• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Re-editions av dykarur - början på slutet, eller?

Wilbur W

Breitling
Under ganska många år har det kommit en strid ström av re-editions av klassiska dykarur. Under 2015 gjorde både Zodiac Sea-Wolf och Seiko Turtle comeback. Dessförinnan har vi bl.a. sett Longines Legend Diver, Eterna Super Kontiki och Omega Seamaster 300. Min fråga,till forumet är om trenden har nått vägs ände, eller om den kommer fortsätta ett tag till. Vilka re-editions tycker ni saknas?

Mina två favoriter har redan återuppstått, men tyvärr i limiterade upplagor som gjort att de hamnat utom räckhåll för mig. Jag syftar på
image.jpeg

och
image.jpeg


En klocka som jag gärna skulle se en re-edition av är en klocka som redan har återutgivits: Certina DS-3. Jag tycker dock att den förtjänar en ny chans - den här gången utan limitering och med "rätt" visare...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ser fram mot att se den tillverkare som törs plocka fram gamla verktyg och sätta en äldre modell i produktion igen. Vilket då kanske kan anses vara nästa steg av re-issues. Och då tänker jag inte på hopplock a la Omega SM 300 och liknande, som sätts samman av kvarvarande äldre delar, utan återupptagninv av tillverkning.

Skulle vara intressant att se marknadens reaktion på till exempel nytillverkade Rolex av vintage-karaktär... Med plexi och tritiumtavlor, samt nitade eller vikta länkar.

I övrigt tror jag att eftersom "det var bättre förr", så kommer vi alltid att se re-issues av olika sort. Är väl snart dags för de slanka åttiotalet att återkomma med tunna batteriklockor.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Skulle vara intressant att se marknadens reaktion på till exempel nytillverkade Rolex av vintage-karaktär... Med plexi och tritiumtavlor, samt nitade eller vikta länkar.
+1 på den!
 

DrDre

Patek
Men, vilka re-editions, om någon, tycker ni saknas?

Jag har två väldigt klara önskemål:
Seiko 6105 En av de snyggaste och coolaste dykarklockor som gjorts men att köpa en verkar vara lite av en djungel och jag kan alldeles för lite och så vill jag kunna använda den som en modern klocka.

P6076648.jpg


Och så givetvis ngt från Certina som gjorde fantiska dykarklockor under dykarklockorna gyllene era. De gjorde massor av spännande, men här är några exempel:

sRAN27b.jpg


Certina_DS-2_SuperPH_1000m_Yellow_Dial_regular.jpg
 

Wilbur W

Breitling
Ja, om ryktet - eller snarare förväntningarna - stämmer lär vi få se Seikon inom en snar framtid.

För mig är det svårbegripligt att Certina inte har släppt några fler av sina klassiska dykarmodellet. De var ju tidigt ute med sin limiterade version och de kunde antingen ha släppt en "vanlig" version (gärna mer trogen originalet) eller tagit någon annan modell. Det är kanske inte för sent, men visst är de sena?
 

jandan

Panerai
Ser fram mot att se den tillverkare som törs plocka fram gamla verktyg och sätta en äldre modell i produktion igen. Vilket då kanske kan anses vara nästa steg av re-issues. Och då tänker jag inte på hopplock a la Omega SM 300 och liknande, som sätts samman av kvarvarande äldre delar, utan återupptagninv av tillverkning.

Skulle vara intressant att se marknadens reaktion på till exempel nytillverkade Rolex av vintage-karaktär... Med plexi och tritiumtavlor, samt nitade eller vikta länkar.

I övrigt tror jag att eftersom "det var bättre förr", så kommer vi alltid att se re-issues av olika sort. Är väl snart dags för de slanka åttiotalet att återkomma med tunna batteriklockor.
Det är väl tveksamt. Tror ni inte att andrahandsmarknaden för dessa ur skulle droppa i pris då?
Jag undrar om tillverkarna skulle våga riskera det.

Edit: Men kul skulle det vara...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ser fram mot att se den tillverkare som törs plocka fram gamla verktyg och sätta en äldre modell i produktion igen. Vilket då kanske kan anses vara nästa steg av re-issues. Och då tänker jag inte på hopplock a la Omega SM 300 och liknande, som sätts samman av kvarvarande äldre delar, utan återupptagninv av tillverkning.

Skulle vara intressant att se marknadens reaktion på till exempel nytillverkade Rolex av vintage-karaktär... Med plexi och tritiumtavlor, samt nitade eller vikta länkar.

I övrigt tror jag att eftersom "det var bättre förr", så kommer vi alltid att se re-issues av olika sort. Är väl snart dags för de slanka åttiotalet att återkomma med tunna batteriklockor.
Hahaha va? På vilket sätt menar du att SM300 "sätts samman av kvarvarande äldre delar"? :D
 

pederr

Cartier
Ser fram mot att se den tillverkare som törs plocka fram gamla verktyg och sätta en äldre modell i produktion igen. Vilket då kanske kan anses vara nästa steg av re-issues. Och då tänker jag inte på hopplock a la Omega SM 300 och liknande, som sätts samman av kvarvarande äldre delar, utan återupptagninv av tillverkning.

Skulle vara intressant att se marknadens reaktion på till exempel nytillverkade Rolex av vintage-karaktär... Med plexi och tritiumtavlor, samt nitade eller vikta länkar.

I övrigt tror jag att eftersom "det var bättre förr", så kommer vi alltid att se re-issues av olika sort. Är väl snart dags för de slanka åttiotalet att återkomma med tunna batteriklockor.
Gillar retrodesign, men tycker det är helt ok om tillverkarna använder moderna verk/material e tc.
 

Wilbur W

Breitling
Jag gillar nog både regelrätta återlanseringar och re-editions där man har gjort uppdateringar. Polarisen är väl mer eller mindre identisk med sin förlaga och där känner jag att all förändring hade skett till det sämre. Oris sixtyfive känns som en snygg uppdatering, som både sett till kvalitet och design slår originalet på fingrarna. En som jag tycker hamnar mittemellan är Zodiacs nya Seawolf, där storleken känns rätt, men tavlan och länken lämnar en del att önska. Att använda urverk "från hyllan" tycker jag är ok, om inte annat för att hålla nere priserna.

Vad tycker ni andra?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det bara är början. Alla börjar härma Rolex framgångsconcept... att bara släppa reissues :) Tror ännu färre i framtiden, kommer köpa en traditionell klocka för dess innovativa funktion/material/design. Det är andra värden som spelar större roll, som det ser ut nu IMHO. Det är det enkla valet för de flesta tillverkarna.

Skulle kanske vara kul att se en IWC mark IX eller varför inte en Bubbleback med subsekund.
 

Wilbur W

Breitling
Det kanske börjar bli dags för en 80-tals revival. Är det någon mer än jag som skulle vara intresserad av en Porsche design Ocean 2000?
image.jpeg


Jag tänker mig en lansering i stil med när Tudor släppte sin re-edition av Monte Carlo, men i stället för Heard It through the grapevine med Creedence kunde musiken i lanseringsvideon vara The Robots med Kraftwerk.
 
Topp