• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av ultraljudstvätt (+ bonusmaterial efter tre år!)

C

China

Guest
För att det är rent, vem vet vad östgötarna har för elände i kranvattnet. För urverk och andra delar som gärna korroderar är vatten dåligt oavsett var det kommer ifrån, jag misstänker att man använder någon sorts alkohol, kanske vet China?

Det finns olika lösningar beroende på vad man tvättar, alkoholbaserat är t.ex. inte så lyckat för delar med shellac då den löses upp. Don efter del skulle man kunna säga, cousinsuk har allt som behövs.

https://www.cousinsuk.com/catalog/consumables/watch-cleaning-rinsing-rust-removing-fluids
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tvättar urverk med riktig urverksrengöring från Elma och sköljer med kemiskt ren bensin. Har även testat att skölja i Isopropanol (som också finns på Kjell) men fick en del "avlagringar" av det. Ett tag körde jag med Zippo-bensin, blir bra men är ruggigt dyrt i längden då sköljvätskan inte verkar vara så återanvändbar. Anledningen att jag inte använt riktig sköljvätska är att den brukar vara dyr. Vet dock att både Ånge Urdelar och Verkmästarna säljer.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kan även tillägga att jag brukar köra gånghakar i alkoholen (som har hakstenarna limmade med Shellac). I de fallen blir det dock bara väldigt korta stunder. Det är nog ingen bra idé att låta dem ligga och simma längre stunder..
 

Sond

Patek
Tvärtom, det är tvätten som tar bort allt grusigt elände som annars maler bort metallen vilket orsakar stretch, i alla fall på Rolex-länkar, som inte har något smörjmedel.
Läste det här inlägget när det skrevs och tyckte det verkade logiskt. Idag var jag inte på Rob Engström och fick en stund med en av urmakarna. Vi kom in på detta med underhåll av stålarmband. Domen var glasklar. Om folk bara rengjorde sina armband skulle strech vara ett betydligt mindre problem. Och rengjorde som i rengjorde! Det ÄR smutsen som nöter ner länkarna. Bär man sin klocka på länk regelbundet så bör man rengöra armbandet var 6:e månad fick jag reda på.
 
Bumpar denna tråden med dagens köp!!

Har kört länkarna nu ikväll, och det blir verkligen skillnad på dom..!

Kjells maskin för 499 spänn, men med 10% rabatt.
Kommer säkert funka alldeles utmärkt för mina behov.
image.jpg
 
Topp