Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Recension av länk till IWC Mark XVI (m. fl.)

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av laketwig, 18 augusti 2013.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Vanudå? Recencerar vi inte klockor här? Visst, men det har redan skrivits så mycket om IWC Mark XVI, här och på andra ställen. Däremot avfärdas länken snabbt, varför jag tycker att den behöver upprättelse. De flesta tycks vara överrens om att det är en mycket trevlig klocka, men merparten verkar föredra den på läder istället för länk. Detta är en utseendefråga, vilket givetvis är en smaksak. I mitt fall var länken en självklarhet och en förutsättning för ett (begagnat) köp. Om inte annat så för det goda råd som brukar ges här på forumet, dvs köp med länk då du alltid kan komplettera med läder sen, medans länk i efterhand är svindyrt.

Då IWC's länk är ett litet mästerverk i sig (kommer på mig själv med att beundra den lika mycket som klockan), tänkte jag fördjupa mig lite i dess patenterade konstruktion. Vi börjar med länkens uppbyggnad, för att sedan ta en titt på viklåset.

Länken är uppbyggd av många korta identiska länkdelar (22 + ändlänkar med min handled) med smart sammanfogning. En extra del ökar bara länkens längd med ca 6 mm, varför avsaknad av mikrojustering i viklåset sällan innebär ett problem. En klar fördel är däremot att att länken formar sig perfekt efter handleden. Varje del är uppbyggd av fem rektangulära bitar, tre som är rundade i ändarna och två som är vackert avfasade på samtliga sidor. Alla delar har en fjäderbelastad låsmekanism för stiftet som sammanfogar den med nästa del:

Genom att trycka ner låsmekanismen med ett av dom medföljande verktygen kan stiftet skjutas ut med det andra medföljande verktyget (två tandpetare lär gå bra också ... :) ):

För att bygga upp länken är det bara att lägga ihop länkdelarna och trycka in stiftet, samtidigt som man trycker ner låsmekanismen, tills det fastnar i låst läge. Ändlänkarna bildar sen en mycket snygg övergång mellan länk och klocka:

Bara länkens viklås är värt ett eget avsnitt. Vi kan börja med en mycket praktisk sak. Låset bygger inte nämnvärt i höjd jämfört med andra viklås:

Låset öppnas med en nästan helt dold fjädrande tryckknapp på sidan av låset:

När viklåset öppnas avslöjas det arbete som är nerlagt på att även få låsets delar att vara tilltalande för ögat:

Slutligen, visst är klockan snygg på denna länk, eller ...? Vissa tycker att den tar uppmärksamheten från klockan, men jag tycker att den är en integrerad del av den.

Sådär ja. Min första recension. Nördigt värre ... :)

BarbaBaba, Anatta&Watashi, Brutus och 23 andra gillar detta.
  2. JayJay

JayJay Biskop

Nördigt är bra. Tack för att du tog dig tid.

laketwig gillar detta.
  3. oskarponken

oskarponken Borgare

Bra recension och det där är en galet snygg länk och klocka!

laketwig gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för trevlig läsning och bilder på en riktigt fin klocka.

laketwig gillar detta.
  5. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Stort tack för dom uppmuntrande kommentarerna från er alla. Som ni säkert förstår är jag rätt nöjd med klockan (på länk ... :)). Kan inte avhålla mig från att lägga ut min favoritbild på den. Glaset har ju dubbelsidig antireflexbehandling, vilket i visst ljus gör den mattsvarta urtavlan mörkblå. Svårt som attan att fånga på bild, men jag hade väl tur. Njut ...:

Ernesto, DrDre, jabla och 1 annan gillar detta.
  6. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Bara så att ni vet, samma fina länk till denna nyligen anlända:

oskarponken och par gillar detta.
  7. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Pilotdinkan är så fin.

laketwig gillar detta.
  8. garfield

garfield Friends of KS

Missat denna tills nu. Man hör och läser mycket om den länken, den prisas till skyarna av de flesta och verkar ju onekligen vara ett mycket gediget hantverk enligt denna förträffliga recension. Funderade på att köpa en till min 3717 när jag hade kvar den men backade då Nymans skulle ha 13 loppor för den:meh:.

laketwig gillar detta.
  9. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Inser att det är en Mark XVII, svart tavla med denna länk jag behöver framöver!
    Tack för utförlig recension och ett härligt engagemang :)

laketwig gillar detta.
  10. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Tack själv för visad uppskattning! Någon måste ju våga stå upp mot Rolex-maffian för att få lite bredd på diskussionen. IWC är ett utmärkt märke att göra det med ... ;)

demondave, WilhelmV och Sirba gillar detta.
  11. Sirba

Sirba Stadsbo

Från:
    Södermanland
    Bra recension, tack för den. Jag kör på läder just nu, behöver ett par länkar till. Har mailat Nymans så får vi se om de kan få fram.

laketwig gillar detta.
  12. HerrP

HerrP Torpare

Från:
    Skåne
    Tack før fin recension! Jag ska køpa en XVI på lænk, enl tipset och før det ær så snyggt! Men vad ær prislæget på beg læderrem med/utan den dær sækerhetsknæppet? Jag såg att ny læderrem kostar typ 290 euro och knæppet typ 300 euro.

laketwig gillar detta.
  13. Degauss

Degauss Torpare

Från:
    Stockholm
    Tack för det här! Jag har varit intresserad av denna klocka under en tid nu och du har svarat på ett par av mina frågor.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

laketwig gillar detta.
  14. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    länken är verkligen magisk!

laketwig gillar detta.
  15. Amesoeurs

Amesoeurs Stadsbo

Från:
    Örebro
    Den länken är jävligt snygg, blir mer och mer sugen på en IWC Mark..tack för recension!

laketwig gillar detta.
  16. mega

mega Borgare

Har alltid gillat den klockan tillsammans med den länken skarpt. Den är väldigt speciell till utseendet. Kul att det är så enkelt att montera ihop den. Grattis!

laketwig gillar detta.
  17. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Tack! Mycket bra recension med trevlig, detaljerad info.
    Fick nytt sug efter en Mk XV, dock med den äldre länken.

laketwig gillar detta.
  18. amiro

amiro Torpare

Mycket mycket bra recension!
    Tack :)

19. otisred

otisred Bonde

Från:
    Stockholm
    Trevlig läsning! Tack! Har varit sugen på den här klockan i flera år, men som många andra, utan länk. Jag ligger fortfarande i samma tankar, men trevligt inlägg.

laketwig gillar detta.
  20. sp00ky

sp00ky Torpare

Tack, letar efter för IW371704 i bra skick.

laketwig gillar detta.
  21. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Grym recension! Man inser ju att det där är en länk man måste ha!

laketwig gillar detta.
  22. farbrorstork

farbrorstork Bonde

Från:
    Norrland
    Grymt snygg! ;)

laketwig gillar detta.
  23. Lee

Lee Bonde

Wow! riktigt bra rec! fantastiskt klocka, ökar suget ännu mer!

laketwig gillar detta.
  24. Heurol

Heurol Torpare

Samma bredd mellan bandhornen på XVI jmf med XV?