• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rapsgris och några fina klockor i goda vänners lag

Donkii

Boushh
2-Faktor
Härlig middag, massvis med klockor

Foton tagna med Sony Nex 6 bestyckad med Zeiss Touit Macro. Nex stöder wi-fi, så bilderna hamnar i nallen... lite roligare med lite smakfullare bilder, slipper gissa så mkt då :)

Aha, har själv NEX men har tänkt att byta.. objektivet verkar riktigt bra i alla fall, ska kika närmare på det, tack för svar :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
image.jpg

En liten "best of".
 
Finfina bilder! Trevligt att se.
Rapsgris är jag ytterst tveksam till. Fodras med restprodukter innehållande omega 3 och 6. Jag tror att en gris som uppföds på hushållsavfall/samt fritt får leta föda är det mest lämpliga för grisen idag, näringsmässigt och för dess trivsel.
Det bästa vore gamla tiders hushållsgris som levde mycket utomhus och fick ägarens matrester samt självfunnen föda. Köper själv aldrig butiksgris utan endast gris som jag känner till namn och leverne, dvs av grannen som är gammaldags grisbonde.
Djur, tycker jag, måste få leva så fritt som möjligt. Använda muskler och inbyggda drifter för att finna föda. Majoriteten av rapsgrisarna är uppfödda inomhus och ser sällan dagsljus eller upplever det vi skulle kalla frihet. Stordriftuppfödning är sällan eller aldrig bra för djuren och då blir inte heller köttet optimalt.
Jag anser att uttrycket "rapsgris" är ett skapat försäljningsargument som inte tillför något mervärde för konsumenten.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser kanon ut mina herrar! Eftersom ni är Göteborgare så måste jag bara få säga att det var "Grisligt" fina bilder...;-)
 
Topp