• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Sjöö & Sandström Chronolink

Mr Chance

Kalmar
Sjöö & Sandström Chronolink UTC

Jag har haft klockan sedan 2004, snart 10 år alltså och just det här exemplaret är tillverkat mellan 1997 och 1999. Sjöö Sandström kan inte säga mer exakt, jag har frågat dem.

iHxefCW.jpg


Uret är två-delat och består av en manuell analog del och en batteridriven digital del. Det manuella verket är ett ETA-verk som Sjöö Sandström säger sig ha finisherat (jag har ingen kunskap om vad de menar med det) men verket är i alla fall märkt Sjöö Sandström. Det svänger 21600 ggr/timme och har en gångreserv på ca 42 timmar och glasbaksida. Som framgår av bilderna är det subsekund på Chronolinken. Den har funnits med ett antal olika tavlor, bland annat orange, svart, silver, blå och vit som min.

PHCOKxL.jpg

fbFP9NK.jpg

uCDEDGV.jpg


Det digitala urverket är framtaget i samverkan med försvarsindustrin och då Bofors Industries och är i mitt fall en UTC med tid för 25 världstider förprogrammerade, bland andra Istanbul, New York, Peking och Stockholm (så klart). I övrigt har den inställning för sommar- respektive vintertid, tidtagning, nedräkning och kalender där även veckonummer framgår.

YJKU1oG.jpg


Som redan skrivits har jag ägt klockan i snart 10 år och är fortfarande helnöjd med denna, en riktig keeper för mig. Jag gillar att det moderna krockar med det gamla i den här klockan. Den manuella, övre klockan, tycker jag har många lån från diverse gamla fickur och den vita urtavlan har en härlig lyster i ett speciellt ljusförhållande och vinkel. Den svarta subsekunden kontrasterar fint mot det vita och att den är nedsänkt skapar fina skuggor i urtavlan.

wB8mfsn.jpg

JjQIddK.jpg


Såklart finns några negativa aspekter av klockan. Dels är den manuell vilket gör att man måste komma ihåg att dra upp den och dels är den öppningsbara delen lite ömtålig i gångjärnet. Jag känner till åtminstone två personer som fått lämna in sin Chronolink för reparation eller justering av just gångjärnet.

Men mitt slutomdöme är ändå gott. En stilren klocka som är lite kul och udda med sin uppfällbara överdel. Det är också den klocka jag har som får mest kommentarer av andra, ej klockintresserade, personer.

/Mr Chance
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för trevlig recension! Tycker den är en blivande klassiker, kanske just för att den sticker ut från mängden.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

jabla

Sarlacc
Tack för trevlig läsning, detta är nog modellen de flesta förknippar med Sjöö Sandström. Kommer ihåg hur jag suktade efter en sådan när den kom ut, sedan kom jag på bättre tankar och köpte min första Rolex. ;)
 

Camo00

Patek
Tack för en bra recension! Hade varit kul att höra hur "normal användning" ser ut?! Öppnar Du locket för att ta tid på äggen?? :)
 

fredtiger

Cartier
Tack för trevlig recension. Har själv ett tidigt exemplar (nr134) med silvrig urtavla som jag tycker är grymt fin. Instämmer i att konstruktionen är ömtålig och det är den enda svaghet jag ser i klockan (och att den inte är vattentät). Tillhör dem som knäckt till locket ordentligt vid ett tillfälle...
 

vonhall

Rolex
Tack för en trevlig recension! Har suktat efter Chronolinken i snart 10 år. Fast det har alltid kommit något i mellan!
 

DrDre

Patek
Trevlig recension. Om någon skulle bli sugen så har Olivetti ett par S&S till salu på TTT's forum (jag känner varken säljaren eller klockorna).
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig recension! Har själv en, nr 419, som jag är supernöjd med. Använder den idag som hybrid (dressare, sport). Tycker den är tidlös och snygg. Jag har dock svart tavla och oftast stållänken på.
 

Mr Chance

Kalmar
Mycket trevlig recension! Har själv en, nr 419, som jag är supernöjd med. Använder den idag som hybrid (dressare, sport). Tycker den är tidlös och snygg. Jag har dock svart tavla och oftast stållänken på.

Tack! Gillar den svarta tavlan mycket och har funderat att komplettera med en sådan många gånger. Har länk men läderrem sitter oftast på, känns bättre på min spinkiga handled :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, det hade jag med när jag körde den vita urtavlan. Om du är intresserad har jag två st S&S kroko, som är näst initill oanvända, då jag använd svarta tavlan mest. Ett kolsvart och ett brunt med vita stickningar. Solida band minsann. PM:a mig om du skulle vilja köpa dem. Dom är jättesnygga till vita tavlan.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Tack för recensionen!
Chronolinken är tillsammans med Landsort bland det snyggast som SS har gjort.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Bumpar med en fråga. Har Sjöö Sandström slutat tillverka denna klocka? Finns inte med på deras hemsida vad jag kan se. Dock så verkar den finnas hos samtliga AD.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det min AD säger är att s&s kommer med en ny chronolink senare, med auto verk. Lite större, lite tunnare, lite dyrare. Så min nr 419 blir en keeper :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

RolleFC

Omega
Jag har en Chronolink från 2002, nr 1220. Tycker oxå att det är en kul klocka, även om den får rätt begränsat med handledstid. Har vit tavla och silver subsec. Har kört med svart buffelrem hela tiden då jag har sportigare klockor med länk. Köpte nyss Mekmek's bruna croco som han pratar om i tråden och satte på det igår. Har haft klockan på reparation fyra gånger under åren, så jag är inte precis övertygad om kvaliteten. Hämtade den från service och garantirep hos S&S igår. De bekräftade då att den utgick ur sortimentet vid årsskiftet och att det kommer en ny herrklocka i höst som "ska vara något extra då vi fått tillgång till verk vi inte haft förut". Mer ville de inte säga nu. Chronolinken sålde för dåligt och de "lyssnade på kunderna, som inte tyckte att den var tillräckligt intressant längre".
Har övervägt att lägga in den på Kaplans, men som det känns nu så får den stanna i samlingen. Nedan med "nya" remmen.

u7eduty9.jpg



Insta: RolleFC
 

E.Z.

Panerai
Tack för recension - den finns högt på min "to buy" lista men verkar vara svårt att få tag på begagnade sen klockan slutade tillverkas....
 
Topp