• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rattrapante - Split second Chrono - dubbelkronograf

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag har en IWC 3713 som jag gillar fantastiskt mycket, moddat 7750 som tidigare nämnts.
image.jpeg
 

tobb3

Omega
Är det någon som har koll på historiken av rattrapante, jag menar för vad togs det fram till? Känns ju som en rätt onödig funktion för de flesta?
 

MånsT

Rolex
Mina två favorit "splittar":
Patek Philippe 5004

5004G_ZM.jpg


Vacheron Constantin Harmony Ultra Thin Grand Complications Chronograph (puh). Denna har även något annat som bara är superläckert; en periferial rotor. Med andra ord är den automatisk men rotorn roterar kring urverket istället för ovanpå. Ingen vanlig automat och inte heller en mikrorotor, nej nej, en periferial sådan :)

Vacheron-Constantin-Harmony-Ultra-Thin-Grande-Complication-Chronograph-1.jpg

Vacheron-Constantin-Harmony-Ultra-Thin-Grande-Complication-Chronograph-Caliber-3500-2.jpg
 

Oew

Rolex
Mina två favorit "splittar":
Patek Philippe 5004

5004G_ZM.jpg


Vacheron Constantin Harmony Ultra Thin Grand Complications Chronograph (puh). Denna har även något annat som bara är superläckert; en periferial rotor. Med andra ord är den automatisk men rotorn roterar kring urverket istället för ovanpå. Ingen vanlig automat och inte heller en mikrorotor, nej nej, en periferial sådan :)

Vacheron-Constantin-Harmony-Ultra-Thin-Grande-Complication-Chronograph-1.jpg

Vacheron-Constantin-Harmony-Ultra-Thin-Grande-Complication-Chronograph-Caliber-3500-2.jpg
Hade ju inte tackat nej till en salmon dial 5004
untitled.png
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Den här är ju dock inte en vanlig split utan kan nästan benämnas som en dubbel split! I en vanlig split-sekunds chrono, när split pushern är tryckt stannar ena handen så man kan läsa av mellantid medan en visare fortsätter att gå, när man sedan trycker igen kommer första handen synchroniseras igen och båda kommer fortsätta ta tid. I Laptimern så är det en chronograf som driver 2 centrumsekundvisare och de kan bli kontrollerade av 3 pushers. Den första vid 2 för att starta och stoppa chronon, den vid 4 för att nollställa chronon och sedan den kl 9. Den klockan 9 är speciell för om du trycker den så kommer du stanna en av de två visare och nollställa den andra. Det innebär enkelt sagt att du kan ta tid på något samtidigt som nästa tidtagning börjar. Vill du då ha kvar din första tidtagning som referens så trycker du bara p¨å pushern kl 4 vilket är som en flyback så den tidtagning som fortfarande är igång hoppar tillbaka och börjar en ny tidtagning. Sedan kan man även trycka på pushern vid 9 igen och då kommer den visare som stannat hoppa tillbaka och börja ta en ny tid medans den andra handen kommer pausa för att du ska kunna se den andra tidtagningen.
Sedan går det också att använda båda tillsammans som en vanlig chrono med flyback.
royal-oak-concept-laptimer-michael-schumacher-1_620_316_s.jpg
Jag tror jag förstod efter ett par genomläsningar. Grymt!
 
  • Like
Reactions: Oew

HasseW

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har koll på historiken av rattrapante, jag menar för vad togs det fram till? Känns ju som en rätt onödig funktion för de flesta?
Vad jag vet kom det först i stoppur för att kunna ta varvtid alternativt kunna ta tid på två samtidigt. Men om det verkligen var så det startade vet jag inte...

Men det finns rätt många fickur med rattrapante också så...
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Mina två favorit "splittar":
Patek Philippe 5004

5004G_ZM.jpg


Vacheron Constantin Harmony Ultra Thin Grand Complications Chronograph (puh). Denna har även något annat som bara är superläckert; en periferial rotor. Med andra ord är den automatisk men rotorn roterar kring urverket istället för ovanpå. Ingen vanlig automat och inte heller en mikrorotor, nej nej, en periferial sådan :)

Vacheron-Constantin-Harmony-Ultra-Thin-Grande-Complication-Chronograph-1.jpg

Vacheron-Constantin-Harmony-Ultra-Thin-Grande-Complication-Chronograph-Caliber-3500-2.jpg
Vacheron är såååå snygg och cool, men 5004 är alltid 5004, kungen!
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
IWC släpper nytt, jag tycker den är sjukt snygg, tråkigt att de bytt ut det klassiska Doppelchronograph till Rattrapante bara...
100 ex exklusiv för den nya Milano-butiken, 21.500€.
IWC-Portugieser-Chronograph-Rattrapante-Milan-Boutique-371215-2.jpg

bild snodd från watchesbysjx.com
 

Bilagor

  • IWC-Portugieser-Chronograph-Rattrapante-Milan-Boutique-371215-2.jpg
    IWC-Portugieser-Chronograph-Rattrapante-Milan-Boutique-371215-2.jpg
    159.6 KB · Visningar: 20
Topp