• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radium Instruments

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpg
Halla som man säger i Norge. Var inne hos urmakare Sutterud här i Oslo och fick prova en lite speciell klocka som jag tänkte dela med mig av. Radium Instruments är ett norskt producerat micro märke startat av Thomas Malling 2013. Klockan var en idé som T.Malling fick när han regisserade sin film «Kommandør Treholt & ninjatroppen» för fyra år sedan. I skrivandets stund är projektet realiserat med tre klockor i samarbete med b.la urmakere Erik Sutterud som förövrigt är en hyvens kar!

Alla tre klockorna är på 42 mm med ett ETA6497 som utsprungligen användes som fickur. Pulsen är på 18 000 slag i timman och håller andan i 42/h innan man får starta hjärtat igen för hand. Urverket är ned sänkt i en aleminum boett med nyansen ifrån en mjölkkanna.
image.jpg
image.jpg

Norges glasslogoen* är även graverat på tavlan och bakboetten.

*Norgesglass
er et fellesnavn på glasskrukker for hermetisering, sylting og annen konservering. Krukken har gjenger, glasslokk, gummipakning og en gjenget aluminiumsring som skrus til og presser lokket fast ned mot pakningen og gjør krukken lufttett.
image.jpg

image.jpg

Även armbandet har en historisk anknytning till Norge taget ifrån ryggsäcken Ludvig som användes under WW2 både av dom norska sabotørena och engelska SAS i Normandie lädret är ifrån 1940-1980 beroende på önskad nyans så här snackar vi vintage.
image.jpg

Ovan kan man även se det upphöjda plexiglaset som är tidsenligt
för klockorna som har tillknytning till Tungtvannsaksjonen 28 februari 1943
så självklart är det sexy plexi. Tavlan är förövrigt insperrerad av mellankrigstiden.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

(Alla bilder lånade ifrån www)

Skälv är jag en sucker för historia och köper ofta klockor utifrån detta. Jag gillar även micromärken som vågar gå sin egna väg med fanan högt!

Dock kommer jag dessvärre inte lägga in en beställning just nu men kanske i framtiden ;)

Allt väl, allt gott
Xalle
Säkert massa stavfel och annat skit, men sån är jag!
 
Senast ändrad:

Dykarsjuk

Omega
Coola! Tyckte nog dom va rätt snygga också. Eller om det var bilderna som va snygga, ibland blir jag lurad att tro att nåt är snyggt om bara bilderna är tillräckligt bra...doh!
 

Sorubim

Audemars
Coola ju! Skulle passa perfekt på handleden nu när Fallout 4 snart släpps. Klockorna ser ut som något som trillat ut från den spelvärlden. :cool::borg:
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Dom säljs i dollar 2580$ säkert för att nå internationella kunder. Jag provade en demo klocka och alla sabotörer är slutsålda per idag!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jäkligt koola klockor, och hade de kostat ca $300 istället för $3000(!) så hade jag kanske köpt en...
Som sagt detta är ett micromärke så jag har fullförstålse för priset! Jag tror det kostar mer än vad det smakar. Ja det är ett ETA i klockan men den diskussionen överlåter jag till någon annan kverulant ;)
 
Topp