• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rea på pundet...

Wboy

Panerai
Du måste väl ändå mena "arbitrage" och inte "courtage" @Tärnan ?
Kan också bli tvärtom. Finansknuttar gynnas av svängningar. Så länge svängningar finns så uppstår courtage. Courtage leder till dyrare klockor. Därtill kommer det att ta år innan England kan lämna EU, det är inte så att man bara lämnar tillbaka en nyckel eller så. Mängder av avtal ska löpa ut o måste ändras.
 

Tärnan

Cartier
Du måste väl ändå mena "arbitrage" och inte "courtage" @Tärnan ?
nä jag menade courtage. Men mer som att belysa att finansvärlden tjänar pengar oavsett om det är låg eller högkonjuktur. När det svänger så vill många köpa resp sälja av en eller annan anledning och då täljer finansknuttarna flango eftersom det skär emellan. Det värsta som kan hända i en finansvärld är att inte ett skit händer. Vem behöver en bankmänniska då?
 

DrDre

Patek
Blir o blir, det är just nu. Hur det blir sen är en annan sak. Jag är i NY och allt blev dyrare, vilken teoretisk grund efterfrågar du? Jag läser bara utfallet. Just nu har den svenska kronan sjunkit som en sten tillsammans med pundet. Går utmärkt att läsa i bifogad bild från DI. Allt jag köper just nu denna helg är dyrare än i torsdags. Vad är det för teori med det?

Teorin om "hur det blir" brukar kallas för "Market Efficiency" och bygger i korthet på att priset för något baseras på all tillgänglig information. Dvs om någon hävdar tex att "tillgången x kommer att gå upp" så vet hen något ingen annan vet. Tesen har drivits hårt av bla Eugene Fama (en av de tyngsta professorerna gnm tiderna inom finans och nobelpristagare). De som tror på den logiken (och det finns starka skäl till det) investerar ofta hedgefonder eftersom man anser det omöjligt/svårt att på lång sikt slå index (på kort sikt är det givetvis troligt att man kan gå både över och under index men det förklaras då med slumpen).
 

Wboy

Panerai
nä jag menade courtage. Men mer som att belysa att finansvärlden tjänar pengar oavsett om det är låg eller högkonjuktur. När det svänger så vill många köpa resp sälja av en eller annan anledning och då täljer finansknuttarna flango eftersom det skär emellan. Det värsta som kan hända i en finansvärld är att inte ett skit händer. Vem behöver en bankmänniska då?
Beror väl lite på. Hedgefonder har ju lite svårt att hävda sig utan trender. Så svängningar i all ära, men jag tror att de stora pengarna ligger i att få pengarna att växa. Då blir courtage eller motsvarande väldigt mycket större än om man drar nollresultat eller sämre i svängiga tider.
 
Topp