Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rapport från förhandsvisningen av Kaplans klock-kvalitet

Diskussion i 'Diskussion' startad av JoberMan, 8 november 2012.

1. JoberMan
    Trådstartare

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Rapport från förhandsvisningen av Kaplans klock-kvalitet hösten 2012.

Ämnet för kvällen

En liten för-GTG på Tures vid femrycket.

Tio entusiastiska KS-vänner infann sig för öl, mat och klocksnack

Pappikjolo, Genta, JosefB, PellePuss, Jakob.Dala, Master-K, Spence och undertecknad

Masterkillers tipsade om råbiffen som var mycket prisvärd.

AP ROC 40mm, magisk var ordet

NiklasArvid dök in något försenad (vid kortsidan av bordet)

Och JokkmokkSWE (till vänster om Spence)

"Köper jag den lilla svarta kan jag posta i TTT:s Swatchtråd"

På Kaplans bjöds det på bubbel...

och snittar till dem som inte blev proppmätta redan på Tures

Forumets eminenta sponsor representerades på plats av Daniel

Auktionsnr 103, en Breguet type XX 2nd generation flyback kronograf med Valjoux 725-verk fick salivkörtlarna att gå igång på ganska många

En gammal visningsbricka från Rolex med plats för tio klockor och med den ödmjuka texten "Men who guide the destinies of the World wear Rolex Watches"

TTT:s gamla vandringspokal med den starkt ifrågasatta polska militärproveniensen har nått Kaplans
    En Enicar Sherpa Super-DIVE 600, Cal AR 1145 med renoverad tavla. För dem som till skillnad från mig blir kåta av militärprylar (en ganska läbbig läggning för övrigt) kanske ska passa sig för detta objekt, men skiter man i militärtramset så är det en rasande snygg klocka.

En annan lågbudgetfining i höstens klock-kvalitet är en Certina DS-2, Super PH 1000m, Cal 25-651.

Snillen spekulerar. Pappikjolo och JosefB. Bengt Feldreich var tvungen att gå och lätta på blåsan

En trevlig GMT-Master Nipple Dial, ref 16753 från -83 på porrigt rasslig jubileelänk

Par i guld. 1680/8 Nipple Dials, den vänstra till utauktionering och den högra tillhörande en (ö)känd forumprofil som med oförblomerad stolthet stolthet hävdade att de egna luggarna minsann var fetare.

En mycket trevlig 1675:a från 1970 på läderstronk

Kråksparkar matchar gammalt läder

Känd forumprofil minglar med känd urhandlare i Sumpan

Gubbar med keps

En riktigt snygg Heuer Calculator smygfotad på en annan besökare

OTv:s ankare John R tillsammans med JosefB

Det var allt jag hade att rapportera från förhandsvisningen. Det fanns mycket mycket mer att titta och klämma på men jag hade inte möjlighet att ta fler bilder. Nästa gång ska jag se till att ta med en riktig kamera också.

Hur slutade kvällen?
    Masterkiller drog hemåt Essingen i en för kvällen abonnerad stretched limo

Undertecknad drog till CC och satte sparkapitalet på svart efter tre röda i rad för att kunna lägga bud på Bregueten

En sammantaget mycket trevlig kväll tillsammans med delar av vår stora KS-familj

Ha en överdjävligt trevlig kväll

JoberMan

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tack för trevligt om än inte suddigt resultat :lol:

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tack för inlägget! Dock är Certinan inget lågbudgetur...

4. JoberMan
    Trådstartare

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Allt är beroende av en referenspunkt Aurum. Jag hade just smekt en Breguet och fingrat på en 1680 helguld. Kalla den semi-lågbudget då ;-)

5. JoberMan
    Trådstartare

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Bilderna är inte suddiga. Du är full.

6. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grymt jobb JoberMan! Stort tack för den trevliga och roliga rapporten! Kan bara hålla med om att Enicaren är riktigt cool. Dock något subjektiv, då jag själv tog den som delbetalning mot din gamla Tudor, en gång i tiden.

7. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Kul bildreportage. Bra jobbat!

8. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Ni såg ut att ha trevligt, synd att man är på andra sidan jorden... Next time!

Blev tvungen att sno Rolex citatet till min signatur bara för det.

9. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Tack för en trevlig GTG.
    Kul att få lite ansikten på alla alias.
    Mvh jakob

10. Ricrob

Ricrob Friherre

Nice Jober, dig kan man räkna med! Men du, PellePuss... Aka Molgan eller? :shock: Eller vänta nu.. PellePuss sitter till hö om Josef och JakobDala gömmer sig i Masters armhåla på de två första gruppbilderna, så måste det vara! :D

11. Per

Per Björklövens finest

Trevligt reportage som vanligt Joberman. Tack :)

Ångrar dock inte en sekund att jag gick på Råsunda och såg AIK spela ut PSV istället.

Thomas ROC?

12. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Man vill ju hålla låg profil ; )

13. Det var jättetrevligt och bildreportaget är hur bra som helst! Bra jobbat Joberman!

14. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Såg riktigt kul ut :) !! Ingen som fota den Limiterade APn :D ??

15. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Såg trevligt ut. Hade jag inte varit ute på konsultuppdrag hade jag gärna hängt med.
    /Micke Ni

16. Dubbes

Dubbes Borgare

Från:
    Stockholm
    Här är AP RO PC

Bifogade filer:

17. Per

Per Björklövens finest

Men nej. Har AP frivilligt släppt ut en blankpolerad glasring? Ser ut som en otroligt dyr påse skit. :(

Edit: Factory-finnishen är förstörd. Lär vara billigt att fixa om AP inte tycker det kan poleras till och säger att en ny ring måste till. :p

18. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    mm mm mmm :D :D !!! Tack Dubbes, nu kan jag sova gott :lol: !!!

19. Dubbes

Dubbes Borgare

Från:
    Stockholm
    Härligt!

Den är riktigt skön, En udda Two-tone. Stål/platina

20. Per

Per Björklövens finest

Rätta mig om jag har fel men har inte någon klåpare helt förstört finnishen på pt-delarna? Ska den inte se ut så här före dings och misshandel:

21. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...jag var inte alls sen, det var alla andra som var tidiga, fem betyder halv sex på Grev Turegatan... :D

...å sen får dom ju sluta servera gratis alkohol på Kaplans... ...lokalen var ju överfull av kringboende halvalkad överklass som näppeligen kan skilja ett Valjoux 727 från ett 726... :twisted:

men på det hela taget en lyckad kväll - Tackar KS!!!

22. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Är det verkligen samma modell av AP? Kan den undre vara i helstål?

23. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Tack för en kul kväll!
    Inte bara väl arrangerat, gott sällskap och snygga klockor utan även litteratur av högsta klass :D

/Pappikjolo

24. Per

Per Björklövens finest

Bilden är från en säljannons från 2008 där den kallas "PC" med pris på 45k usd och nypris 75k usd. Jag inbillar mig att en vanlig skeleton i stål med samma features hade lägre listpris än så 2008. Kan inte heller tänka mig att AP valt bort den borstade finnishen på det där sättet. Kaplans borde ha ett ref nr på klockan. Med det borde man rätt enkelt kunna hitta någon bild på modellen.

Kollar man gamla RO two-tones i G/S så har de fortfarande rätt finnish. Jag känner mig rätt säker på att den där blivit våldtagen av någon. Som jag skrev innan så kan det bli kul om man skickar den på service och polering om AP säger att de vill byta pt-glasringen. Lär väl bara det kosta som en mindre tysk mellanklassbil. ;)

25. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ok. Tyckte bara bilderna såg väldigt olika ut. Men det är kanske som du säger att någon våldfört sig på klockan. Om någon här mot förmodan skulle vara intresserad av att lägga ett bud så bör detta nog kollas upp först. Ny platina-AP-ring lär absolut kosta en mindre förmögenhet :?

26. Per

Per Björklövens finest

Jag är inte hundra men klockorna är för mig lika bortsett från användning och finnish. Jag vägrar på något sätt att tro att AP släppt iväg den helt blankpolerad när hela grejen med RO:n är alla vinklar och vrår med olika finnish. Andra platina-RO:s har fortfarande samma finnish som originalet. Nu har jag inte klämt på denna men jag tyckte den såg ut som skit på bilderna. Var den bättre irl så kanske jag kan tänka mig annat. Rejält skeptisk nu iaf. :)

27. Den här menar du då antar jag...

Tack för igår allihopa, lika kul som alltid...

28. Rossi

Rossi Präst

Det artikeln vill jag läsa i sin helhet.

29. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Perfekt reportage till frukosten! Tackar för det!

30. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

jag tror du har helt rätt i att finishen är sabbad...

men... ...äh, det där fixar du lätt själv med ett 800-papper och en plan träbit, bara att slå till... :p behöver du mer instrux så kolla bara jockes Oyster Royal-tråd(?)...

Mårtenssons ur Brookfield