• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Modellnamn: Royal Oak Offshore Diver
Tillverkare: Audemars Piguet
Referens: 15703ST.
Årsmodell: H-serie, 2011.
Urverk: Calibre 3120 AP inhouse.
WR: 300m/1000ft

Tänkte att det kunde vara kul att knåpa ihop en recension av min nya AP Diver, som suttit klistrad på armen sedan ankomst för en vecka sedan. Iallafall bjuda på lite bilder och tankar, som förhoppningsvis kan göra en viss medlem lite glad.

1_zpsc40ddcde.jpg


Det första man slås av är klockans storlek.. Den är en riktig pjäs.
Mäter 42 mm i diameter, och 54mm lug to lug.
Gjord helt i stål (förutom vitguldsskruvar och gummit) och en tjocklek på nästan 14mm, gör att den också är väldigt tung. Trots gummiband! Har tyvärr ingen våg hemma..

Min kärlek för AP är till stor del på grund av finishen. Kombinationen av borstade och polerade ytor och dess fasningar och kanter. Repkänsligt, minst sagt.. Och ett helvete att polera.

Försökte mitt bästa att fånga detta på bild. Skitkamera och en oduglig fotograf skapade detta.

4_zpsa650370c.jpg

3_zpsb7a9601d.jpg

6_zpsb1f0fd96.jpg

5_zps36b5da42.jpg

DSC03395_zps24eb87b0.jpg

DSC03409_zpsb84ef034.jpg

DSC03407_zpse014460e.jpg


En annan fantastisk aspekt när det gäller AP är tavlorna. Just Divern har så kallat "Mega tapisserie".
Svårt att fånga på bild, men oj så snyggt det är i verkligheten. Ett fint djup och en slags tredimensionell känsla.

Klockan har ett s.k "inre bezel", som man snurrar på via kronan som är lokaliserad kl 10. Om man nu dyker, en väldigt bra lösning.
Förstoringen på datumet, som sitter innanför safirglaset, är även den väldigt trevlig. Tydligt, men diskretare än Rolex förstoringsbubblor.

DSC03406_zps464d2e47.jpg

DSC03405_zps3d78598e.jpg

DSC03403_zpsf726b069.jpg


Baksidan på klockan är i mitt tycke lite tråkig. Hade gärna sett glasad baksida, så man hade kunnat kika på det vackra 3120-urverket. Samma som sitter i 15300/15400 serien..
2_zpsfa44eca0.jpg


Spännet i borstat stål. Snyggt, och bekvämt. Viklåset som sitter på de andra offshore-modellerna är det inte..
DSC03396_zpsdb36edf0.jpg


DSC03410_zps3593e97e.jpg

DSC03411_zps7f51a3ca.jpg

DSC03390_zps1e99c627.jpg


Jag är väldigt förvånad över hur bekväm den är på min ganska klena handled. Anser den vara bekvämare än 15300, som visserligen kommer på länk. Mycket har det att göra med gummibandet, som är förträffligt på alla sätt!

Trivselfaktorn är hittills väldigt hög, som kanske märks.
Även i bekantskapskretsen har den fått positiv respons.. Flickvännen var väldigt imponerad, till skillnad från när hon såg min 15300 för första gången.

Annars då?

Urverket håller tiden perfekt, kronan som är gummibelagd är grymt smidig.

Det skall även sägas att jag i stort sett är OWG just nu. Har bara min Longines Hydroconquest som komplement.
Ingen panik ännu..
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Re: Sv: Recension: Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver

Ser ut att vara en trevlig bekantskap.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Riktigt mäktig den där, grattis ännu en gång till den! Går den att få under en skjortmanchett eller är den för hög?

Lite tråkigt med AP att service och vissa tillbehör är sjukligt dyra (nästan 4,000 SEK för en bit gummi är lite väl dyrt - i allafall om man är svensk och ej amerikan)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grattis till en fin klocka! Inte gillat ROO förr men alltid älskat RO. Den växer i mina ögon, tack för trevlig recension.
 
Riktig läckerbit det där!

Kul att du tog dig tid att skriva ner dina tankar! Absolut intressant läsning för oss som än så länge bara kan drömma om en AP :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
JS_80 skrev:
Riktigt mäktig den där, grattis ännu en gång till den! Går den att få under en skjortmanchett eller är den för hög?

Lite tråkigt med AP att service och vissa tillbehör är sjukligt dyra (nästan 4,000 SEK för en bit gummi är lite väl dyrt - i allafall om man är svensk och ej amerikan)

Tror inte den går under en manschett! Har inte testat ännu...

Och ja, priset på gummit är löjligt :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen och en riktigt fin dinka :) Enda besvikelsen, som jag inte sett tidigare, är baksidan. Känns i mitt tycke tråkig för en annars så fin klocka men hade kunnat leva med det med :mrgreen:
 

berg35

Omega
Re: Sv: Recension: Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver

Det är väl nu dykarfantasterna ska hoppa in i diskussionen och högljutt tala om att en dykare inte ska ha glasbaksida.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
 

TKVF

Panerai
Re: Sv: Recension: Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver

Det är väl nu dykarfantasterna ska hoppa in i diskussionen och högljutt tala om att en dykare inte ska ha glasbaksida.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Det som är viktigt för en dykare är inte baksidan. Det är att klockan uppfyller de krav man har när man dyker. Oftast är kravet att klockan ska fungera under press ;-) och att man kan läsa av hur många minuter som förflutit. Det är grunden...
 
Topp