Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Radium Instruments

Diskussion i 'Diskussion' startad av Xalle, 14 september 2015.

1. Xalle
    Trådstartare

Xalle Friends of KS

image.jpg Halla som man säger i Norge. Var inne hos urmakare Sutterud här i Oslo och fick prova en lite speciell klocka som jag tänkte dela med mig av. Radium Instruments är ett norskt producerat micro märke startat av Thomas Malling 2013. Klockan var en idé som T.Malling fick när han regisserade sin film «Kommandør Treholt & ninjatroppen» för fyra år sedan. I skrivandets stund är projektet realiserat med tre klockor i samarbete med b.la urmakere Erik Sutterud som förövrigt är en hyvens kar!

Alla tre klockorna är på 42 mm med ett ETA6497 som utsprungligen användes som fickur. Pulsen är på 18 000 slag i timman och håller andan i 42/h innan man får starta hjärtat igen för hand. Urverket är ned sänkt i en aleminum boett med nyansen ifrån en mjölkkanna.
    image.jpg image.jpg
    Norges glasslogoen* är även graverat på tavlan och bakboetten.

*Norgesglass
    er et fellesnavn på glasskrukker for hermetisering, sylting og annen konservering. Krukken har gjenger, glasslokk, gummipakning og en gjenget aluminiumsring som skrus til og presser lokket fast ned mot pakningen og gjør krukken lufttett.
    image.jpg
    image.jpg
    Även armbandet har en historisk anknytning till Norge taget ifrån ryggsäcken Ludvig som användes under WW2 både av dom norska sabotørena och engelska SAS i Normandie lädret är ifrån 1940-1980 beroende på önskad nyans så här snackar vi vintage.
    image.jpg
    Ovan kan man även se det upphöjda plexiglaset som är tidsenligt
    för klockorna som har tillknytning till Tungtvannsaksjonen 28 februari 1943
    så självklart är det sexy plexi. Tavlan är förövrigt insperrerad av mellankrigstiden.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    (Alla bilder lånade ifrån www)

Skälv är jag en sucker för historia och köper ofta klockor utifrån detta. Jag gillar även micromärken som vågar gå sin egna väg med fanan högt!

Dock kommer jag dessvärre inte lägga in en beställning just nu men kanske i framtiden ;)

Allt väl, allt gott
    Xalle
    Säkert massa stavfel och annat skit, men sån är jag!

Senast ändrad: 14 september 2015
    Anders W, Equilibrium, Rozzy och 11 andra gillar detta.
  2. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Coola klockor och annorlunda idé!

3. Xalle
    Trådstartare

Xalle Friends of KS

Dom är väldigt lätta glömde jag skriva men det kanske man kunde ana med en boett i aleminum.

4. Dykarsjuk

Dykarsjuk Friends of KS

Från:
    Gbg
    Coola! Tyckte nog dom va rätt snygga också. Eller om det var bilderna som va snygga, ibland blir jag lurad att tro att nåt är snyggt om bara bilderna är tillräckligt bra...doh!

5. Sorubim

Sorubim Biskop

Coola ju! Skulle passa perfekt på handleden nu när Fallout 4 snart släpps. Klockorna ser ut som något som trillat ut från den spelvärlden. :cool::borg:

6. Kung Midas

Kung Midas Bonde

Rätt cool klocka, hur mycket skulle den kosta? Var det några inne av den som man kan se i verkligheten?

7. Xalle
    Trådstartare

Xalle Friends of KS

Dom säljs i dollar 2580$ säkert för att nå internationella kunder. Jag provade en demo klocka och alla sabotörer är slutsålda per idag!

8. Kung Midas

Kung Midas Bonde

Hoppla det var pris på den också... men demo inne så man kan kolla? Det var inte en som skulle säljas så man kan sticka å se?

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Jäkligt koola klockor, och hade de kostat ca $300 istället för $3000(!) så hade jag kanske köpt en...

Dykarsjuk och Aurum gillar detta.
  10. Xalle
    Trådstartare

Xalle Friends of KS

Som sagt detta är ett micromärke så jag har fullförstålse för priset! Jag tror det kostar mer än vad det smakar. Ja det är ett ETA i klockan men den diskussionen överlåter jag till någon annan kverulant ;)

11. Xalle
    Trådstartare

Xalle Friends of KS

Bor du i Oslo?

12. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Och precis där slutade det att vara roligt :D.
    För tjugofem lax vill jag ha något med lång historia, hur roligt det än låter med radium och mjölkkannor :woot:

13. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Dock en cool gimmick!

14. Xalle
    Trådstartare

Xalle Friends of KS

Jag trot det bara har producerats 9 ex av varje klocka eller nått liknade! Och dom alla är som sagt sålda. Kanske blir billigare i framtiden vem vet!?

ScubaKing gillar detta.
  15. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Jäkligt coola, skulle lätt testa en om inte dollars var några problem!

16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jäkligt balla. Hade köpt på en gång om priset varit lägre.

17. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Nää... Säljer det så gläds jag åt skaparna. Känns jävligt surdegskorvigt.

18. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Lite söta, men nja. Norge. Norrmän är svåra att ta seriöst tyvärr.

hooods och Xalle gillar detta.
  19. Kung Midas

Kung Midas Bonde

är runt i krokarna....

Equilibrium gillar detta.
  20. mega

mega Borgare

Ofyfan för aluminium mot huden. Gillar verkligen inte den metallen, vet inte varför.

Mårtenssons ur Brookfield