• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Arnold & Son HMS1

Hej alla klocknördar!

Jag tänkte försöka mig på min första klockrecension. Och klockan jag tänkte presentera för er är inget mindre än min Arnold & Son HMS1!

IMG_4296.JPG


Lite historia om Arnold & Son:
AS är ett hyfsat nytt företag, har för mig att jag läste 1995 nånstans. Men de har tagit namnet från en brittisk urmakare som var verksam den senare delen av 1700-talet. Hans namn var John Arnold och han var en av dem främsta urmakaren under sin tid. Han delade den titeln med sin mer kända vän från Frankrike, Abraham-Louis Breguet. De var faktiskt vänner och Breguets son praktiserade hos Arnold och vise versa!

John Arnold gjorde otroligt precisa marina klockor och blev pga det leverantör till det brittiska kungahuset. Det var även Arnold som myntade uttrycket chronometer, därav var hans klockor de första av detta slag.

Arnold och Breguet samarbetade med arbetet med den stora innovationen Tourbillion, men tyvärr avled Arnold innan den var färdigställd. För att hedra honom installerade Breguet tourbillonen i en Arnoldklocka!

Dock har inte dagens A&S inget med John Arnold att göra. Dem har köpt namnet, men de har fått tag i ritningar på klockor han gjort och använder dem för att behålla hans anda i klockorna. A&S, tycker jag, håller en röd "marin" tråd genom alla deras kollektioner.

Detta kanske var lite väl med historia i en recension, men John Arnold har fått alldeles för lite uppmärksamhet med tanke på allt vad han gjort!

Nu till min klocka! Jag införskaffade mig den 2012, så jag har haft en tid på mig att prova den. den kom i en fin box också ;)

Tillverkare: Arnold & Son
Modell: HMS1
Ref: 1LCAP.B01A.C111A
Urverk: A&S1001
Gångreserv: 90h
WR: 30m

IMG_5667.JPG


IMG_5668.JPG



IMG_5642.JPG


Case:
Boetten är 40mm, 42mm med krona och 44mm lug to lug. den bär som 40mm Boetten är i 18karat roseguld, och den är inte kopparfärgad som det ibland kan vara! Den är polerad runtom hela med fina detaljer som "coinedge bezel", skruvad bakboett osv.

Klockan är tunn, ca 7,7mm, och den känns nästan ännu tunnare eftersom boettkanten sluttar inåt.
Bandhornen är ganska korta och sluttar ner och följer min handled perfekt. Dem är polerade ovanpå och har borstade sidor, plus att det är skruvar för hålen för bandstiften vilket är riktigt snyggt.

Den har ett välvt safirglas med antireflexbehandling och safir på baksidan så man kan se den vackra innsidan. en mycket trevlig oversized krona gör det till en fröjd att dra upp klockan, även mycket snygg med deras logga.

IMG_5639.JPG


IMG_5641.JPG


Tavla:
Ja, vart ska jag börja? Det är en simpel tavla, men den är ändå väldigt komplex! Det uppenbara är ju att den är svart. I vissa ljus matt grå, i andra djupt svart och ibland nästan glansig/lackad svart! Det är 12st applicerade fasetterade guldindex och 48st små guldpluppar som markerar minuter. De fasetterade intexen är borstade på ena sidan och blankpolerade på andra. Detta är en kul detalj som tog mig förvånansvärt lång tid att upptäcka, men det är en cool detalj och det leker härligt med ljuset.

Visarna är typiska A&S. Jag vill kalla dem svärdformade, fast inte riktigt ändå. Vilket fall så är dem fasetterade och blank/borstad finish, precis som index.

Kl 6 har vi en en subsekund som är nedsänkt och runtom tavlan, är det också en nedsänkning som avskiljer minutplupparna. Detta ger tavlan ännu mer djup och en extra dimension i mitt tycke.

Det enda jag kan tycka saknas är att det kunde varit applicerad logga/namn på tavlan, men den tryckta texten är mkt välgjord och skarp.

IMG_5636.JPG


IMG_5659.JPG


IMG_5635.JPG


Band/spänne:
Det är handsyd svart alligator. Lädret är lite tjockare och känns kvalitativt, inte som att bandet ska lösas upp som papper när man använder den en varm, svettig dag! spännet är fint blankpolerat guld med loggan inget jättespeciellt. Jag hade föredragit ett viklås, jag ska försöka deala till mig ett vid första service.

IMG_5665.JPG


Urverk:
Det många väntat på när ni läst er igenom denna genomgående och första(?) recensionen av en A&S på KS! Urverket, A&S1001, är ett manuellt uppdraget In-House verk av A&S.
21 juveler
21´600 bph
30x3,7mm
90h gångreserv
Två seriekopplade fjäderhus
Rhodiumpläderade basplattor och bryggor med utmårkt finishering.
Handavfasade och polerade kanter, Côtes de Genève, blånerade skruvar, snailing på de större synliga hjulen och man kan se att det är perlage på bottenplattan under alla hjul och bryggor.

Den är justerad i fem positioner. Jag har dock inte kollat precisionen trots att jag har verktygen, men den går väldigt bra. Enda gångerna jag behövt ställa om den är när jag glömt dra upp den efter 4 dagar.

En kul detalj, säkert vanlig bland dyrare klockor men första jag är med om, är att jag fick med som ett pass till klockan. Där man skriver alla service och eventuellt nya ägare osv. Men det som var roligt var att det står vem det är som assemblat/gjort sista undersökning av klockan innan den lämnade fabrik.

IMG_5626.JPG


IMG_5664.JPG


IMG_5660.JPG


Wristshot:

IMG_4314.JPG


IMG_5656.JPG


Summering:
En väldigt välgjord klocka, det är en bra tyngd den och känns exklusiv. Tavlan är väldigt lättläst och väl proportionerad och väldigt lätt att fastna och bara kolla på detaljer och drömma sig bort, istället för att kolla tiden.

Det är en blankpolerad guldklocka, det är svårt att inte få repor/hairlines om man använder den (vilket man ska!) och det är för många kanter, detaljer för att lätt kunna polera till den. Men det blir inte allt för farligt om man inte har den med på skateboarden och skrapar den mot backen.

Urverket är vackert och håller tiden bra (jag ska ta med den till skolan och kolla mer exakt) och har egentligen inget att klaga på där.

Jag är väldigt nöjd med klockan, den sitter fint på handleden och den håller som sagt bra tid.
Jag visste inte mycket om A&S när jag köpte klockan, men jag föll för den svarta fräcka dressaren! Urverket var ju inte fult heller! Så jag chansade och blev inte besviken. Jag började läsa om företaget och dess historia den är baserad på och blev positivt överraskad. Nu ser jag hur manufakturen utvecklas och spottar ut coola klockor, men samtidigt håller den röda tråden och den brittiska marina andan.

Det var väl allt för mig för denna gång, hoppas jag lyckades hålla ert intresse hela vägen hit och kanske öppnat några ögon för Arnold & Son

Och en bild på min son när han bär min A&S :pompus:
IMG_5008.JPG


Fridens Liljor/
Daniel
 

Bilagor

  • IMG_5642.JPG
    IMG_5642.JPG
    198.4 KB · Visningar: 300
  • IMG_5658.JPG
    IMG_5658.JPG
    199.5 KB · Visningar: 203

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för trevlig recension, av för mig ett okänt märke! Vad ligger dessa klockor i för prisspann och vad menar du med "Coinedge bezel"?
 
Tack!
Justdet, priser kanske också borde vaea med i en recension!
Dom ligger på strax över 10.000 $

Coinedge är när det är som en liten kant eller hylla på bezeln/glasringen. Om man kollar på sen från sidan ser det typ ut som ett mynt som ligger på.
 

Simpatico

Rolex
Grymt trevlig klocka och stort tack för recensionen.
Inte sett det märket innan men blir väldigt tilltalad av enkelheten och detaljerna i klockdesignen.
Gillar sista bilden, den har du fått till bra.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för att du tog dig tid att skriva en utmärkt recension. Det är en läckerbit den där. :hungry:

Fina bilder. Din grabb ser ut att ha fått en bra start på livet ;)
 
Kul att min recension uppskattas
Ser att jag skrev fel årtal på inköp! Jag köpte klockan 2013, altså INTE 2012.

Och sen kanske jag kan tillägga att det tyvärr inte finns en AD i Sverige. Det är ju lite synd, speciellt med tanke på service tillgänglighet. Men det är ett par år till service så det kommer nog lösa sig
 
Tack för trevlig läsning! Kul att få lite mer information om märket och dess bakgrund.
Har länge dreglat över deras big moon, men jag vet inte när jag skulle kunna bära den typen av klocka...
Jag kan varken ha den på jobbet eller fritiden. Det behövs mer stryktåliga grejer då.

hm_perpetual_moon_square.jpg


(bild från watchonista)
 

JAkesson

Omega
Läcker recension tackar! Kul att se en i verkligheten och inte bara massa watchanish-reklam typ..

Jag har följt A&S under ett par år nu, precis som Sundström ovan så föll jag först pladask över deras Perpertual Moon dock i rosé och började kika mer i detalj och följa på Instagram t.ex.

För dem som inte sett A&S innan så kan jag verkligen rekommendera att spana in deras "Instrument collection" som innehåller några rena underverk, lite i MB&F style nästan.

Två av mina favoriter (och sannolikt långt utanför min budget):

DSTB (från A&S hemsida)
dstb_emotion_2000x1500.jpg

Time Pyramid (från A&S hemsida)
time_pyramid_5n_emotion.jpg
 
Läcker recension tackar! Kul att se en i verkligheten och inte bara massa watchanish-reklam typ..

Jag har följt A&S under ett par år nu, precis som Sundström ovan så föll jag först pladask över deras Perpertual Moon dock i rosé och började kika mer i detalj och följa på Instagram t.ex.

För dem som inte sett A&S innan så kan jag verkligen rekommendera att spana in deras "Instrument collection" som innehåller några rena underverk, lite i MB&F style nästan.

Två av mina favoriter (och sannolikt långt utanför min budget):

DSTB (från A&S hemsida)
dstb_emotion_2000x1500.jpg

Time Pyramid (från A&S hemsida)
time_pyramid_5n_emotion.jpg

Ja dem gör som sagt riktigt snygga klockor! Och ja vissa är lite MB&F med delar av gångverket på tavlan.
Jag gillar deras UTTE, som var världens tunnaste tourbillion ett tag
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack!
Justdet, priser kanske också borde vaea med i en recension!
Dom ligger på strax över 10.000 $

Coinedge är när det är som en liten kant eller hylla på bezeln/glasringen. Om man kollar på sen från sidan ser det typ ut som ett mynt som ligger på.
Så pass mycket alltså :/

Hmmm... har fått för mig att "coinedge-bezel" var själva mönstret, ungefär som på min Nivada?

20150429_203921.jpg
20150429_203614.jpg
 
Så pass mycket alltså :/

Hmmm... har fått för mig att "coinedge-bezel" var själva mönstret, ungefär som på min Nivada?

20150429_203921.jpg
20150429_203614.jpg

Jo men dr stämmer nog! Det ser ju mer ut som ett mynt från sidan. Hmm.. Men vad kallas det då när det bara är en extra kant på glasringen tro? Eller kan båda vara varianter på coinedge? Jag blev lite osäker nu, men du har nog rätt med att det ska vara räfflat som ett mynt :D
 

Wi

NLA
2-Faktor
Så ja Daniel! Mycket välskriven recension, kul att du redan för 2013 innan "hajpen" vågade köpa en Arnold.
Ser som sagt fram emot att testa din på handleden.
 
Senast ändrad:
Så ja Daniel! Mycket välskriven recension, kul att du redan för 2013 innan "hajpen" vågade köpa en Arnold.
Ser som sagt fram emot att testa din på handleden.
/Wisam

Tja! Tackar och bockar :D La upp en bild på min skönhet i en tråd med handjagare och mr. n155e tyckte jag borde göra en recension av klockan. Det tyckte jag också och ville göra en som visade klockan rättvisa :pompus:
Jag får se till att åka upp till Stockholm snart så att en A&S och din handled blir verklighet :happyhappy:
 
  • Like
Reactions: Wi
Topp