• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radiumklockor, geigermätare och radioaktivitet

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hur är det egentligen med alla gamla mögelur och radium? Är ingen expert inom ämnet men det är väl aktivt än idag och även om mängden radioaktivitiet är liten så är den väl ändå värd att känna till? Känns som att detta har avhandlats tidigare...

Jag personligen skulle nog inte känna mig bekväm med en radiumklocka som OWG men jag vet också att många inte delar min uppfattning. Jag vet att vissa urmakare är lite "känsliga" för ämnet. Alla vet dock att de coolaste klockorna hade radium och de allra nördigaste samlarna använder ju geigermätare när de ska undersöka en klocka vilket är klokt med tanke på vad vissa tavlor är värda orörda vs relumade.

Hur resonerar ni? Jag vet att vi har några riktigt tuffa radiumklockor på forumet, hade varit kul att ha en liten samlingstråd för de:)

Denna skall ha radium då den har beteckningen "SWISS" längst ner på tavlan och inte "T swiss"..nog en av de första mk2 tavlor då jag endast sett en 1-2 till med tidiga serienr.
IMG_20160805_174723.jpg
 

rogart-63

Patek
Hur är det egentligen med alla gamla mögelur och radium? Är ingen expert inom ämnet men det är väl aktivt än idag och även om mängden radioaktivitiet är liten så är den väl ändå värd att känna till? Känns som att detta har avhandlats tidigare...

Jag personligen skulle nog inte känna mig bekväm med en radiumklocka som OWG men jag vet också att många inte delar min uppfattning. Jag vet att vissa urmakare är lite "känsliga" för ämnet. Alla vet dock att de coolaste klockorna hade radium och de allra nördigaste samlarna använder ju geigermätare när de ska undersöka en klocka vilket är klokt med tanke på vad vissa tavlor är värda orörda vs relumade.

Hur resonerar ni? Jag vet att vi har några riktigt tuffa radiumklockor på forumet, hade varit kul att ha en liten samlingstråd för de:)

Denna skall ha radium då den har beteckningen "SWISS" längst ner på tavlan och inte "T swiss"..nog en av de första mk2 tavlor då jag endast sett en 1-2 till med tidiga serienr.
IMG_20160805_174723.jpg
Så länge som radiumet är inuti klockan säger dom att det är lungt? Halveringstid är väl typ 40-50 år?
Har för mig att jag läst om Kjell och company mätaren nånstans? Finns såna på Ebay oxå. Tillförlitligheten är väl inte så stor?

Fel å mig där :) 1600 års halveringstid .
 
Senast ändrad:

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Så länge som radiumet är inuti klockan säger dom att det är lungt? Halveringstid är väl typ 40-50 år?
Har för mig att jag läst om Kjell och company mätaren nånstans? Finns såna på Ebay oxå. Tillförlitligheten är väl inte så stor?

Fel å mig där :) 1600 års halveringstid .
Ahh okej synd, verkar va en kul pryl att ha. var kan man geigertesta sin klocka utan att köpa nån asdyr geigermätare som kommer ligga o samla damm?
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Har intresserat mig lite för det här ämnet och ställde för några år sedan några frågor till SSM. Jag fick ett mycket informativt svar, som bl.a. innehöll följande:

"Om man har en klocka som innehåller radium-226 ska man undvika situationer som innebär att man får i sig radium internt (t.ex. inandning av flagande färg, intag via kontamination på händerna eller absorption genom huden via ett öppet sår). Man ska således se till att klockan är hel och inte plocka isär den. På grund av skillnader i hur klockorna konstruerats så varierar mängden radium i den individuella klockan, det beror på faktorer som storlek, tillverkare, modell, det kan till och med variera från klocka till klocka. Radium-226 sänder ut gammastrålning som går igenom klockans glas och metall. Så man får en liten extra stråldos från klockan om man bär den, den ska dock inte utgöra någon hälsofara".

Jag fick också tipset att kommunerna förfogar över apparater för att mäta gammastrålning ("Intensimeter SRV-2000"), som de lånar ut. Det stämde också i min kommun.
 

rogart-63

Patek
Om man nu skule serva en Radium klocka? Och gör det enligt konstens alla regler? Lägga radiumet i en Ziplock påse o.s.v .Var gör man av den sen? Måste man lämna in den på strålskyddsinstitutet?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
"For fun, the Radium Girls painted their nails, teeth and faces with the deadly paint produced at the factory" ...........
Företaget där de jobbade gjorde även sitt bästa för att smutskasta alla som påstod att radium var farligt och uppmanade tjejerna att slicka på penslarna för att hinna måla fler tavlor :dead:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har också wallraffat lite, hittar ingen ordentlig och utförlig recension av den :(
Utan Geiger-Müller rör kan man inte mäta radioaktivitet.
Gammastrålning går däremot bra att mäta (vilken den också utlovar) utan röret :)
 
Topp