• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rapport från förhandsvisningen av Kaplans klock-kvalitet

mrSax

Breitling
Tror inte den är fejk, känner som sagt han som ägt den sedan 70-talet och att någon skulle bemödat sig att fejka en Daytona på den tiden känns lite långsökt. Men man vet aldrig!
 

Dubbes

Cartier
Per!
Den Daytona som Kaplans sålde ser bra ut enligt mig.
Under åren som Daytona ”Paul Newman” tillverkades finns det en uppsjö av refernser Kappans är den vanligaste refen 6239, Den är nästan är identiska med en annan Ref, Nämligen 6262, ända skillnaden är att 6262 är tillverkades i en mycket mer begränsad i upplagan, samt lite annorlunda tavla.

RolexDaytonaRef6262.jpg

Rolex Daytona ”Paul Newman” Ref.6262

Det betyder även att det finns minst lika många tavlor som refar.
Bland det dyraste ”Paul Newman” som går är en 6239, Men den hade tillägget 6242, Så den heter 6239/6242 och såldes för en rund miljon. Den urtavlan egen om du tittar på T SWISS T texten och jämför den med den vanliga 6239 som jag har oxå lagt upp. Det är även det utseendet som Kappans Daytona har.

RolexDaytonaRef62396242.jpg

Rolex Daytona ”Paul Newman” Ref.6239/6242

RolexDaytonaRef6239.jpg

Rolex Daytona ”Paul Newman” Ref.6239

Det ska kommas ihåg att på den tiden var det ingen som brydde sig nämnvärt om allt inte var identiskt.
Som idag där Rolex eftersträvar exakthet. Det gör att alla dessa olika modeller, tavlor och Refar cirkulerar runt om
på olika auktioner för ibland hårresande summor.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack Dubbe. Hur ser du på Rogers och Michael Klans kommentarer på Jorges "Texas-dial"? Skiljer sig den och denna? Känns inte priset också som att många samlare passade på denna?

Jag tror dig dock om du säger den är rätt. Försöker bara att lära mig. :)

Intressant tråd med en annan 6239 som en känd samlare köpte och sen returnerade. Det som nämns är dels lollipopen kl 5 och dels swiss-texten som på originalen var "sloppy".

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=107643

Lång tråd på VRF omsk Mayer-dials.

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=107643

Framförallt Kamals svar är intressanta.
 

Dubbes

Cartier
Den klockan det visar är en Daytona Ref. 6239 samma som kappan, det som skiljer är att den är en 300 Units Per Hour ring medans Kappans är en 200 Units Per Hour. Detta är en bra bild om hur mycket man måste tänka på när man ska bedöma en ”Paul Newman” .

”TEXAS” och alla såna uttryck handlar om helt obefogat snobberi ibland ”Rolex kännare” kretsar. Som bara vill ha det mest exotiska versionen av en ganska ovanlig modell av ett märke som är väldigt vanligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut. Dock intressant att diskutera när det är så galna pengar det handlar om. :)

Har man köpt en klocka för 300k+ så lär man vilja försvara det. Tvivlen ska man undanröja innan köpet. ;)
 

Dubbes

Cartier
Vist är det så, Själv skulle jag inte kunna motivera att lägga 300 snabba på en Rolex jag inte kan använda som varjedags klocka. För mig är Rolex den typ av klockor som ska användas mycket.
 
Topp