• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Bernhardt Sea Shark

aljung

Panerai
2-Faktor
Modellnamn:
Sea Shark
Tillverkare:
Bernhardt Watch Company
Årsmodell:
2000-tal
Urverk:
Myiota 8215
WR:
200m
Allmän beskrivning:
Sport/Dykare/Beater

Letade länge efter en klocka att ha som sommarbeater/semesterklocka. Mina krav var att den skulle vara vattentät, ha länk, helst ha en blå tavla samt inte kosta över 2 000:-. Efter lite letande på nätet så hade hittat ett par alternativ (bl.a. Orient Mako, SKX009). En dag ramlade jag över en Bernhardt Sea Shark på lionseek.com och den väckte genast mitt intresse. Googlade lite på märket och efter att läst några recensioner så slog jag till. Nu har jag haft klockan i lite mer än en månad och tänkte dela med mig av mina intryck.

BCz3kxY.jpg


Boett/tavla/bezel/urverk
Själva boetten är i borstat stål med en diameter på 42 mm. Den skruvade kronan sitter som en smäck och gängar i perfekt efter att den skruvats ut. Kronan är rejäl, med bra grepp och ett ingraverat B. På baksidan av boetten finns en haj ingraverad, rätt snyggt gjort faktiskt.

Tavlan är blå, nästan metallic, med ett fint skimmer. Den har siffror vid 3 och 9 i övrigt vita trianglar vid varje timmarkering (dessa ska tydligen bilda ett haj-gap). Tim- och minutvisarna är även de vita med en silverram runt, sekundvisaren är helt silverfärgad. Tavlan är överläg väldigt lättläst. I övrigt så står det Bernhardt under klockan tolv samt modellnamn och vattentäthet strax över klockan sex. Den saknar datumvisning, vilket jag anser vara ett litet minus.

Bezeln är svart, med minutmarkringar runt om i silver samt siffror i varje fem-minutersintervall. Den är unidirectinal och man får ta i rätt bra för att snurra den. Den centrerar fint.

Urverket är ett Myiota 8215, inget fancy men den håller tiden bra och har en ok gångreserv.

9pnmUIm.jpg


Btojsat.jpg


Länk
Länken är nog denna klockas absoluta styrka. Den är robust, riktigt skön på armen och väldigt välgjord. Den börjar på 20 mm vid boetten för att sedan smalna av till 18 mm vid spännet. Den är av oystertyp i borstat stål med solida ändlänkar. Höjden på länkarna är 4 mm. Spännet sitter riktigt bra och har Berhardt ingraverat på sig. Den är lätt att reglera i storlek då länkbitarna skruvas.

tTMbzB2.jpg


gZFfuCo.jpg


Avslutande kommentarer
Jag är mycket nöjd med mitt köp och rekommenderar verkligen dig som vill ha en skön sommarbeater/semesterklocka att ta med Bernhardt bland dina alternativ. Sea Shark modellen heter numer Binnacle Diver, men ser likadan ut.

+ Länken, priset, tavlan, känslan när den sitter på armen
- Bezeln (att den är svart)

Länk till Bernhardt Watches

Avslutar med ett obligatoriskt wristshot

2lN5Glp.jpg


//Andreas
 
Topp