i alla fall. Vet att vissa områden har problem med täckning också. image.jpg

14. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Tack för alla svar. Radiokontrollerat känns som ett riskprojekt hemma hos mig, där mobiltelefonen kämpar för att få kontakt med omvärlden - - - Fast jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är lite häftigt med radiokontrollerade klockor ÄVEN om jag gillar "vintage"!

/ CuslonGodibb

15. ArneF

ArneF Friends of KS

Jag köpte en gul, radiokontrollerad Casio Wave Ceptoc i Malmö med 50 % rabatt för sju år sedan. En verklig skönhet! Sedan dess visar den alltid mindre än en sekund fel, alltid rätt datum, har koll på både sommartid och skotttår. Otroligt att den gått helt rätt i sju år! Men jag har bytt batteri två gånger. Jag har burit den alla dagar i sju år fram till för en månad sedan, då jag köpte en "riktig" klocka.

Jag lägger den på en byrå på kvällen och klockan två på natten kommer en signal från Tyskland, som styr klockan så den ställs in rätt. Den har fungerat alldeles perfekt i Malmö, Ludvika och på Västkusten, om det fungerar längre upp i landet vet jag inte.

klockodile och Camo00 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield