• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bilder!

Charles_

Rolex
Det här är en klocka som jag har haft i några veckor och jag tänkte nu försöka ge er en liten recension. Många efterfrågade mer information när jag lade upp en bild på klockan i "Dagens klocka"-tråden för en tid sedan :)

emma-9533-2.jpg


Några noterade att det stod SevenFriday på urtavlan och det är mycket riktigt namnet på märket.

emma-9548-2.jpg


Det grundades av en man som arbetat i klockbranschen i nästan två decennier och bland annat varit chef för Audemars Piguet i Thailand och Singapore om jag inte missminner mig helt. Jag har faktiskt utbytt några mail med honom och han berättade att han fick nog av girigheten som fanns hos många av de märkena han har jobbat för och bestämde sig därför för att starta något eget. Så här skriver han själv:

We want to push and challenge the norms within the industry following our believes, dreams and
experiences rather then following the cattle herd within the watch industry.
A brand based on strong and iconic products at highest quality standards but
following the believe that a watch can be qualitative and esthetically top of the range but
can have a reasonable price tag.


En bra filosofi! ;)

I dagsläget finns det två modeller; P1 och P2, men jag vet att det är fler på gång. Jag tänkte fokusera på P1-modellen som är min favorit och också den något billigare versionen, men det enda som egentligen skiljer dem åt är materialvalen/färgerna.

P1:an har en boett i stål och mäter, precis som P2:an, 47mm på höjden och 47.6mm på bredden. Stora siffror, men klockan sitter faktiskt riktigt bra även på min tunna handled. När klockan är helt ny är läderbandet väldigt stelt men efter ett tags användande mjuknar det och klockan sitter riktigt, riktigt bra.

Inuti sitter ett automatiskt Miyotaverk (82S7 för att vara exakt) som är en aning modifierat. Urtavlan är uppbyggd av 5 olika lager som ger en häftig 3D-effekt och ett ganska "komplicerat" utseende.

SFBOOM.jpg


På vänster sida sitter en skiva som visar timmar och ungefär klockan 5 så finns ytterligare en skiva som visar sekunder. I mitten visas tiden i vanlig ordning.. Visarna är lite speciella men de funkar i sammanhanget.

emma-9557-2.jpg


Sammantaget så är det en otroligt välbyggd klocka med ett rejält läderband och ett bygelspänne som matchar modellen du väljer. Till det kommer en, för priset, stor och trevlig box i trä. Lägg till att två års garanti ingår och jag tycker att den här klockan blir ett riktigt intressant alternativ bland klockor under 10000 kronor. Det känns inte som om de har försökt spara in pengar någonstans. Bara en sån sak att garantikortet är i metall till exempel.. Metall känns bättre även om det är en ganska meningslös detalj. Men allt adderar upp till ett väldigt positivt helhetsintryck!

emma-9653-1.jpg


Priset? 683€ ex. moms och de skeppas från Schweiz.

Jag har dock ordnat så att medlemmar får 15% rabatt fram till 24:e december :)

Maila intresseanmälan till [email protected] så får du ett inlogg till sevenfriday.com med information om hur du tar del av erbjudandet :D
 

Wi

NLA
2-Faktor
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

riktigt cool.sugen på att testa, men är rädd att jag kmr tröttna snabbt, och att förlusten blir stor..
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Jockinho skrev:
Charles_ skrev:
swingminx skrev:
Ser riktigt cool ut!
Ex.moms skriver du, vad blir det med moms? :)
737€, och 15% rabatt på det borde det vara :)

Synd man måste momsa, dags för Schweiz att ingå i EU...
Kul klocka, jag gillar starkt! Blir testa skriva ut ett "ex" för att se storleken.

Tack för recensionen :)
My pleasure!

Finns du i Stockholm är du välkommen att testa min P2:a. P1:an är utlånad redan! :lol: :)
 

swingminx

Breitling
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Det skulle vara uppskattat om du tog lite mer bilder och la upp, från alla möjliga vinklar och gärna närbilder :)
Är väldigt kluven..köpa eller inte köpa..P1 eller P2 :lol:
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

swingminx skrev:
Det skulle vara uppskattat om du tog lite mer bilder och la upp, från alla möjliga vinklar och gärna närbilder :)
Är väldigt kluven..köpa eller inte köpa..P1 eller P2 :lol:
Ska försöka fixa det imorgon!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Charles_ skrev:
My pleasure!

Finns du i Stockholm är du välkommen att testa min P2:a. P1:an är utlånad redan! :lol: :)

Bor tyvärr en liten bit bort, men hör nog av mig med lite frågor sen kanske :)
Tills dess här kommer en bild på min pappersvariant :mrgreen:

325FB808-59F4-4F44-8C49-B1FB5E019752-3831-000004BAFEE9A0F3.jpg
 
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Gillar den skarpt MEN dom skulle skippat namnet 'Seven friday' känns som det är en daydate eller nåt
 
C

Crowolf

Guest
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Brukar inte ens titta åt 'konstiga' klockor. MEN den här var faktiskt riktigt ball.
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Jockinho skrev:
Charles_ skrev:
My pleasure!

Finns du i Stockholm är du välkommen att testa min P2:a. P1:an är utlånad redan! :lol: :)

Bor tyvärr en liten bit bort, men hör nog av mig med lite frågor sen kanske :)
Tills dess här kommer en bild på min pappersvariant :mrgreen:

325FB808-59F4-4F44-8C49-B1FB5E019752-3831-000004BAFEE9A0F3.jpg
Inga problem! Bara att höra av dig. Jag måste ju göra någonting för att återgälda dig för Granturismo-biljetterna ;)

Den ser för övrigt riktigt bra ut även i pappersform IMO! :mrgreen:
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Ledsen att det dröjde! Jag tog några bilder som inte blev så bra och innan jag visste ordet av det så var klockan utlånad. Här kommer de dock, som utlovat! :)

4FB712FD-246D-484C-9E47-A95957B06F3D-31061-0000106B3122A4F9.jpg


F2E8BA8C-8180-4EC1-A44A-B279F07E4651-31061-0000106B354F7184.jpg


D9D01410-637C-4FE3-A363-95A10189FEB2-31061-0000106B3965B96E.jpg


B89B535A-E616-416C-9315-CFC2B562F98A-31061-0000106B3DFF4754.jpg


D82EC086-7070-4A8B-A6BD-5EE0A82522CE-31061-0000106B420029B2.jpg


EF5A8098-7CD2-4A09-8245-39635DCDEA74-31061-0000106B47AD42CD.jpg


41AC5D53-8AB4-4998-BCC1-2D5E61E16FEC-31061-0000106B4B987A8D.jpg


24DFFD6A-C730-4EF2-9726-25479771D00F-31061-0000106B52336822.jpg


AFCCEDFF-F31C-480A-A0ED-2B6B48F64A4E-31061-0000106B56E58D72.jpg


A7016DED-6780-4B25-8A1A-DF2A1C5C45FB-31061-0000106B5AFB3B66.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Shit, en sånn här måste man ju ha. Hur tjocka handleder har du Charles?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Ser fet ut, hur är kvalitéen?
Skulle vara roligt att klämma på ett ex, för dom ser sjukt gedigna ut.
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Jokkmokkswe skrev:
Ser fet ut, hur är kvalitéen?
Skulle vara roligt att klämma på ett ex, för dom ser sjukt gedigna ut.
Kvalitén är fantastisk. Att dra ut kronan och leka med "tidställningen" är nästan en upplevelse i sig :)
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

SevenFriday har precis släppt en ny version, kallad P3. Ska se om jag kan hitta några bra bilder! :)
 

Charles_

Rolex
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Erbjudandet gäller på den här också. Skicka ett PM till mig så berättar jag hur ni tar del av det! :)

För er som ska gå på GTGn så kommer jag att försöka ge min P2:a till Dubbe så att ni får klämma på den. Tyvärr den modell jag gillar minst, men ni får iallafall en känsla för kvalitén!
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Gillar verkligen det jag ser.
Måste försöka hinna klämma på en på GTG.
Kul!
 

Optimisten

Cartier
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande!

Jockinho skrev:
Charles_ skrev:
swingminx skrev:
Ser riktigt cool ut!
Ex.moms skriver du, vad blir det med moms? :)
737€, och 15% rabatt på det borde det vara :)

Synd man måste momsa, dags för Schweiz att ingå i EU...
Kul klocka, jag gillar starkt! Blir testa skriva ut ett "ex" för att se storleken.

Tack för recensionen :)

NEJ
för h-lvete. Sista stället i Europa som det är någon ordning på. De är "bara" med i schengen och det innebär tillräckligt med problem.
 

Optimisten

Cartier
Re: Recension av SevenFriday med specialerbjudande + nya bil

Charles_ skrev:
...
På vänster sida sitter en skiva som visar timmar och ungefär klockan 5 så finns ytterligare en skiva som visar sekunder. I mitten visas tiden i vanlig ordning.. Visarna är lite speciella men de funkar i sammanhanget.
...

Imponerande satsning och pris, två kommentarer:

a) Jag stör mig på att det finns redundant information - både tim-skiva och tim-visare. Det skulle vara förlåtligt om tim-skivan som visar 24 timmar gick att ställa in på en annan tidszon, men jag misstänker att så inte är fallet? Här borde de löpt linan ut och tagit bort timvisaren! Det känns som om Uhrwerk skulle gjort det! :)

b) De verkar köra en "IKEA of Sweden" sak med att ha Zürich i så stor text på urtavlan fast urverket är japanskt och boetten är gjord i ?. Detta känns som en genväg runt att klockan inte kan klassas "swiss made". Jag påstår inte att urverket är dåligt, bara att det blir lite felrepresentation. De flesta fattar ju att det inte går att tillverka allt IKEA säljer i Sverige, även om de har viss produktion här, men står det Zürich på en klocka förväntar jag mig "swiss made".
 
Topp