• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Re-editions av dykarur - början på slutet, eller?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror det bara är början. Alla börjar härma Rolex framgångsconcept... att bara släppa reissues :) Tror ännu färre i framtiden, kommer köpa en traditionell klocka för dess innovativa funktion/material/design. Det är andra värden som spelar större roll, som det ser ut nu IMHO. Det är det enkla valet för de flesta tillverkarna.

Skulle kanske vara kul att se en IWC mark IX eller varför inte en Bubbleback med subsekund.
Bubbleback II, 40mm.
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Pre Bond? Har alltid gillat den.
image.jpeg
 
N

nn75

Guest
Under ganska många år har det kommit en strid ström av re-editions av klassiska dykarur. Under 2015 gjorde både Zodiac Sea-Wolf och Seiko Turtle comeback. Dessförinnan har vi bl.a. sett Longines Legend Diver, Eterna Super Kontiki och Omega Seamaster 300. Min fråga,till forumet är om trenden har nått vägs ände, eller om den kommer fortsätta ett tag till. Vilka re-editions tycker ni saknas?

Mina två favoriter har redan återuppstått, men tyvärr i limiterade upplagor som gjort att de hamnat utom räckhåll för mig. Jag syftar på
image.jpeg

och
image.jpeg


En klocka som jag gärna skulle se en re-edition av är en klocka som redan har återutgivits: Certina DS-3. Jag tycker dock att den förtjänar en ny chans - den här gången utan limitering och med "rätt" visare...

den var inte dum, men jag gillar inte guld detaljerna, men de går kanske att byta
 

Wilbur W

Breitling
Jag misstänte att det var en tidsfråga, men jag har inte sett att de finns till salu. Vet du mer om kvalitet m.m.?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Har inget emot att reissues görs då många vill ha dem och har själv testat ett par stycken. Dessvärre så får man aldrig med själen i klockan imo.

Gillar däremot när man flörtar med det förflutna som i fallet mm300 sbdx012. Tycker också det är kul (och vettigt) när man använder nos delar i nyproduktion som t ex Squale har gjort även om man krånglar till det för samlare osv. Reisusses på modeller som "inte går att finna" kan däremot kännas mer berättigade.

I det stora hela tycker jag en liknelse med en återutgåva av en vintage serietidning eller bok är på sin plats. En kul grej men hör inte hemma i en samling.
 

Wilbur W

Breitling
Har inget emot att reissues görs då många vill ha dem och har själv testat ett par stycken. Dessvärre så får man aldrig med själen i klockan imo.

Gillar däremot när man flörtar med det förflutna som i fallet mm300 sbdx012. Tycker också det är kul (och vettigt) när man använder nos delar i nyproduktion som t ex Squale har gjort även om man krånglar till det för samlare osv. Reisusses på modeller som "inte går att finna" kan däremot kännas mer berättigade.

I det stora hela tycker jag en liknelse med en återutgåva av en vintage serietidning eller bok är på sin plats. En kul grej men hör inte hemma i en samling.

Det är kanske inte bland nyutgåvorna som man hittar morgondagens samlarobjekt - Tribute to Polaris undantagen, men jag är lite tveksam till att en re-edition av en klocka skulle vara mer själlös än en annan nyproducerad klocka. Jag kan köpa att en 6309 har en annan känsla än en SRP777, och att den känslan skulle kunna kallas själ, men är verkligen SRP777 mer själlös än en SKX007 bara för att man har återanvänt designen från 6309? Hade själen funnits kvar om de inte upphört med tillverkningen av turtleboetten 1988 utan låtit den leva kvar? Är det lika mycket själ i en Speedmaster Professional från 2016 som en från 1969?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det är kanske inte bland nyutgåvorna som man hittar morgondagens samlarobjekt - Tribute to Polaris undantagen, men jag är lite tveksam till att en re-edition av en klocka skulle vara mer själlös än en annan nyproducerad klocka. Jag kan köpa att en 6309 har en annan känsla än en SRP777, och att den känslan skulle kunna kallas själ, men är verkligen SRP777 mer själlös än en SKX007 bara för att man har återanvänt designen från 6309? Hade själen funnits kvar om de inte upphört med tillverkningen av turtleboetten 1988 utan låtit den leva kvar? Är det lika mycket själ i en Speedmaster Professional från 2016 som en från 1969?
Förstår vad du menar men det var så jag upplevde det. 6306/6309 är en av mina favoriter medans reissuen inte funkade lika bra. Kul flört med en ikon men inte mer. Som svar på sista frågorna så tycker jag de tidigare 6309 är trevligare än de senare och reissuen hade kanske känts bättre om den varit mer lik orginalet. Alternativt kunde de gjort en helt ny klocka med en liknande form. Det där med "själ" är ju svårt att sätta fingret på och är förstås högst individuellt. Ja en speedy från 69 har förstås mer själ en en från 2016 men det innebär inte att den senare är dålig på ngt sätt.
IMG_20160313_163902.jpg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor

Ge mig en exakt reissue på en 6105-8000 så kan jag lägga ner det här jagandet. Reissues är kul så länge de inte har fakepatinering.
Istället tror jag du får en halvdan variant på 6105-8110 (på sin höjd). Skulle de mot all förmodan välja att tillverka en exakt replika med typ I glas och hela köret. Ja då är jag beredd att testa.
 
Topp